Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Corolla EE80 rykker noe forferdelig


stinger82

Anbefalte innlegg

Heisann godtfolk.

 

Har fått ett stort problem med min gamle 87' corolla EE80 1.3. Problemet begynte for flere mnd siden, men i den siste tiden har det forverret seg, og i skrivende stund er bilen nesten ikke kjørbar.

 

Problemet er at når bilen begynner å bli varm (noen min kjøring) så begynner den å rykke å nappe noe helt forferdelig når jeg trykker inn gassen. Den rykker spesielt i oppoverbakker. Har prøvd å skifte plugger uten at det hjalp.

 

Noen som har peiling hvor problemet kan ligge?

 

Edit: Nytt problem nå, se siste post :blush:

Endret av stinger82
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du forgasser? Kan huske at din bil er fra perioden der Toyota skiftet over til innsprøytning på disse bilene, så det er enten en helt forferdelig forgasser-patent eller innsprøytning. Be til høyere makter om at det er innsprøytning på bilen din!

Endret av LiamH
Lenke til kommentar
Er det ikke forgasser på disse bilene? Kan huske at det var i den perioden der Toyota skiftet over til innsprøytning på disse bilene, så det er enten en helt forferdelig forgasser-patent eller innsprøytning. Be til høyere makter om at det er innsprøytning på bilen din!

 

Hmm, er faktisk ikke helt sikker jeg :/ Men om det nå skulle være innsprøytning, hvor kan problemet ligge da?

 

Lyser det i motorlampen?

 

Nei, ingen feilsignal i dashbordet..

Lenke til kommentar
Kan være oksygensensoren som er gåen. Kjenner ikke toyota inngående, men på mange biler begynner ikke okygensensoren å jobbe før bilen er varm. Dersom den da gir feil verdier så kan det føre til rykking.

Vært inne på tanken, men lambdasonden koster litt cash, så må være sikker på at det ikke er pluggledninger, rotor, fordelerlokk etc som kan være problemet først. Men kan ikke så mye om bil, så derfor spør jeg her :)

Lenke til kommentar
Kan være oksygensensoren som er gåen. Kjenner ikke toyota inngående, men på mange biler begynner ikke okygensensoren å jobbe før bilen er varm. Dersom den da gir feil verdier så kan det føre til rykking.

Vært inne på tanken, men lambdasonden koster litt cash, så må være sikker på at det ikke er pluggledninger, rotor, fordelerlokk etc som kan være problemet først. Men kan ikke så mye om bil, så derfor spør jeg her :)

 

Lenge siden du bytta plugger og tenningsdeler da?

 

Går den helt fint mens den er kald?

 

Du kan jo prøve å koble fra lambdasensoren midlertidig og se om det gjør noen forskjell.

Lenke til kommentar
Kan være oksygensensoren som er gåen. Kjenner ikke toyota inngående, men på mange biler begynner ikke okygensensoren å jobbe før bilen er varm. Dersom den da gir feil verdier så kan det føre til rykking.

Vært inne på tanken, men lambdasonden koster litt cash, så må være sikker på at det ikke er pluggledninger, rotor, fordelerlokk etc som kan være problemet først. Men kan ikke så mye om bil, så derfor spør jeg her :)

 

Lenge siden du bytta plugger og tenningsdeler da?

 

Går den helt fint mens den er kald?

 

Du kan jo prøve å koble fra lambdasensoren midlertidig og se om det gjør noen forskjell.

 

Pluggene er akkurat skiftet, men tenningsdeler har jeg ikke rørt. Går tilsynelatende fint når den er kald ja. Hmm, ja da var det bare å finne ut hvor sensoren sitter (?), koble den ut en liten stund å se om det blit noen forskjell.. Hvor lenge kan jeg kjøre med den frakoblet?

 

Du kan jo Ohm'e pluggkablene, ta av fordeleren å se om den er i orden.

 

Ellers, kan det vel være noe slikt som lambdasonde eller en luftmengde/(masse) måler som tuller?

 

Nettopp hatt av fordelerlokket, og alt så fint ut inne der. Eneste jeg kanskje kunne pirket litt på var at rotoren så litt slitt ut.

Lenke til kommentar
Pluggene er akkurat skiftet, men tenningsdeler har jeg ikke rørt. Går tilsynelatende fint når den er kald ja. Hmm, ja da var det bare å finne ut hvor sensoren sitter (?), koble den ut en liten stund å se om det blit noen forskjell.. Hvor lenge kan jeg kjøre med den frakoblet?

