Gå til innhold

Lønnsjustering - spørsmål ang. provisjon


Anbefalte innlegg

Hei folkens.

 

Vil gjerne høre deres ang. lønn og provisjon. Jeg har bachelor i IT, jobber i et konsulentselskap og jobbet her siden jeg ble ferdig utdannet (1,5 år siden). Jeg har nå en lønn på 330 000 og i dag var jeg i medarbeidersamtale. Sjefen ville gi meg 350 000 pluss provisjon. Hittil i år har jeg fakturert for 1,2 mill og han ville gi meg 2% av dette, dvs. 24000 ekstra i året hvis jeg fakturerer like mye neste år.

 

Det er ikke en tradisjonell utviklerstilling, men det jobbes mot store selskaper på nasjonalt og internasjonalt plan og fagfeltet er stort og krevende.

 

Jeg mener at både grunnlønn og provisjon er litt lite. Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei folkens.

 

Vil gjerne høre deres ang. lønn og provisjon. Jeg har bachelor i IT, jobber i et konsulentselskap og jobbet her siden jeg ble ferdig utdannet (1,5 år siden). Jeg har nå en lønn på 330 000 og i dag var jeg i medarbeidersamtale. Sjefen ville gi meg 350 000 pluss provisjon. Hittil i år har jeg fakturert for 1,2 mill og han ville gi meg 2% av dette, dvs. 24000 ekstra i året hvis jeg fakturerer like mye neste år.

 

Det er ikke en tradisjonell utviklerstilling, men det jobbes mot store selskaper på nasjonalt og internasjonalt plan og fagfeltet er stort og krevende.

 

Jeg mener at både grunnlønn og provisjon er litt lite. Hva mener dere?

 

Ja dette var ikke mye å rope hurra for. Du må sette deg ned og tenke på om du er villig til å gå for lut og kaldt vann, når IT-bransjen skriker etter folk. Eventuelt får du komme med høyere krav. At du går opp fra 330k til 350k er vel bare som følge av vanlig lønnsutvikling, og kan knapt kalles noe tilbud. Og provisjonen synes jeg var latterlig lav. 10% så snakker vi om akseptabel provisjon.

 

Werner

Lenke til kommentar

Hvor mange timer har du fakturert når du sier 1,2 mill?

 

Jeg har nettopp signert jobbkontrakt og jeg må fakturere 1400 timer for å få bonus. Da får jeg 6% av grunnlønnen i bonus. Etter dette så kommer det ekstra bonus for hver 100 time jeg fakturerer.

 

Du sier også lite om hva du jobber med. Er det en klassisk konsulentrolle der du jobber mye med prosess og forretning, eller er det mer teknologjobb?

 

Jeg synes at grunnlønnen din er litt lav. 2% av den potten synes jeg i utgangspunktet i seg selv ikke er dårlig, men hvis det er maksimalt hva du kan oppnå så er det litt magert. Har du sjekket hva NITO snittlønnen ligger på?

Lenke til kommentar

Tallet har jeg fra sjefen min. Hvor mange timer jeg faktisk fakturert har jeg ikke talt over, men hvis man tar 1200 000 / 1200 pr time blir det da rundt 1000 timer. har vel rundt 80-90% faktureringsgrad. Det er 2% av det jeg fakturerer uavhengig av antall timer.

 

Det er litt vanskelig å beskrive fagfelter da det ikke er en typisk programmeringsjobb som de fleste kjenner til. Det er konsulentarbeid med både arbeid med prosess og teknologi. Kort fortalt er det jobb opp mot datavarehus, ETL, ERP, dataintegrasjon og metadata. Produktpakken heter Websphere (ikke web-teknologi i utgangspunktet).

 

EDIT:

Det må legges til at jeg økte i lønn etter et halvt år da jeg gikk fra trainee til konsulent. Dette er et drøyt år siden.

Endret av Azidops
Lenke til kommentar

Jeg jobber også innen BI, men ikke med IBM Websphere. Jeg har mindre erfaring >1 år, men lengre utdannelse enn deg og tjener 5-10% bedre - kun fastlønn + overtid.

 

Jeg synes ikke det er noe spesielt tillitsvekkende å få variabel lønn på grunnlag av faktureringsgrad, iallfall ikke når andelen er så liten. PM meg om du vil vite mer...

Lenke til kommentar

330 000. Man tjener ofte bedre bare med et fagbrev. Kjenner snekkere, murere og elektrikere som tjener 400+ i året.

 

Hvis sjefen din er ordentlig vrang, ville jeg heller prøvd å opprette en avtale. At lønnen øker år etter år, og samme med provisjonstilllegget.

 

Si at du er ute etter å ha en framtid i firmaet, og at kompetanse koster. Du vil gjerne se fram til noe årene framover ikke sant?

 

Gi han et inntrykk av dette.

Lenke til kommentar

Men nå er det fastlønna som er på 330 000, med bonuser ender jeg opp på ca 420 000 (gitt at jeg fakturerer 100%).

 

 

 

 

 

330 000. Man tjener ofte bedre bare med et fagbrev. Kjenner snekkere, murere og elektrikere som tjener 400+ i året.

 

Hvis sjefen din er ordentlig vrang, ville jeg heller prøvd å opprette en avtale. At lønnen øker år etter år, og samme med provisjonstilllegget.

 

Si at du er ute etter å ha en framtid i firmaet, og at kompetanse koster. Du vil gjerne se fram til noe årene framover ikke sant?

 

Gi han et inntrykk av dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...