Gå til innhold

Apple nekter å ta kontant betaling


Anbefalte innlegg

Når Apple selger en iPhone til $x99 eller for den saks skyld en iPod Touch til NOK 2499, så tjener de ikke penger.
feil:
iSuppli has already assessed the Apple iPhone’s production costs (assembling included) – they don’t exceed 265 USD, so by selling the phone for 399 USD (no taxes) the maker will never lose money with this solution.

hentet fra: "Apple iPhone – apocalypse today or business strategies" http://www.mobile-review.com/articles/2007...issnes-en.shtml

De tallene tar vel neppe høyde for utgifter for programvarutvikling, testing og markedsføring. Blir nok fort noen hundre årsverk det, vil jeg tro. Selvsagt vil jo prisen for dette pr enhet gå ned pr enhet solgt, men det er fortsatt utgifter som skal dekkes inn.

 

Jeg har veldig lite til overs for både branding og låsing av telefoner, men jeg har likevel forståelse for Apple når det gjelder det at de ikke ønsker å ta kontant betaling. For jeg regner med at det er i forbindelse med å kunne spore hvem som har kjøpte hvilke telefoner.

 

Tviler på at jeg anonymt kan gå inn i en norsk butikk å kjøpe en "subsidiert" telefon hvor jeg sier at jeg skal bestille abbonnement til en viss operatør på nettet når jeg kommer hjem. Noe som vel har vært tilfelle i Apple Stores? For meg virker det som om Apple har rotet seg inn i et marked de ikke har full kjenskap til, noe som gjorde at det ble tvunget til å endre sine rutiner.

 

Til slutt, litt om pris. På tross av all hypen, så har iPhone beskjedne salgstall. Nokia alene har nok flere S60-modeller som kan vise til bedre salgstall enn iPhone siden sistnevntes releasedato. Telefoner som er dyrere, hvor man i praksis har all programvare ferdig fra før og som produseres i større volum. Likevel er disse modellene gjerne langt dyrere enn en iPhone. Hvilket forsåvidt er greit, Nokia ønsker det samme som Apple, å tjene penger. 2150 kr for i 8Gb iPhone er en ekstremt god handel. Man kan ikke annet enn å gratulere de som har skaffet seg en telefon for den prisen, samtidig som jeg syns synd på alle som må betale ekstra fordi de kjøper telefonen med den bindingen den er tiltenkt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det jeg stusser mest over er at de ikke tar imot kontanter. Kontanter er såvidt jeg vet fortsatt et lovlig betalingsmiddel, så skjønner ikke hvordan dem kan ha loven på sin side når dem nekter å ta imot kontant betaling.

Dette kan dei faktisk ikkje gjera i Norge. Sentralbankloven, kapittel 3, §14 definerer nemleg kontantar som såkalla "tvungent betalingsmiddel":

Bankens sedler og mynter er tvungent betalingsmiddel i Norge. Ingen er pliktig til i én betaling å ta imot mer enn femogtyve mynter av hver enhet.

Her, under "13.2.1.1 Alminnelige regler om betaling", står det vidare følgande om begrepet tvungent betalingsmiddel:

Sentralbankloven § 14 første ledd første punktum fastslår at Norges Banks sedler og mynter er tvungent betalingsmiddel i Norge. Dette innebærer at betaleren kan kreve (mi utheving) å betale med norske sedler og mynter, og at betalingsmottakeren kan kreve å motta oppgjøret i norske sedler og mynter. Ingen er pliktig til i en betaling å ta imot mer enn 25 mynter av hver enhet, jf. annet punktum.

I mine auge seier det at Apple vil nekta å godta kontant betaling mykje om deira haldning til kundane. Slike bedrifter er det enklast å unngå.

Endret av Haaland
Lenke til kommentar
Jeg har veldig lite til overs for både branding og låsing av telefoner, men jeg har likevel forståelse for Apple når det gjelder det at de ikke ønsker å ta kontant betaling. For jeg regner med at det er i forbindelse med å kunne spore hvem som har kjøpte hvilke telefoner.

 

Tviler på at jeg anonymt kan gå inn i en norsk butikk å kjøpe en "subsidiert" telefon hvor jeg sier at jeg skal bestille abbonnement til en viss operatør på nettet når jeg kommer hjem. Noe som vel har vært tilfelle i Apple Stores? For meg virker det som om Apple har rotet seg inn i et marked de ikke har full kjenskap til, noe som gjorde at det ble tvunget til å endre sine rutiner.

 

Det som er litt av poenget er at du kjøper en Apple Iphone uten at den er subsidiert på noe vis når du betaler $399 for den. Den er altså ikke subsidiert på samme måte slik som norske teleoperatører driver med, nemlig at du betaler 1 krone i butikken og signerer samtidig en avtale om binding i 12 måneder. Dermed er ditt poeng om å anonymt handle en subsidiert mobil i Norge ikke sammenlignbart med hvordan dette gjøre i USA ved kjøp av Iphone.