 

Med tenningsdeler tenkte jeg på det du selv nevnte, plugger, pluggledninger, rotor, fordelerlokk. I tillegg til luftfilter og bensinfilter er det vanlige deler å bytte ved en tune-up.

 

o2 sensoren kan du kjøre så lenge du vil med frakoblet, men du risikerer et høyere bensinforbruk og mer utslipp, men å ta den av lenge nok til å teste om symptomene endrer seg burde ikke være noe problem.

Lenke til kommentar
Pluggene er akkurat skiftet, men tenningsdeler har jeg ikke rørt. Går tilsynelatende fint når den er kald ja. Hmm, ja da var det bare å finne ut hvor sensoren sitter (?), koble den ut en liten stund å se om det blit noen forskjell.. Hvor lenge kan jeg kjøre med den frakoblet?

 

Med tenningsdeler tenkte jeg på det du selv nevnte, plugger, pluggledninger, rotor, fordelerlokk. I tillegg til luftfilter og bensinfilter er det vanlige deler å bytte ved en tune-up.

 

o2 sensoren kan du kjøre så lenge du vil med frakoblet, men du risikerer et høyere bensinforbruk og mer utslipp, men å ta den av lenge nok til å teste om symptomene endrer seg burde ikke være noe problem.

 

Tenkte på bensin og luftfilter, men da skulle det vel ikke ha noe å si om bilen var varm eller kald? Ahh, nå skjønner jeg litt mer av lambdasondens virkemåte, den måler altså bare avgassene og justerer motoren etter det, eller er jeg helt på jordet nå? Men er fremdeles like blank på hvordan den ser ut, og hva den sender signaler til, sånn at jeg får koblet den fra (?)

Lenke til kommentar
Tenkte på bensin og luftfilter, men da skulle det vel ikke ha noe å si om bilen var varm eller kald? Ahh, nå skjønner jeg litt mer av lambdasondens virkemåte, den måler altså bare avgassene og justerer motoren etter det, eller er jeg helt på jordet nå? Men er fremdeles like blank på hvordan den ser ut, og hva den sender signaler til, sånn at jeg får koblet den fra (?)

 

yes, den måler oksygenverdiene i eksosen og justerer blandingen etter det. o2 sensoren sitter på eksosen et sted, noen biler har også flere sensorer, så jeg vet ikke hvordan dette er på corolla.

 

Kanskje på tide å kjøpe seg en haynes manual? :)

 

Edit:

fant en liten link til deg:

http://auto.howstuffworks.com/question257.htm

Endret av Dipstick
Lenke til kommentar

Spar deg turen, bilen din har ikke noen lambdasonde for du har en 2E motor i bilen din som er en forgassermotor. 1.3i (4E-FE) kom først i Corolla E100.

 

Sansynligheten er stor for at det er forgasseren som trenger justering, og det er ikke noe for folk med dårlig hjerte. De siste forgasserene til toyota var et ormebol av vakumslanger, en liten brist i en av slangene så har du problemer, den har også vakumstyrt fortenning og automatchoke, sistnevnte kan også lage problemer om den ikke fungerer slik den skal.

Lenke til kommentar
Spar deg turen, bilen din har ikke noen lambdasonde for du har en 2E motor i bilen din som er en forgassermotor. 1.3i (4E-FE) kom først i Corolla E100.

 

Sansynligheten er stor for at det er forgasseren som trenger justering, og det er ikke noe for folk med dårlig hjerte. De siste forgasserene til toyota var et ormebol av vakumslanger, en liten brist i en av slangene så har du problemer, den har også vakumstyrt fortenning og automatchoke, sistnevnte kan også lage problemer om den ikke fungerer slik den skal.

 

Mistenkte det, ja! De forgasserne er fra en annen verden og er, som nevnt, et stort vakuumstyrt kaos! Et sant helv#"¤% å feilsøke på og nesten umulig å få tak i brukt! En ny forgasser koster rundt 6-7000 kr uorginal.

 

Det første du kan gjøre er, som også nevnt, gå over vakuumslangene og sjekk etter sprekker eller løse slanger. Skulle det være i orden, så vil jeg anbefale et verksted, hvis du insisterer på å feilsøke istedet for å prøve å finne en brukt forgasser!

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Hei. Vet ikke om du har fått ordnet problemet. Men det er mulig at det er pluggledninger som er dårlig. Hadde nettop problem selv med det du skriver. Bilen gikk tilsynelatende bra på tomgang. Men rykket, nappet så fort jeg ga gass. Merket det best når den fikk motstand. (bakker) Byttet ledningene. Og nå går den som den ska. Så prøv det om du fremdeles har problem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...