Gå til innhold

Skript for endring av path i miljøvaribel


mikis

Anbefalte innlegg

Hei folkens

 

Jeg har fått i opphave å lage et skript som skal gjennomgå PATH på alle klientpc'ene(ca. 500 stk) og fjerne en henvising til en gammel server. Denne serveren skal fases ut, men først må henvisningen fjernes for å unngå svært trege PC-er.

 

Slik jeg ser det er utfordringen å søke seg fram til den henvisningen som skal slettes.

H:\>set PATH
Path=C:\IUWORK;C:\WINDOWS\system32;C:\WINDOWS;C:\WINDOWS\System32\Wbem;C:\pb6dk;
C:\Userlib;c:\programfiler\Winrexx;C:\Programfiler\Symantec\pcAnywhere\;C:\progr
amfiler\Nmap;C:\Programfiler\IBM\SQLLIB\BIN;C:\Programfiler\IBM\SQLLIB\FUNCTION;
C:\Programfiler\IBM\SQLLIB\REPL;C:\Programfiler\Nmap
PATHEXT=.COM;.EXE;.BAT;.CMD;.VBS;.VBE;.JS;.JSE;.WSF;.WSH

La oss si at jeg skal fjerne henvisningen "C:\programfiler\Nmap;" fra dette utvalget. Hvordan kan jeg på enklest måte søke gjennom PATH etter denne strengen og kun slette denne?

 

Jeg vil helst kunne gjøre dette med et bat- eller cmd-skript som skal kjøre under pålogging.

 

På forhånd takk!

Endret av mikis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det enkleste er å endre kilden som setter de ulike 'environment variables', deriblandt PATH, istedet for å først sette PATH med gammel server for så å forsøke å endre PATH senere i bootinga.

Environment variables lagres i Windows-registret, og du kan bruke regedit.exe til å lage en slags 'mal' for alle environment variables, for så lage en batch som putter dette inn på alle maskinene.

 

(Start - Kjør/Run - skriv regedit og trykk OK)

I regedit finner du environment variables under: HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Session Manager\Environment

 

Når du har redigert deg ferdig kan du bruke export-funksjonen i filmenyen til å eksportere kun \Environment (sjekk at 'selected branch' er valgt og peker til adressen ovenfor). Deretter kan du legge .REG-fila i samme mappe med en batchfil som ser slik ut:

 

@ECHO OFF
REGEDIT PATH.REG
EXIT

 

Om du eksporterte den nyredigerte \Environment som 'PATH.REG' vil regedit legge til dette i registret. Men jeg er usikker på om regedit vil bare supplementere eller erstatte \Environment. Om den kun supplementerer vil PATH mest sannsynlig forbli uforandret. Så du får nesten bare teste ut denne oppskrifta på en maskin og se om det går, hvis ikke får du håpe på at noen med litt bedre peil på regedit stikker innom tråden din :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...