 

Det Apple ønsker å stoppe dem som kjøper i store mengder for å selge videre ulåst på f.eks. ebay.com. Særlig går dette utover de ærlige sjelene som ønsker å handle flere enn to Iphoner på en gang som gaver og ungdom som ikke får kredittkort.

Lenke til kommentar

Ojoj, registrerer mange rare meninger her. Tydelig at folk er misunnelige og føler seg litt urettferdig behandla. Jaja, synd for dere...

 

 

under "13.2.1.1 Alminnelige regler om betaling", står det vidare følgande om begrepet tvungent betalingsmiddel:
Sentralbankloven § 14 første ledd første punktum fastslår at Norges Banks sedler og mynter er tvungent betalingsmiddel i Norge. Dette innebærer at betaleren kan kreve (mi utheving) å betale med norske sedler og mynter, og at betalingsmottakeren kan kreve å motta oppgjøret i norske sedler og mynter. Ingen er pliktig til i en betaling å ta imot mer enn 25 mynter av hver enhet, jf. annet punktum.

I mine auge seier det at Apple vil nekta å godta kontant betaling mykje om deira haldning til kundane. Slike bedrifter er det enklast å unngå.

 

 

Og det var jo en sprek tolkning av lovverket. Det har ikke falt dere inn at det faktisk er frivillig om man i det hele tatt velger å selge en vare i utgangspunktet? Jeg leser ihvertfall denne loven som at man ikke kan tvinges til å betale for en transaksjon i f.eks. dollar. Uten å ha sjekka nærmere, er jeg dessuten rimelig sikker på at den ble skrevet på en tid hvor ikke plastikk hadde tatt over for kontanter enda... Hvilket betyr at loven må tolkes i lys av gjeldende situasjon, altså at beløpet som trekkes fra kortet skal belastes i NOK.

 

Bruk hue litt nå da folkens, en del av dere høres ut som en gjeng med sutrende kommunister jo...

Lenke til kommentar
Ojoj, registrerer mange rare meninger her. Tydelig at folk er misunnelige og føler seg litt urettferdig behandla. Jaja, synd for dere...

 

 

under "13.2.1.1 Alminnelige regler om betaling", står det vidare følgande om begrepet tvungent betalingsmiddel:
Sentralbankloven § 14 første ledd første punktum fastslår at Norges Banks sedler og mynter er tvungent betalingsmiddel i Norge. Dette innebærer at betaleren kan kreve (mi utheving) å betale med norske sedler og mynter, og at betalingsmottakeren kan kreve å motta oppgjøret i norske sedler og mynter. Ingen er pliktig til i en betaling å ta imot mer enn 25 mynter av hver enhet, jf. annet punktum.

I mine auge seier det at Apple vil nekta å godta kontant betaling mykje om deira haldning til kundane. Slike bedrifter er det enklast å unngå.

 

 

Og det var jo en sprek tolkning av lovverket. Det har ikke falt dere inn at det faktisk er frivillig om man i det hele tatt velger å selge en vare i utgangspunktet? Jeg leser ihvertfall denne loven som at man ikke kan tvinges til å betale for en transaksjon i f.eks. dollar. Uten å ha sjekka nærmere, er jeg dessuten rimelig sikker på at den ble skrevet på en tid hvor ikke plastikk hadde tatt over for kontanter enda... Hvilket betyr at loven må tolkes i lys av gjeldende situasjon, altså at beløpet som trekkes fra kortet skal belastes i NOK.

 

Bruk hue litt nå da folkens, en del av dere høres ut som en gjeng med sutrende kommunister jo...

 

Det stor jo ikke at man kan kreve å betale i norske kroner, det står at man kan kreve å betale med norske selder og mynter. Om det ikke er det de mener, så burde de endret lovteksten.

 

AtW

Lenke til kommentar
Det som er litt av poenget er at du kjøper en Apple Iphone uten at den er subsidiert på noe vis når du betaler $399 for den. Den er altså ikke subsidiert på samme måte slik som norske teleoperatører driver med, nemlig at du betaler 1 krone i butikken og signerer samtidig en avtale om binding i 12 måneder. Dermed er ditt poeng om å anonymt handle en subsidiert mobil i Norge ikke sammenlignbart med hvordan dette gjøre i USA ved kjøp av Iphone.

 

Det Apple ønsker å stoppe dem som kjøper i store mengder for å selge videre ulåst på f.eks. ebay.com. Særlig går dette utover de ærlige sjelene som ønsker å handle flere enn to Iphoner på en gang som gaver og ungdom som ikke får kredittkort.

Ikke subsidiert faktisk? Javel.

