Gå til innhold

Oversikt over hvilke L-objektiver som har beskyttelsesglass i front


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
beskyttelsesglass? filter tenker du på eller?

Ja, nærmest.

 

Har tidligere sett en oversikt over enkelte av objektivene som har et innebygget (beskyttelses)filter i front (som sikkert kan byttes ut også) som fungerte som et vanlig UV/beskyttelsesfilter for å hindre at selve frontelementet blir skrapet opp.

Lenke til kommentar

Slike ting får du uansett relativt billig i fotobutikken. Jeg kjenner ikke til disse integrerte UV-filtrene i front, men jeg vil heller ha et objektiv med UV-filter jeg må kjøpe i tillegg fordi jeg da kan skifte ut filteret dersom det blir riper i glasset. Et integrert UV-glass i front høres ut som noe som må skiftes ut på et verksted og det blir neppe den billigste opplevelsen...

 

Men... jeg har ikke hørt om dette før nå...

Lenke til kommentar
Hvorfor be om en hel liste når du bare skal ha et objektiv? Sjangsen for at de vet om 300m spesielt er større enn om de vet om en hel liste.

Fordi flere kanskje har nytte av å vite det?! Det er egentlig veldig fint å få dette arkivert på forumet. Da har vi nemlig noe å henvise til om andre spør. ;)

 

Jeg, for eksempel, er også nysgjerrig på hvilke L-linser som har beskyttelsesglass i front.

 

-MightyTwin.

Lenke til kommentar
Hvis du er flink til å bruke solblenderen på 300 f4.0 så fungerer jo den som en beskyttelse.

Så det kan i grunn fungere? Er jo ikke stress å bruke solblenderen når jeg fotograferer, og så trekke den inn igjen når jeg ikke bruker det (mindre sjanse for å skrape opp fronten når kameraet ligger i ro).

 

Hvorfor be om en hel liste når du bare skal ha et objektiv? Sjangsen for at de vet om 300m spesielt er større enn om de vet om en hel liste.

Fordi flere kanskje har nytte av å vite det?! Det er egentlig veldig fint å få dette arkivert på forumet. Da har vi nemlig noe å henvise til om andre spør. ;)

 

Jeg, for eksempel, er også nysgjerrig på hvilke L-linser som har beskyttelsesglass i front.

Han er kun ute etter å argumentere, ikke å hjelpe.

Han liker meg tydeligvis ikke, så det er ikke noe å bry seg om.

Lenke til kommentar
Ok..

 

Grunnen var egentlig bare om 300/4L hadde dette. :)

 

Ved å titte litt på Canons egne nettsider.

Her står det at filterdiameteren er 77mm. Ettersom dette er en diameter det selges filter til tror jeg nok vi med stor sikkerhet kan anta at Canon ikke har tatt seg bryet med et slikt "beskyttelsesfilter" foran.

 

- LM

Feil. Etter å ha tatt en titt i Canons "EF Lens work III", som omhandler alle linsene Canon produserer, så har faktisk EF 300mm f/4L IS USM et ekstra beskyttelsesglass i front. Ta en kikk selv: THE EF LENS WORLD (SINGLE FOCAL-LENGTH LENSES), side 37. :p

 

-MightyTwin.

 

EDIT:

 

Han er kun ute etter å argumentere, ikke å hjelpe.

Han liker meg tydeligvis ikke, så det er ikke noe å bry seg om.

Jeg har merket dette ved flere anledninger, jah... (Min politikk ved slike tilfeller er å sette dem skikkelig på plass. (Er moderator ved flere andre fora selv. ;) ))

 

-MightyTwin.

Endret av MightyTwin
Lenke til kommentar
Ok..

 

Grunnen var egentlig bare om 300/4L hadde dette. :)

 

Ved å titte litt på Canons egne nettsider.

Her står det at filterdiameteren er 77mm. Ettersom dette er en diameter det selges filter til tror jeg nok vi med stor sikkerhet kan anta at Canon ikke har tatt seg bryet med et slikt "beskyttelsesfilter" foran.

 

- LM

Feil. Etter å ha tatt en titt i Canons "EF Lens work III", som omhandler alle linsene Canon produserer, så har faktisk EF 300mm f/4L IS USM et ekstra beskyttelsesglass i front. Ta en kikk selv: THE EF LENS WORLD (SINGLE FOCAL-LENGTH LENSES), side 37. :p

Så utrolig genialt. Det vil si at med solblender og dette ekstra glasset er jeg godt sikret, og trenger egentlig ikke å kjøpe UV-filter seperat? :):)

Lenke til kommentar
Nå er ihvertfall objektivet kjøpt. :) Gleder meg til å få det i posten på torsdag. ;)

Filter kjøper jeg kanskje i morgen..

Gratulerer med ny linse, Gissan! Denne kommer du nok til å få mange gode eksponeringer ut av. :)

 

-MightyTwin.

Takk for det. Håper det kommer til å bli mer fugler og slikt nå. Konverter skal også innkjøpes, men blir nok ikke med det aller første. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...