Gå til innhold

Vet ikke hvor jeg skal etter 10klasse :(


tehextinct

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Folkehøyskole må være det mest ubrukelige pisset man kan kaste bort tid på. Da er det vitterlig bedre å ta seg et år i kassen på rema eller, enda bedre, få unnagjort førstegangstjenesten så du slipper å plages med det etter studiene (for det vil du virkelig ikke. Take it from someone who knows :(). Bedre det enn å kaste bort penger på "piker, vin og sang" på en eller annen bortgjemt folkehøyskole.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Må man gå allmenn i 3 år for å bli programmerer :hmm: ?

Har tenkt å bli programmerer, har nå gått 1 år på service og samferdsel og går nå IKT-servicefag, har tenkt å gå på allmenn påbygging neste år. Kan jeg da gå på en programmeringslinje? Og krever det at jeg er god i matte? (fikk 2'er i matte i fjor). Og hva lønner det seg å gå på om man vil tjene gode penger på programmering :) ?

Endret av Shadow Torrent
Lenke til kommentar

Så lenge du har generell studiekompetanse, enten det er fra allmenn påbygging eller 3 års allmenn kan du gå videre på universiteter og høyskoler for å bli programmerer. Jeg klarte akkurat å sikre meg en 2er i 2MX og klarte da å fullføre bachelorgraden min med glans, så mattekunnskaper er ikke så fryktelig viktig med mindre du skal fordype deg i über-avansert programmering ala algoritmer og fåglarna vet hva.

 

Skal du tjene store summer på programmering må du vekk fra programmering og over på prosjektledelse, arkitektur o.l. Men det er gode penger i å sitte og knote med koden også, for all del. Spesielt nå som arbeidsmarkedet er så hett. Bare finn deg et universitet/høyskole med en interessant IT-linje og hiv deg på.

Lenke til kommentar

Som han over sier trenger du bare bestått 2mx for å begynne på et bachelor-program på høyskole/universitet. (trenger også generelle studiekompetanse)

 

Men skal du begynne på et ingeniør program må du ha 3mx og 2fy også.

 

Når det gjelder matematikk-kunnspaper så føler jeg at det er en god del matematikk som er nødvendig allerede på første års programmeringen som jeg driver med på dataingeniør. (samme programmeringsfag som bachelor-IKT har også)

Man begynner fort å bruke endel både enkle og mer kompliserte algoritmer.

Verdt å merke at jeg nå bare går første semester, og at neste år så får vi et egetfag med bare algoritmer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...