 

iPhone er designet for å ikke kunne brukes før man tegner et dyrt abonnement AT&T. Det er kjent at Apple krever deler av månedsavgiften, samt en viss andel av bruk av telefonen genererer av inntekter. Hvorfor i all verden skulle AT&T gi fra seg $$$ hvis telefonen ikke er subsidiert?

 

Dette minner meg om hvordan en venn av meg plukket opp en parabol med digital tuner for 1 kr. Tuneren kunne ikke brukes før han ringte Viasat og oppga serienummeret på tuneren og tegnet et abbonnement. Var ikke denne tuneren subsidiert heller?

 

Selvsagt selges iPhone til subsidierte priser. Hvordan salg skjer skiller seg fra den norske modellen, men det gjør den ikke mindre subsidiert. Skal bli spennende når man nå begynner å selge både låste og ulåste versjoner i Frankrike. Regner med prisene blir det samme hvis det ikke er subsidiering.

Lenke til kommentar
Ikke subsidiert faktisk? Javel.

 

iPhone er designet for å ikke kunne brukes før man tegner et dyrt abonnement AT&T. Det er kjent at Apple krever deler av månedsavgiften, samt en viss andel av bruk av telefonen genererer av inntekter. Hvorfor i all verden skulle AT&T gi fra seg $$$ hvis telefonen ikke er subsidiert?

 

Dette minner meg om hvordan en venn av meg plukket opp en parabol med digital tuner for 1 kr. Tuneren kunne ikke brukes før han ringte Viasat og oppga serienummeret på tuneren og tegnet et abbonnement. Var ikke denne tuneren subsidiert heller?

 

Selvsagt selges iPhone til subsidierte priser. Hvordan salg skjer skiller seg fra den norske modellen, men det gjør den ikke mindre subsidiert. Skal bli spennende når man nå begynner å selge både låste og ulåste versjoner i Frankrike. Regner med prisene blir det samme hvis det ikke er subsidiering.

 

Nei, den selges fortsatt ikke til subsidiert pris hvordan du enn vrir eller vender på det. Du betaler $399 for den uten at verken AT&T eller Apple har subsidiert den på noe vis.

 

Et bevis på dette er at hvis du har dårlig kredittrating så tilbys du å bruke mobilen med AT&T GoPhone, som er en kontantkort-løsning. Hvis du prøver å kjøpe en subsidert mobil i Norge til f.eks. 1 krone og blir avvist av kredittsjekken, hva skjer? Jo, du får ikke kjøpe mobilen subsidiert fordi dette forutsetter abonnement siden operatøren betaler f.eks. 1500 kroner av kostnaden ved mobilen du betaler 1 krone for. Med Ipnone er selve kjøpskostnaden uten en slik innbakt sponsing.

 

Er klar over at Apple har inntjening på deler av brukskostnadene kunder har med Iphone hos AT&T, og at den indirekte er subsidiert på dette viset. Likevel, prisen du betaler for Iphone i butikken er ikke subsidiert.

 

Edit: Grunnen til at AT&T har nektet å være behjelpelig med noen form for opplåsing av Iphone for sine kunder er blant annet at den ikke er subsidiert av dem. De pleier nemlig å gi ut opplåsningskoden til modeller som er solgt med subsidiert pris når man har vært kunde i 90 dager.

 

Edit 2: Sammenlignet med norske forhold så er det å kjøpe en Iphone til $399 det samme som å kjøpe en operatørlåst mobil noen hundrelapper billigere enn en mobil som er åpen. Du må ved kjøp av en operatørlåst mobil bruke f.eks. Netcom i 12 mnd, og med Iphone AT&T i 24 mnd. En forskjell er at du kan betale for operatørlåsekoden i Norge, noe som ikke er mulig med Iphone (foreløpig).

Endret av escobar
Lenke til kommentar
Edit 2: Sammenlignet med norske forhold så er det å kjøpe en Iphone til $399 det samme som å kjøpe en operatørlåst mobil noen hundrelapper billigere enn en mobil som er åpen. Du må ved kjøp av en operatørlåst mobil bruke f.eks. Netcom i 12 mnd, og med Iphone AT&T i 24 mnd. En forskjell er at du kan betale for operatørlåsekoden i Norge, noe som ikke er mulig med Iphone (foreløpig).

 

Forsåvidt riktig, hvis du ser bort fra at den operatørlåste telefonen er subsidiert. Den koster ofte kr. 500 mindre enn samme modell ulåst. Du kan som regel også kjøpe den uten å tegne noe abonnement. Den kan bare ikke brukes med andre nett enn det den er tiltenkt, med mindre man får den låst opp, noe man ikke lenger må betale for å få gjort. Brandingen, med irriterende "entry"-menyer o.l. blir man derimot ikke kvitt så lett, så derfor er det greiere å kjøpe ulåst.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...