Gå til innhold

Beholde XP lisensen paa gammel harddisk som skal over paa oppgradert system/PC


Anbefalte innlegg

Har browset omkring pa dette under-forumet som jeg anser for det rette for mitt case.Uten aa finne noe svar paa det jeg oensker svar paa - som er som foelger...

Jeg skal oppgradere min gamle pc og i den forbindelse invistere i flere nye komponenenter. Som en av de faa ting jeg skal beholde er hardisken min hvor XP ligger. Kan jeg bruke denne lisensen paa denne hardisken i ett nytt system med oppgardert hovedkort, cpu, minne etc? Eller maa jeg kjope ny OEM XP naar jeg kjoper nytt hovedkort?

 

Haaper problemstillingen er greit beskrevet.

Takker for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En OEM-lisens er maskinbundet og kan ikke flyttes til en annen maskin under noen omstendigheter.

Hvis man bytter ut et fungerende hovedkort, defineres dette som ny maskin og en ny Windows lisens kreves..

Hvis man bytter ut et defekt hovedkort med et nytt hovedkort av samme type eller med tilsvarende spesifikasjoner fra samme leverandør, defineres det ikke som en ny maskin og ingen ny Windows lisens kreves.

 

Regelen med bytte av fungerende hovedkort er nøyaktig samme regler som for XP. Vista tillater flere hardware endringer enn XP før Vista krever reaktivering. Regelen for når man må ha en ny lisens er som før. Det er altså ingen sammenhent mellom reaktivering og behov for ny lisens.

 

 

 

fra denne side:

 

http://blogs.msdn.com/runez/archive/2007/0...er-avklart.aspx

 

lykke til

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...