Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

"Nybygd" PC starter ikke


Gjest Slettet+9871238947

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9871238947

Hei,

 

Dette er mitt første innlegg her; så om noe mangler får dere bare si fra.

 

Mitt problem er enkelt (?) forklart: Ingenting starter når jeg trykker inn power-knappen. Det eneste jeg fikk til å virke en gang, var lyset til power-knappen; men det var vel kanskje bare noe rest-strøm fra strømforsyningen(?). Jeg har allerede testet batteriet fra et annet hovedkort i tilfelle batteriet i det nye hovedkortet skulle være dødt. Det hjalp heller ikke.

 

Her er delene jeg har brukt

 

Skjerm: Samsung 226 BW (spiller vel ikke noen rolle, men tar det med)

Hovedkort (Asrock): 4CoreDualVSTA (Tar AGP/ PCI, DDR I/ DDR II, samt Q 6600 Go etter bios-update)

2 GB RAM: Kingston 5300 CL5 Value RAM (DDR II)

HDD 1: Seagate 500 GB

HDD 2: Seagate 80 GB

GPU: ATI 1950 Pro AGP

CPU: Q 6600 Go (SLACR)

PSU: 460 W

LG DVD-brenner: 4 x

Lite On CD-brenner: 52 x

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva skjer hvis du holder knappen inne? Tenkte at du kanskje hadde koblet powern og reset feil.

 

En annen greie kan være at du ikke har satt de små kontaktene riktig vei, skriften på kontaktene skal peke ut fra front panelet, altså det lille pin settet på hovedkortet, er det et bedre navn for det?.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871238947

Hei,

 

Takk for svaret. Begynte å tro at ingen ville svare meg nå :!: .

 

Ved å holde inn powerknappen skjer det ingenting. Jeg skal sjekke opp at jeg ikke har koblet de små ledningene feil nå. Forresten...skal skriften peke ut fra frontpanelet på begge sidene ? Melder fra når dette også er testet/ sjekket.

Lenke til kommentar

ja, skriften skal peke utover på begge sidene så vidt jeg husker. Med mindre andre chassi bruker en annen standard (er vell atx alt samme nå?). Hvis du kan så står det alltid forklart i hovedkort manualen din, hvis du har virkelig flaks så har produsenten vert snill å satt på tegnforklaring på hovedkortet.

 

Hva skjer hvis du holder reset knappen inne?

Endret av pong
Lenke til kommentar
ja, skriften skal peke utover på begge sidene så vidt jeg husker. Med mindre andre chassi bruker en annen standard (er vell atx alt samme nå?). Hvis du kan så står det alltid forklart i hovedkort manualen din, hvis du har virkelig flaks så har produsenten vert snill å satt på tegnforklaring på hovedkortet.

 

Hva skjer hvis du holder reset knappen inne?

 

En lett måte å koble disse på er ALLTID koble den FARGA lederen på + (reset, pwr switch osv) og den hvite på ground

hva som er ground og hva som er selve signalpluggen står i manual for hovedkort.

Det stemmer ikke at skriften alltid skal vende den og den veien. det er forskjellig...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871238947

Om jeg holder reset-knappen inne, skjer det ingenting.

 

Jeg legger ved 2 .bmp-filer for å vise 1) layouten på hovedkortet, og

2) Front-panelet (System panel Header)

 

Beklager filstørrelsen/utseendet, men måtte bruke Paint/screenshot, da jeg ikke har Photoshop Elements på denne PC-en.

 

Under forklarer jeg hvordan jeg har koblet ledningene til frontpanelet

 

Ledninger fra strømforsyning/Funksjon/=Koblet til på hovedkortet (Se System Panel header-filen)

Ledning 1(hvit/sort)/POWER SW/=GND/ PWRBTN #

Ledning 2(hvit/rød)/H.D.D. LED/=HDLED+/ HDLED -

Ledning 3(hvit/orange)/RESET SW/=GND/ RESET #

Ledning 4(hvit)/POWER LED/=PLED +

Ledning 5(grønn)/POWER LED/=PLED -

Hovedkort_layout_small.bmp

System_Panel_Header_small.bmp

Lenke til kommentar
Om jeg holder reset-knappen inne, skjer det ingenting.

 

Jeg legger ved 2 .bmp-filer for å vise 1) layouten på hovedkortet, og

2) Front-panelet (System panel Header)

 

Beklager filstørrelsen/utseendet, men måtte bruke Paint/screenshot, da jeg ikke har Photoshop Elements på denne PC-en.

