Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Skjermproblem (fysisk) på bærbar


Anbefalte innlegg

Bærbar Pc, Inspiron 6000.

For et halvt år siden opplevde jeg at nedre halvdel av skjermen sporadisk skiftet farge og ble utydelig. Litt som en film hvor du mangler en bildekodec og alt er relativt skurrete. Øverste del av skjermen var like fin og jeg kan bevege musen under det utydelige og trykke på ikoner og starte programmer selv om jeg ikke ser det selv. Skjermen er problemet. Jeg lærte meg ganske raskt en teknikk for å rette på dette. Ved å trykke lett synkront på skjermens kanter (ikke på selve bildet) med fingrene kunne jeg endre dette og med litt trening klarte jeg å fjerne skurret slik at hele skjermen var helt normal. Det var selvfølgelig irriterende å måtte gjenta dette ofte, men ikke nok til at jeg behøvde å gjøre noe med det utover å bruke et minutt til å "kose" litt med maskinen, spesielt etter en oppstart. Jeg kan ikke huske noen større slag på maskinen og jeg har aldri mistet den. En dag var det bare sånn. Men maskinen er godt brukt og 2 år gammel.

 

Dessverre har "skaden" eskalert. De uklare delene har blitt større, dukket opp i større deler av skjermen og vanskeligere å trykke bort fysisk. Jeg måtte begynne å trykke direkte på skjermen. For noen uker siden kom det en permanent tynn stripe i øvre del av skjermen og i dag klarte jeg for første gang ikke å gjøre bildet normalt i det hele tatt, noe som impliserer at maskinen har mistet all funksjon:(

 

Noen som har noen formening om hva som fysisk har skjedd med skjermen, for selve maskinen fungerer som den skal? Maskinen er to år gammel og skulle om ønskelig vært byttet ut, men økonomien tilsier noe annet. Samtidig trenger jeg og bruker den kontinuerlig i skole og jobb og en eventuell reparasjon må til. Snakker vi en helt nye skjerm, eventuelt nye deler? Kan Dell bytte en skjerm direkte eller kan noen eksterne ordne dette?

Setter pris på alle innspill.

 

Hilsen Eirik Magnus

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil anta at Dell kan skifte skjermen direkte.

det er ganske enkelt å ta av skjermen egentlig.

 

det høres ut som om det er dårlig kontakt et sted i sammenheng med panelet, så kanskje du ikke trenger ny skjerm, men da må du åpne selve skjermen for å finne det ut, og det tror jeg egentlig at i de fleste tilfeller gjør problemet verre (pga. den som utfører arbeidet).

 

det enkleste for deg er nok å ringe dell tekniske kundesupport. hvis du har utvidet service-garantien din, så er de svært medgjørlige, og du slipper å betale noen ting.

Hvis du ikke har utvidet service garantien, så har den antakeligvis gått ut nå, og du må nok regne med å betale for både delene og selve reparasjonen.

 

Kristoffer :)

Lenke til kommentar

Tusen takk for raske og gode tilbakemeldinger.

 

Her var hva som skjedde:

- Jeg tok rådet til Christoffer og ringte tekniske support hos Dell, fortalte problemet og oppga service tag nr. Konsulent sier seg enig at problemet ligger i skjermen og at jeg nok ikke kan fikse det selv. Når jeg spør om en reparasjon vil koste mye penger svarer personen ja, men sier at jeg kan få det gratis - på goodwill...

Jeg stusser - spør om hva haken er, men det kommer ikke frem. Posten skal hente den i morgen og jeg får den tilbake om 10 dager. Jeg spør igjen om det er gratis og konsulent bekrefter.

 

Spørsmålet er om konsulent har lurt meg trill rundt og vridd sannheten om at det er gratis å sende inn og plutselig sender meg en helvetesregning på selve reparasjonen. Det er i hvert fall min oppfatning. La oss krysse fingra. Hvis noen har erfaring otherwise so please share.

 

Hilsen EirikMagnus

Lenke til kommentar

jeg tror du får det gratis.

jeg regner med at du fortalte at problemet startet når maskinen var et halvt år gammel, da hadde du fortsatt service garantien.

kanskje det er derfor han sier at det er på "goodwill"

eller, så kanskje det er en form for å følge reklamasjonsreglene her i norge uten å gjøre det så tydelig?

 

Men hold oss gjerne oppdatert :)

 

Kristoffer

Lenke til kommentar

De ringte opp igjen dagen etter og fortalte om detaljene for innpakning i forhold til transport og postens krav om at "en pakke skal kunne tåle et fall fra halvannen meter"!, når posten kommer og henter den og at delen er på vei til stedet hvor reparasjonen skal utføres. Som du sa, de er svært medgjørelige og behagelige å ha med å gjøre ( inntil videre i hvert fall;-) )

Lenke til kommentar

Så det er sånn det henger sammen. Tusen takk for opplysningen, da slipper jeg å tenke noe mere på det.

Et lite tips til dere som skulle være i samme situasjon. Posten har som sagt tidligere ganske strenge krav til innpakning --> at pakken skulle kunne tåle et fall på halvannen meter. Jeg ble anbefalt å kjøpe en Norgespakke på posten samt bobleplast av Dellkonsulenten. Det kostet ca 150 kr og betyr at jeg egentlig kunne sendt innholdet i pakken hvor som helt i Norge og puttet stålbarer i hvis jeg ønsket. Siden posten henter pakken hjemme hos deg og alt er gratis er dette svært unødvendig.

Mitt tips er å spare på orginalembalasjen til PC-en din eller eventuelt finn et billigere alternativ. Bobleplast er billig og en passende eske finner du nok et bedre sted enn til 150 kr på posten. Jeg hadde gjort det hvis ikke jeg hadde dårlig tid.

Lenke til kommentar

Man, jeg visste jeg skulle fulgt bedre med på Tv2 hjelper deg, så hadde jeg sikkert spart meg selv for et halvt år med Gjøgle-skjerm.

Anyway, kudos til posten og Dell for å hente PC-en på onsdag - og levere i dag, dvs tirsdag. 6 dager er ikke verst fra dør til dør.

Og sist, men ikke mist. Ny fin skjerm:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...