Gå til innhold

Hvordan koble kabinettvifter til HK?


Richard`n

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

først så må du ha kabinettvifter med 3pin viftekontakt (liten hvit en, slik som på de fleste cpu kjølere)

 

så må du ha slike 3 pin viftekontakter ledig på hk.

 

så må du plugge disse sammen.

 

selv har jeg erfart at opptil to vifter på samme kontakt på hk er ikke noe problem. da kan du bruke en 3pin strøm splitter. disse fåes på microplex. kabelstrømer anbefales ;)

 

link til 3pin forgrening: http://www.microplex.no/productimages/di3ps/di3ps_380.jpg

 

edit:

 

link til en vifte med 3pin kontakt: http://www.maplin.co.uk/images/Full/zt88.jpg

 

link til samem kontakt på hk: http://www.hardinfo.com/art/site/pic/mothe..._board_stor.jpg

 

her ser du kontaktene nede til venstre, ca midt på, der chipsettkjøleren får strøm og 2 stk oppe til høyre litt skjult bak låsene til ramspora

Endret av Spirre
Lenke til kommentar

det kan du. men dersom alle har molex kontakter, så kan du bare seriekoble de. det er minimalt med strøm de trekker (1-4 watt avhenging av fart, størrelse og eventuelle leds) så en molex fra psu vil drive alle 7 uten problemer

 

alternativt kan du jo bytte de ut med 3pin vifter, men det koster fort 6-700kr (anbefaler mist vifter)

Endret av Spirre
Lenke til kommentar

Jo, men hvis jeg seriekobler de direkte til PSU, vil jeg jo ikke kunne få software info ang rpm osv.

Jeg har forøvrig et Thermaltake xaser 3 lanfire, med 4 stk 90x90x25 mm og 3 stk 80x80x25 mm vifter. Jeg kan ikke finne 90x90 vifter, da standarden ser ut til å være 92x92, er dette de samme viftene?

Lenke til kommentar

det kan jeg ikke svare på, men de 2mm tror jeg ikke har det store utslaget. du akn jo sende en mail til der du kjøpte kassa eller til de som lager den, så kan nok de svare bedre.

 

vel du har 3 valg slik som det er nå.

 

1: bare plugge alle viftene samme/direkte på psu.

2: kjøpe overgang fra molex til 3pin og så koble de på hk. dette valget gir mye kabelrot i kassa

3: min favoritt, bytt ut viftene

Lenke til kommentar

Ok, det ser ut til at jeg vil bytte viftene da. Nok kabler der inne fra før. Men skal sjekke opp om det nye (netopp bestillt) HKèt mitt Abit IP35 Pro har nok kontakter til å koble viftene til.

 

Noen spesielle Mist vifter du vil anbefale. 80x80 og 92x92? Eventuellt også software som er god i forhold til overvåking og justering av viftefart -> temp?

Endret av ajohn_richard
Lenke til kommentar

abit har nok lagt med noe for å overvåke temps og kanskje vifter. ellers så har jeg lite å bidra med der.

 

ellers så er det bare å velge å vrake i mist viftene. selv har jeg flere blå, enda flere røde, erfaring med svarte og klare, og alle er bra.

 

en viftestrying med display kan jo være interessant. microplex har fått inn en ny aerocool med utflipbar skjerm ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...