Gå til innhold

My Book premium edition


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en My book. Den virket i ca 10 minutter. Jeg formaterte den om til NTFS . Jeg overførte noen bilder, litt musikk og noen filmer. Alt gikk som smurt. Fin hastighet og alt (jeg har koblet den til med usb-kabelen).

 

Alt dette skjedde i går, men i dag stod det ikke "navnet" på disken lenger. Står bare "local disc (:I)". Når jeg prøver å gå inn på den får jeg melding om at "I:\ is not accesible The file or directory is corrupted and unreadable". Når jeg titter litt rundt på datamaskinen, så tyder alt på at maskinen vet at My Book er tilkoblet og slikt. Noen som har kjennskap til noe lignende. Noen som har løsningen? Er den ødelagt? Håper på svar og at posten min var detaljert nok.

Endret av andersbob02
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Får du til å formatere den på nytt?

Jeg tror det er blitt noe galt med selve filsystemet. Har sett lignende problem før, det er ikke særlig håp om å fikse det direkte. En formatering burde gjøre disken brukbar igjen.

Antar du ikke har noen filer der du absolutt trenger? For da må du jobbe en del med GetDataBack for å få de tilbake først.

Lenke til kommentar
Får du til å formatere den på nytt?

Jeg tror det er blitt noe galt med selve filsystemet. Har sett lignende problem før, det er ikke særlig håp om å fikse det direkte. En formatering burde gjøre disken brukbar igjen.

Antar du ikke har noen filer der du absolutt trenger? For da må du jobbe en del med GetDataBack for å få de tilbake først.

 

Holder på med GetDataBack nå. Ser ut til at det tar sin tid. Skal prøve å formatere etterpå. Håper det går. Kjedelig å sende tilbake ting, og kjedelig å vente på å få ting.

Lenke til kommentar
Får du til å formatere den på nytt?

Jeg tror det er blitt noe galt med selve filsystemet. Har sett lignende problem før, det er ikke særlig håp om å fikse det direkte. En formatering burde gjøre disken brukbar igjen.

Antar du ikke har noen filer der du absolutt trenger? For da må du jobbe en del med GetDataBack for å få de tilbake først.

 

Holder på med GetDataBack nå. Ser ut til at det tar sin tid. Skal prøve å formatere etterpå. Håper det går. Kjedelig å sende tilbake ting, og kjedelig å vente på å få ting.

 

Urk, det jeg har på harddisken er ikke så viktig at jeg gidder å betale 79$ for det. Satt i gang formatering nå, men det ser ikke ut til å gå. Stopper (u)rimelig tidlig opp. Ser ikke ut til at det skjer noe som helst.

 

harddiskoh9.jpg

Lenke til kommentar

Du kan prøve deg litt på det:

 

Først. Når du skal behandle partitioner og disker, se hvordan det er med diskene dine osv, du høyre klikk på...Min Datamaskin og velger...Behandle.

Klikk på ...Diskbehandling.. her er diskene dine, og her behandle du dem. Avslutte der..

 

Klikk ...kjør....skrive ....cmd...klikk OK

Skrive...Diskpart...tast enter

Skrive....list Disk...tast enter

 

Du ser en lista med dine disker......slik Disk 0, Disk 1, osv.

 

Skrive...select Disk ? ( ?=nr på disken det gjelder) og tast enter. Poeng med å skrive ...select disk ?, er at du skal rette focus på denne disken, slik at du kan arbeider med.

 

Skrive....clean...tast enter.

 

Du får meldning om det går bra eller ikke.

 

 

Nå kan du kople fra disken din og slå den av. Kople disken din tilbake og du skal i Diskbehandlingen, slik det ble beskrevet i starten.

 

Først blir disken initialisert, deretter lager du en partition, og når du er ferdig med det, formatere du disken.

Ikke velg ...quick... la den gå på vanlig måte. (det vil ta litt tid med en 500 gb disk).

Eller du kan velge ....quick... formatering for å fort bekrefte om det er feil eller ikke.

 

Hvis det går bra så kan du formatere på nytt, slik at den nå går over disken og kontrollere i tillegg.

Lenke til kommentar
Hehe...angst ja.

 

Ja du kan godt dele den i to ja. Du vet da hvordan eller?

