Gå til innhold

Ubuntu, ssh og sikkerhet


Anbefalte innlegg

Har en Ubuntu-maskin som jeg kopler til via ssh. (putty, vnc, winscp)

Ser i /var/log/auth.log at det er flere forsøk på å komme seg inn på serveren.

Eksempel fra log:

 

Oct 31 08:35:39 Ubuntu-server sshd[9445]: Failed password for invalid user angie from 89.97.242.23 port 41081 ssh2

Oct 31 08:35:39 Ubuntu-server sshd[9448]: Invalid user angela from 89.97.242.23

Oct 31 08:35:39 Ubuntu-server sshd[9448]: pam_unix(ssh:auth): check pass; user unknown

Oct 31 08:35:39 Ubuntu-server sshd[9448]: pam_unix(ssh:auth): authentication failure; logname= uid=0 euid=0 tty=ssh ruser= rhost=89-97-242-23.ip19.fastwebnet.it

Oct 31 08:35:41 Ubuntu-server sshd[9448]: Failed password for invalid user angela from 89.97.242.23 port 41685 ssh2

Oct 31 08:35:42 Ubuntu-server sshd[9450]: Invalid user anita from 89.97.242.23

Oct 31 08:35:42 Ubuntu-server sshd[9450]: pam_unix(ssh:auth): check pass; user unknown

Oct 31 08:35:42 Ubuntu-server sshd[9450]: pam_unix(ssh:auth): authentication failure; logname= uid=0 euid=0 tty=ssh ruser= rhost=89-97-242-23.ip19.fastwebnet.it

Oct 31 08:35:44 Ubuntu-server sshd[9450]: Failed password for invalid user anita from 89.97.242.23 port 41828 ssh2

 

 

 

Er det normalt at det vil komme slike "innbruddsforsøk"?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er helt normalt. Så lenge du ser i loggen at de blir stoppa kan du føle deg ganske trygg. Hvis du vil ha færre forsøk på dette kan du jo endre port fra 22 til f. eks. 82417 som jo færre vil forsøke seg med ssh mot.

 

Men du, endre til port 82417 vil bli et problem siden port rangen går fra 1-65565 :p

Lenke til kommentar
Det er helt normalt. Så lenge du ser i loggen at de blir stoppa kan du føle deg ganske trygg. Hvis du vil ha færre forsøk på dette kan du jo endre port fra 22 til f. eks. 82417 som jo færre vil forsøke seg med ssh mot.

 

Men du, endre til port 82417 vil bli et problem siden port rangen går fra 1-65565 :p

 

Hehe, joa. Tilfeldig tasting på numpaden gjør så en kan bomme litt :p

Lenke til kommentar

Er jo selvsagt mer å huske. Men 0 problem å fikse. Bruker selv en bash fil som logger meg på automatisk på riktig port, ip og brukernavn, så eneste jeg trenger å huske er passordet mitt. Selv om jeg selvsagt har alt skrevet ned på papir, just in case. Hmmm... Ble jeg plutselig litt usikker på en ting: Finnes det en root-bruker i ubuntu eller er det kun sudo? Hvis det finnes burde du hvertfall, hvis du ikke alt har gjort det og uavhengig av om du skifter port, nekte root-login via ssh.

Lenke til kommentar

jeg har endra port fordi det ligger litt sensetiv informasjon på servern min.

Har også deaktivert å logge inn som root og det er kun 2 brukere som man kan logge inn på. Hvis noen prøver å logge inn 5 ganger med feilpassord og/eller brukernavn fra samme ip, så blir ip'n lagt i en mysql database og blokkert. phpmyadmin har fått en annen port enn 80. Kan være at jeg er litt paranoid da, men er jo best å være på den sikre siden :D

Endret av AlecTBM
Lenke til kommentar

AlecTBM: Du skal ikke likegreit mure maskinen inn i betong og senke den ned på havets dyp? :) Men fra spøk til alvor:

 

Folk bruker ofte masse tid og energi på "sikkerhet" i form at slik ting du nevner, men glemmer det viktigste, nemlig et sikkert passord. Et bra passord, som skiftes ofte og er ikketrivielt å "brute foce" er alfa og omega. Bruk et sikkert passord, alt annet er ekstra og er nedprioritert i forhold.

 

Jeg har flere ganger opplevd folk som har brukt masse tid på slik "sikkerhet". Endre port, nekte root access, logge og nekte IP-adresser, etc. og bruker f. eks. navnet på hunden sin som passord. :wow:

Lenke til kommentar
men bruteforce er man jo aldri sikker for.

Aldri 100% sikker. Men om man bruker litt vett så kan man sikre seg rimelig mye mot "bruteforcing". Et fint tips er å bruke en "frase" gjerne i forbindelse med både tall og tegn. Tenk hvor mye mer som skal til for å "brutefoce".

 

"I går leste jeg om $1998 i VG. <- egentlig bare LØGN"

 

enn

 

"abz98f"

 

PS! Ingen vits å prøve disse passordene hos meg ;) Det var et tankeeksperiment

Endret av cyclo
Lenke til kommentar

Paull: Om man f. eks. har mulighet for å ha nøkkel liggende på en minnepinne man har i lomma, så burde det fungere glimrende.

 

Iste og orjanr: Det fungerer som ekstra sikkerhet ja, i tillegg til et bra passord. Bare vær klar over at det på ingen måte forhindrer noen som har et botnet fra å bruteforce.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...