Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ohm og forsterker


erikb

Anbefalte innlegg

Er det skadelig for en forsterker å sende til høytalere med forskjellige ohm?

I mitt tilfelle er componentsettet foran koblet sammen to og to (det er toveis, midbass og diskant) på to kanaler, som i teorien bør gi 2 ohm da de er oppgitt i 4 ohm (??).

 

Suben er brokoblet på de to andre kanalene og er 4 ohm.

 

Problemet er at komponentsettet fucka seg helt da jeg koblet alt dette til, og nå kommer det bare rare lyder fra dem. Suben fungerer fint, og forsterkeren også. Bør jeg bare akseptere at jeg dreit meg ut og prøve igjen? :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det skadelig for en forsterker å sende til høytalere med forskjellige ohm?

I mitt tilfelle er componentsettet foran koblet sammen to og to (det er toveis, midbass og diskant) på to kanaler, som i teorien bør gi 2 ohm da de er oppgitt i 4 ohm (??).

 

Suben er brokoblet på de to andre kanalene og er 4 ohm.

 

Problemet er at komponentsettet fucka seg helt da jeg koblet alt dette til, og nå kommer det bare rare lyder fra dem. Suben fungerer fint, og forsterkeren også. Bør jeg bare akseptere at jeg dreit meg ut og prøve igjen? :hmm:

bærsja på læggen ja prøv lik ohm på alje komponentan du

Lenke til kommentar

Det vil uansett utgjøre en 4 ohms last (bortsett fra rundt delefrekvensen). Frekvensområdet deles opp, slik at man vil se 4 ohm om man måler ved 100, 1 000 eller 1 0000 hz. Riktignok svært forenklet, ettersom delefilteret aldri "kutter" lyden ved delefrekvensen, det er kun der "knekken" begynner. Dersom delefrekvensen er 2 500 hz symmetrisk vil du med andre ord få lavere impedanse her enn ved 500 hz og 10 000 hz.

Lenke til kommentar

JEg kan ikke skjønne at det du har gjort har skadet komponent settet.

Utenom at du kan ha sprengt det? Spilt høyt, skrudd av med en gang?

Spolene i elementene liker ikke store bråe temperatur svingninger som f.eks. spille høyt (varme spoler) skru av, - grader i lufta, kan være lurt å spille litt lavt slik at svingningen i temperatur ikke blir så brå.

 

Har mange ganger brokoblet to av kanalene på 4 ohms subber (og dermed endt i 2 ohm) slik som du og hatt f.eks. 6x9 på 4 ohm på hver av de andre kanalene ikke noe problem. Så det er nok ikke der problemet ligger hvis det er det du lurer på. Har du prøvd å skifte signalkabler? Bruke kanalene på forsterkeren som du nå bruker til subben o.l.?

Lenke til kommentar

Takk for mange gode svar! :)

 

Jeg har nok ikke koblet feil noen steder, for de spillte helt fint inntil jeg koblet til suben. Og ikke har jeg spillt høyt heller, det skjedde bare helt plutselig på alle sammen.

 

Jeg har prøvd på de andre kanalene også, uten at det hjalp stort. Suben fungerer fortsatt fint.

 

En annen ting som jeg ikke har nevnt er at jeg også gjorde diverse koblinger med signalkabelen:

Først gjennom et rca-støyfilter av typen stinger, derfra splittet jeg signalet fra 2 til 4 rca plugger med noen splitterkabler. Kan dette ha noe med saken å gjøre tro? (Jeg har fjernet alt dette nå)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...