Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Vektløfting og pianospilling


jeg_lyver_mye

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har begynt å trene ganske skikkelig, meldt meg inn på treningsstudio etc. men… hvordan vil slik trening påvirke pianospilling? Vil jeg blir dårligere? Jeg tenker på fingrene! Blir de mindre fleksible? Jeg har ikke merket annet en at når jeg kommer hjem så kan jeg ikke akkurat hive meg på noe avansert – for meg :p -, rett og slett for sliten i arma.

 

Annen ting som irriterer meg og som gjøre meg veldig sint er at, etter jeg har løfta vektene så begynner jeg å bli EKSTREMT sliten i hånda!! Sånn at du må nesten sleppe vekta fordi det kjennes ut som det brenner inni hånda! Er sånn med begge, jeg får ALDRI pusha meg videre, er ikke sliten i muskelen jeg skal trene pga. hånda svikter fullstendig! Noen som vet hva dette kan komme av? Jeg er ikke svak i hånda mi, jeg har ofte trent med sånn… greie som du klemmer inn, så jeg er ikke svak i den, den bare blir ekstremt sliten for tiden. Var jo ikke så før…. Uff…. Noen som har råd? Vet hva jeg burde gjøre?

 

Tusen takk for svar! ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Akkurat det med pianospillingen tror jeg ikke skal være noe problem :p Tror ikke det skal være noen grunn til at du skal bli dårligere på piano så lenge du øver regelmessig ;)

 

Det med at du blir sliten i hånda kan være at du burde trene opp hender og håndledd litt mer. Prøv å kjøpe noen litt mindre vekter (1-2kg) som du løfter med bare håndleddene og gjør dette ofte, og husk å ikke overtrene altfor mye, kan være utmattelse det kommer av også :)

Lenke til kommentar

Er litt usikker på dette, men det høres bare ut som du har overbelastet hender og håndledd med for mye vekt og nå svikter de :) Prøv å roe ned litt med litt lettere vekter og se om det går seg til, og evt oppsøk lege så kan du sikkert få noen øvelser og lignende for å styrke hendene dine igjen ;)

Lenke til kommentar
Jammen, det er sånn plutselig! Har løfta tyngre før, men nå i det siste så har det streika fullstendig der! :(

Men vil det bli bygd flere nervetråder til fingra når jeg løfter vekter?

Bare husk å tøy ut ofte så skal det gå bra! Jeg ser ingen grunn til at større muskler skulle bety dårligere fleksibilitet i håndledd og fingre. Så bare husk å ikke overbelast armer/hender og husk å tøye godt ut mellom hver treningsøkt så går det bra. :)

Lenke til kommentar
Problem er at jeg får liksom ikke trent... det bare gjør for vondt. Det kommer ganske plutselig...

Kansksje la være å trene noen uker da? For så å forsiktig å begynne å trene litt med vekter igjen. Eventuelt kan du jo gå til lege og se om du har noen treningsskader. Kanskje noen overbelastninger som har ført til senebettenelser eller andre slike ting. Vanskelig å si hva som er problemet.

Lenke til kommentar

Jeg har vist senekul i håndleddet viste røntgen av håndleddet... så jeg får ikke bøyd det skikkelige tilbake... kanksje godt annlegg for senebetennelse også? jeg kjenner også at tricepsen har i det siste plutselig NÅ begynt å bli vond.. over en uke siden jeg trente dem. Jeg tror faktisk at jeg skal ta en hel ukes pause... fra alt... rart dette med muskler og kropp. Jeg som var så iverig og gleda meg... endelig studio og greier :(

Lenke til kommentar

OK. I dag var jeg å trente! Jeg begynte litt lettere.. 6 kg... på biceps så kjørte dem til jeg følte meg litt varm. Også tok jeg 10kg, det gikk veldig fint! Også tok jeg 12. Da tok jeg i skikkelig.... jeg merka at noe datt fra taket på "ronkemuskelen"... vet ikke hva den heter.. men muskla rett over henda... men så fant jeg ingenting, så jeg fortsatte å pumpe! så kjente jeg det kicke/lynet inni ronkemuskelen!! sånn at jeg bare la fra meg vekten med ENGANG... skremte meg, fordi det var vondt. Var nesten som den fortalte meg at så hardt tar du ikke i. Var i det sekundet jeg tok i alt jeg hadde opp! Hva er det som skjer? Jeg vil ikke ødelegge hendene mine! Noen som har erfaring med dette? tips?

Endret av nevoscript
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...