Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC booter kun på 1GB RAM


Anbefalte innlegg

Heisann,

 

Jeg har dette oppsettet:

 

Asus P5N-E SLI

OCZ Gold GX XTC DDR2 PC2-4200 2048MB

XFX GeForce 8800GTS 320MB 500M GDDR3

Intel Core 2 Duo E6550 @ 3.2 GHz

 

Har lenge slitt en del med at PC-en fryser seg, så tenkte jeg kunne prøve å bytte om RAM-brikkene.

 

Etter jeg gjorde dette, vil ikke PC-en boote med begge brikkene på plass. Har selvfølgelig prøvd å bytta tilbake slots. Men nå kjører PC-en helt stabilt, og fryser aldri. Altså med kun 1 av de 2 brikkene.

 

PC-en vil kun boote på den ene brikken, og hvis jeg sitter den andre brikken inni alene, vil den ikke starte.

 

Er det mulig at jeg har en defekt RAM-brikke? Er det noe mulighet for å få noe på garantien fra netshop?

 

Hvis jeg må kjøpe ny brikke - Vil dere anbefale noen andre, eller er det trygt å kjøpe en ny brikke av samme type?

 

- Hansi.

Endret av Haansi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heisann,

 

Jeg har dette oppsettet:

 

Asus P5N-E SLI

OCZ Gold GX XTC DDR2 PC2-4200 2048MB

XFX GeForce 8800GTS 320MB 500M GDDR3

Intel Core 2 Duo E6550 @ 3.2 GHz

 

Har lenge slitt en del med at PC-en fryser seg, så tenkte jeg kunne prøve å bytte om RAM-brikkene.

 

Etter jeg gjorde dette, vil ikke PC-en boote med begge brikkene på plass. Har selvfølgelig prøvd å bytta tilbake slots. Men nå kjører PC-en helt stabilt, og fryser aldri. Altså med kun 1 av de 2 brikkene.

 

PC-en vil kun boote på den ene brikken, og hvis jeg sitter den andre brikken inni alene, vil den ikke starte.

 

Er det mulig at jeg har en defekt RAM-brikke? Er det noe mulighet for å få noe på garantien fra netshop?

 

Hvis jeg må kjøpe ny brikke - Vil dere anbefale noen andre, eller er det trygt å kjøpe en ny brikke av samme type?

 

- Hansi.

 

Sjekk Command raten i bios. Står den på 1T, så sett den på 2T. Det kan også være at du må stille spenninga for Ramen manuelt. Om du søker her på forumet eller Googler, så finner du en del informasjon om det. Tror det er en del som har slitt med akkurat det kortet du har og ram.

Lenke til kommentar

Men det har jo virket før, så hvorfor skulle det plutselig gå vrangt?

 

---

 

Jeg brente nå ut oppdateringen på CD, men det skjedde ingenting når jeg boota fra CDen. Det bare kom litt ventetid, også boota PC-en som vanlig.

 

Er det noen plass jeg kan sjekke hvilken versjon av bios jeg har?

Endret av Haansi
Lenke til kommentar

Er det noen plass jeg kan sjekke hvilken versjon av bios jeg har?

 

Etter at du har trykket på power og maskinen starter så kommer det opp en side hvor bios versjonen skal stå. Det går fort, så bruk pause knappen.

 

Du skriver at en rambrikke funker. Du har bytta på dem slik at du vet at begge fungerer? I såfall er det ingen ting galt med brikkene dine.

 

Beklager, leste ikke så nøye. Hvis du bytter og bare den ene fungerer så er det nok den ene Rambrikken det er noe galt med!! Slik Stinger sier.

Endret av ronron25
Lenke til kommentar
Du skriver at en rambrikke funker. Du har bytta på dem slik at du vet at begge fungerer? I såfall er det ingen ting galt med brikkene dine.

Som sagt booter kun PC-en på den ene brikken, og er nå mye mer stabil enn den tidligere har vært med begge brikkene.

 

Altså, kun brikke 1 PC-en vil boote på. Setter jeg inn brikke 2, kommer det ikke det første skjermbilde engang.

 

Det samme skjer hvis jeg setter inn brikke 2 alene.

 

Så enig med han over meg, tror brikken har tatt kvelden.

Lenke til kommentar
Du skriver at en rambrikke funker. Du har bytta på dem slik at du vet at begge fungerer? I såfall er det ingen ting galt med brikkene dine.

Som sagt booter kun PC-en på den ene brikken, og er nå mye mer stabil enn den tidligere har vært med begge brikkene.

 

Altså, kun brikke 1 PC-en vil boote på. Setter jeg inn brikke 2, kommer det ikke det første skjermbilde engang.

 

Det samme skjer hvis jeg setter inn brikke 2 alene.

 

Så enig med han over meg, tror brikken har tatt kvelden.

 

Slik du beskriver problemet nå, så har nok den ene rambrikken tatt kvelden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...