 

Under forklarer jeg hvordan jeg har koblet ledningene til frontpanelet

 

Ledninger fra strømforsyning/Funksjon/=Koblet til på hovedkortet (Se System Panel header-filen)

Ledning 1(hvit/sort)/POWER SW/=GND/ PWRBTN #

Ledning 2(hvit/rød)/H.D.D. LED/=HDLED+/ HDLED -

Ledning 3(hvit/orange)/RESET SW/=GND/ RESET #

Ledning 4(hvit)/POWER LED/=PLED +

Ledning 5(grønn)/POWER LED/=PLED -

 

Ja, de det står + på skal alltid den farga ledningen være på (Det er også merket med pil bakpå pluggen på den lederen som er +) og de plassene på connectoren på hovedkortet hvor det ikke står + står det feks pwr på en og gnd på den andre, da skal den farga være på pwr og den hvite på gnd

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871238947

Hei arovik,

 

Jeg koblet slik du sa, og nå har jeg lys på power-led igjen (i front av PC-en). Når jeg holder power-knappen inne en stund, slokkes lyset som om PC-en skulle blitt slått av. Det virker som om vi er på riktig vei, men det er fortsatt ingenting som starter; bortsett fra power-lyset.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871238947

Jeg har ikke hørt om å jumpstarte PC-en, men varianten med å sette et skrujern nedi hørtes jo ikke ut til å være helt bra. Jeg fikk meg nylig en "liten" smell da kjerringa i huset slo på strømmen mens jeg skiftet et lysrør. PC-en har nok gode muligheter til å overgå smellen jeg fikk fra lysrøret :yes: Finnes det noen andre muligheter til å sjekke strømforsyningen ?; bortsett fra å sette sammen PC-en igjen med originaloppsettet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871238947

Hei IgniZtion,

 

Nei, bios er ikke oppdatert enda. Må bios være oppgradert før jeg prøver å starte PC-en ? I så fall er vel løsningen å kjøpe en billig CPU som passer i socket LGA 775, slik at jeg kan oppgradere bios; og deretter setter jeg inn min nye Q6600 ?

 

Ellers har jeg allerede laget en bootbar CD med den aktuelle bios-updaten (v 2.10). Dvs at jeg hadde tenkt å...

 

1) trykke F2 for å komme inn i bios ->

2) sette PC til å boote fra CD ->

3) restarte PC med bootbar CD; som inkluderer Asrock flash utility/ ny bios->

4) Flashe bios til v 2.10 ->

5) restarte PC med Slipstreamet Win Xp Pro CD (nLite) ->

6) Kjøre en reparasjonsinnstallasjon av eksisterende XP Pro ->

7) Rydde i registeret for å fjerne drivere fra det forrige hovedkortet

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871238947

Er dere helt sikre på at løsningen er å kjøpe en prosessor, som støttes av hovedkortet, slik at jeg oppdaterer bios FØR jeg setter inn min Q6600 igjen ? Altså, stemmer det at ingenting vil starte når prosessoren ikke gjenkjennes ?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871238947

Hei,

 

Det hadde vært fint å få noen flere kommentarer; eller om noen flere kunne bekrefte at kjøp av en kompatibel prosessor (f.eks. en billig Celeron er nødvendig/ riktig vei å gå). Takk til alle, som allerede har svart.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871238947

Hei,

 

I dag satte jeg sammen mitt opprinnelige oppsett, men nå vil ikke det heller starte.

 

I det jeg slo på strømmen bak på strømforsyningen tok viftene et par omdreininger. Etter det lyste kun power-knappen.

Med andre ord kom jeg akkurat like langt som med Q6600-oppsettet).

 

Kan dette bety at strømforsyningen har tatt sitt siste sukk ?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871238947

Hei Pong,

 

Jaja, jeg tabbet meg nok litt ut :new_woot: ...hadde byttet om litt på kablene, slik at det var plugget feil kabel i innstikket for 12 v. Det medførte selvfølgelig at PC-en ikke kunne starte i det hele tatt.

 

Nå, når jeg fikk ryddet opp i kabelrotet, fikk jeg startet opp mitt opprinnelige oppsett. Alt fungerte slik det skulle.

 

Dermed demonterte jeg alt en gang til; og satte inn min nye Q 6600 Go(SLACR)/ nytt hovedkort(se starten av tråden for fullt oppsett). PC-en startet forsåvidt nå også: vifter, og harddisk så ut til å starte. Det var selvfølgelig ingen reaksjon på tastatur, og skjermkortet ble ikke detektert; hvilket resulterte i "check cable". Det eneste som reagerte, var CD-luken(testet ikke DVD). Jeg satte nå inn CD-en med bios-update, og prøvde å restarte med den i. Det medførte ingen endring.

 

Blir konklusjonen, slik vi først trodde, at jeg må få tak i en eldre prosessor som er støttet av socket LGA 775 -og deretter gjøre bios-update med den ?; eller kan det også være et annet problem ?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er vanskelig å svare på egentlig. Det høres jo ut som BIOS sliter med POST, og grunnen kan være at den må oppdateres for å støtte CPU'en som står i. Det kan selvsagt være andre grunner også.

 

Har du andre komponenter du kan teste som skjermkort, ram osv eller eventuelt teste dine komponenter i en annen maskin.

 

Ellers vil jeg tro det kan være lurt å få låne en C2D CPU av en venn eller lignende for å sjekke om det faktisk er CPU som er problemet, og så eventuelt flashe BIOS om maskinen da starter opp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...