Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Mopedfartsgrensa på 45km/t

Fartsgrense på moped  

158 stemmer

1. 1. Hva synes du er rett maksfart for moped?

• 45 km/t
      22
    • 60 km/t
      58
    • 70 km/t
      26
    • Følge resten av trafikken
      52

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skulle vært lov til å holde 80 ja, 45 km/t er ihvertfall ALT for lite!

Har selv opplevd slike nærdøden situasjoner(selv om min ped er gammel å går nesten i 60 originalt)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Det sies jo også at grensa er der fordi mopedene rett og slett ikke er laget for å gå i høyere hastigheter. Det er bare tull..

Selvfølgelig er det bare tull, hvorfor tror du de gjerne går i 70-80 originalt for så å komme til norge å gå i 45? :roll:

De kjører med plomber i både spania og italia også. Så 16åringene der har det ikke bedre enn oss på den fronten ;)

Nei, men der er veiene flate og de er bedre på mange måter.

Jeg selv har en Aerox som går i 85, jeg skal aldri ta i plomben igjen, faen det er så mye tryggere å kjøre foran biler enn på siden av de!

Skrevet

45km/t er alt for lite. Alle bør være enige om det. Ingenting positivt med å ligge å putre i 45km/t.

OT: Får du forresten Aeroxen din på bakhjulet litejk? ;)

Skrevet

Helt enig! Selvom det er en stund til jeg er 16, gruer jeg meg litt til å komme ut i trafikken med moped.

At 16-åringer ikke "klarer" å kjøre fortere enn 60 eller hva pokker, er jo bare bullshit! en 16åring øvelseskjører med bil, og kan da komme opp i mye mer. Man har kontroll selvom.

Det som svir er når du først blir tatt og boten kommer hvis du har trim. Er denne sjansen verdt å ta?

Skrevet
Helt enig! Selvom det er en stund til jeg er 16, gruer jeg meg litt til å komme ut i trafikken med moped.

At 16-åringer ikke "klarer" å kjøre fortere enn 60 eller hva pokker, er jo bare bullshit! en 16åring øvelseskjører med bil, og kan da komme opp i mye mer. Man har kontroll selvom.

Det som svir er når du først blir tatt og boten kommer hvis du har trim. Er denne sjansen verdt å ta?

Ja, sjansen er absolutt verdt å ta. Vegvesenet hadde kontroll i Trondheim Sentrum for ikke så lenge siden. Og jeg kjører min Aprilia til en av byskolene hver dag. Men jeg slapp glatt unna å kjøre på tralla. Tok bare å leide mopeden min langs fortauet, til jeg var ute av byen. Så var det bånn gass hjem :)

Biltilsynet er nabbs.

Skrevet

Ja, sjansen er absolutt verdt å ta. Vegvesenet hadde kontroll i Trondheim Sentrum for ikke så lenge siden. Og jeg kjører min Aprilia til en av byskolene hver dag. Men jeg slapp glatt unna å kjøre på tralla. Tok bare å leide mopeden min langs fortauet, til jeg var ute av byen. Så var det bånn gass hjem :)

Biltilsynet er nabbs.

Hva hvis de stopper deg og krever at du har sykkelen på tralla da? :p

Og ja, sjangsen er verdt å ta, å ta ut plomberingen bare, altså, er ikke stor sjangse for at du blir tatt, ihvertfall ikke der jeg bor :p

Skrevet

Da hadde jeg brukt en klemme. Altså klemt sammen bensinslangen, slik at den hadde stoppet bensinen før den nådde forgasseren og motor.

Ja, jeg er optimist :whistle:

Skrevet
Da hadde jeg brukt en klemme. Altså klemt sammen bensinslangen, slik at den hadde stoppet bensinen før den nådde forgasseren og motor.

Tror du ikke at de sjekker sykkelen og finner det ut? :p

Skrevet

Tror du ikke at de sjekker sykkelen og finner det ut? :p

De står aldri langs veiene å skjekker trim. Har kjørt over et år nå. Og de står bare utenfor skoler osv.

De har nok funnet ut at det er veldig lite lønnsomt for dem å stå langs hovedveien f.eks når det passerer 2 mopeder hver 3 time ^^

Skrevet

om fartsgrensa på moped øker vil garantert også opplæringen og dermed prisen også øke, om dere godtar det kan dere heller ta lett-mc.

Skrevet

Jeg synes grensa bør være 70+. Jeg har en Gilera som går nærmere 90 (uten plombering og reimskive). Og selv på de veiene jeg kjører på (jeg bor langt inni skogen) er 45 aaaaalt for lite. Jeg kjører ca. 70 der uten problemer. Går helt greit selv om man møter lastebiler.

Skrevet

Trim mopeden til hælvette! :D

Du får 4200kr forenklet forelegg (altså: ikke bot som mange sier)...

Uansett hvor mye du trimmer den så blir det 4200kr, med mindre du har kjørt for fort/uforsvarlig/forbikjøring e.l. ;)

Skrevet
Men forsikringa er vel ikke gyldig om du havner i ulykke og har trimmet peden ??

nei.

gilera: om 4200 er bare bare for deg, hvorfor tar du ikke da lett lappen istedenfor? er jævla mye bedre å bruke penger på kjøreutdannelse enn det lokale lensmannskontorets julebord.

Skrevet
Men forsikringa er vel ikke gyldig om du havner i ulykke og har trimmet peden ??

nei.

gilera: om 4200 er bare bare for deg, hvorfor tar du ikke da lett lappen istedenfor? er jævla mye bedre å bruke penger på kjøreutdannelse enn det lokale lensmannskontorets julebord.

Er forsikringa gyldig om plomberingen er fjernet, da?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...