Gå til innhold

Maximus Formula - CPU INIT problem (LØST)


Øl_Mariachi

Anbefalte innlegg

Da har jeg vært den heldige vinneren av å få "CPU INIT"-problematikk på Maximus Formulakortet mitt.

 

Problemet oppstod da jeg satte inn 4 (8GB totoalt) minnebrikker istedenfor 2 (4GB).

 

Systemet har før det kjørt stabilt i flere dager uten problemer. Jeg har også kjørt systemet med 8GB (alle slottene) tidligere - uten at dette har oppstått. Forrige gang jeg fylte alle minneslottene var "eneste" problemet at jeg fikk en merkelig skurrelyd i høyttalerne (via x-fi eget pci kort). Men da var systemet helt stabilt og fint.

 

Så nå når jeg skulle prøve på nytt - for å se om skurrelyden var borte - gikk altså alt til skogen.

 

LCD Post lyser CPU INIT - og ingenting fungerer. Selv ikke av og påknappen på kabinettet.

Har prøvd å kleare cmos, og tatt ut bateriet i 3 timer - men uten noe hell..

 

Hva skal jeg gjøre? Er det bare å sende tilbake hk'et?? :cry:

Endret av Øl_Mariachi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da var det problemet heldigvis fikset. :)

 

Prøvde med de smørbrødlistene jeg fant på Asus forumet bla, men ingen av dem fungerte. Bla det med å ta ut batteriet noen timer, og sette det inn motsatt vei osv.

 

Det som fungerte for meg var å ta ut alle kort, GPU, samt alle minnebrikkene, og starte maskinen med det. LCD Led viste da først CPU INIT en liten stund - før den kom seg videre og begynte å teste etter minnet (DET DRAM). Maskinen begynte da seff å ule, men den hadde i hvert fall kommet seg forbi den første kneika. Etter det var det bare å sette inn del etter del, og nå er systemet oppe og går igjen.

 

Har satt i alle minnebrikkene (8GB), og kjører akkurat nå OCCT for å sjekke om systemet er stabilt.

 

Har ikke satt i lydkortet enda.. Blir spennende å se om det fortsatt er spraking i høyttalerne når jeg tester med det etterpå..

 

I hvert fall veldig glad for at maskinen nå starter igjen! :D

Lenke til kommentar

Jepp - er jo ikke 100% sikkert problemet ikke vil oppstå igjen. Er visst nok et ganske kjent problem med Asus-kort. Ser bla en del tilfeller Striker Extreme kortene..

 

Har nå kjørt gjennom OCCT - og systemet er raportert stabilt. Har også satt i lydkortet nå, og alle ulyder derfra er også borte!

 

8GB på Maximuskortet fungerer kanskje likevel da :)

Lenke til kommentar

Fant vel egentlig ikke ut hva selve problemet var nei. Kjører jo 4 minnebrikker på hovedkortet nå - uten å få den feilen da. Så det er nok litt av et mysterium ja.

 

Får forøvrig en del errors på minnet når jeg kjører memtest nå. Har forsøkt med utallige timings og volts, men alle gir feil.

 

Så - enten er det noe feil med en eller flere av minnebrikkene mine, eller så er ikke hf'et (forhåpentlig bare biosen) ikke så glad i fire minnebrikker inne på en gang.

 

Kjører bios 0505 og OCZ PC2-6400 Platinum Vista Performance Edition 4 GB kit x2 (nå @ 850 5-5-5-15).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...