 

Ja, har partition magic. Det er vel det enkleste for slike som meg. Hvis det går slik det gjorde sist, så virker ikke disken min når jeg slår på igjen maskinen i morgen. Spennende greier. Nå må disken prestere litt for å overbevise meg.

Lenke til kommentar
Hehe...angst ja.

 

Ja du kan godt dele den i to ja. Du vet da hvordan eller?

 

Ja, har partition magic. Det er vel det enkleste for slike som meg. Hvis det går slik det gjorde sist, så virker ikke disken min når jeg slår på igjen maskinen i morgen. Spennende greier. Nå må disken prestere litt for å overbevise meg.

 

Oh, du må ikke undervurdere hva du kan.

 

Nå hvis du gjør noe av det som er beskrevet under post #5, vil du finne ut at partition magig er ikke så magig.

 

Høyre klikk på ...MY Computer

Klikk... Behandle (manage)

klikk...Diskmanagment (Diskbehandling)

 

Høyre Klikk der som du ser disken din. Du skal bruke...slett partition for å slette det du nå har der.

 

Deretter skal du høyre klikk igjen og velg Create partition for å lage en. (ikke bruk noe ...mark as active)

 

Siden du har ingenting på disken enda, så kan du prøve deg fram og tilbake, til du har fått ordentlig opplæring på det.

 

Noe av problemene kan være resultat av magig.

Lenke til kommentar
Jeg kjøpte en My book. Den virket i ca 10 minutter. Jeg formaterte den om til NTFS . Jeg overførte noen bilder, litt musikk og noen filmer. Alt gikk som smurt. Fin hastighet og alt (jeg har koblet den til med usb-kabelen).

 

Alt dette skjedde i går, men i dag stod det ikke "navnet" på disken lenger. Står bare "local disc (:I)". Når jeg prøver å gå inn på den får jeg melding om at "I:\ is not accesible The file or directory is corrupted and unreadable". Når jeg titter litt rundt på datamaskinen, så tyder alt på at maskinen vet at My Book er tilkoblet og slikt. Noen som har kjennskap til noe lignende. Noen som har løsningen? Er den ødelagt? Håper på svar og at posten min var detaljert nok.

 

Slik jeg har oppfattet det så skal/bør ikke disse diskene formateres til NTFS filsystem, de bør ha FAT32. Når det gjelder logo så ligger den i den software pakken som lå på disken når du fikk den. Gjorde samme tabbe selv.

 

Behold FAT 32 filsystem samt behold software på disken av det som følger med.

 

Edit:

Skrivefeil

Endret av John Kr
Lenke til kommentar
Slik jeg har oppfattet det så skal/bør ikke disse diskene formateres til NTFS filsystem, de bør ha FAT32. Når det gjelder logo så ligger den i den software pakken som lå på disken når du fikk den. Gjorde samme tabbe selv.

 

Dessverre krever Windows Vista sin PC-backup at USB-disken er formatert med NTFS.

Microsoft hadde ikke satt dette kravet dersom en USB-disk ikke kan ha NTFS. Kjører NTFS selv på min My Book, og det har fungert fint hele tiden.

 

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar
Slik jeg har oppfattet det så skal/bør ikke disse diskene formateres til NTFS filsystem, de bør ha FAT32.

Seriøst? Er dette noe du har drømt eller har du noe dokumentasjon på dette?

 

 

andersbob02:

"Delayed Write" er en kjedelig feil, vet ikke om det finnes noen sikker løsning.

http://www.google.com/search?hl=en&q=%...amp;btnG=Search

 

Da tenker jeg at det blir å sende disken tilbake igjen til PSdata og få ny.

Lenke til kommentar
Slik jeg har oppfattet det så skal/bør ikke disse diskene formateres til NTFS filsystem, de bør ha FAT32. Når det gjelder logo så ligger den i den software pakken som lå på disken når du fikk den. Gjorde samme tabbe selv.

 

Dessverre krever Windows Vista sin PC-backup at USB-disken er formatert med NTFS.

 

Mvh

Kjetil

 

Vista krever ikke NTFS filformat på backup disker, dette er ikke sant.

Slik jeg har oppfattet det så fungerer disse diskene bedre med FAT 32 og det er det de blir levert med.

 

Å reversere filsystemet tilbake (fra NTFS til FAT32) igjen er vist ikke så lett og levere igjen en slik disk med et havarert NTFS filsystem er kanskje ikke så enkelt.

 

FAT 32 på backup disker... :thumbup:

Lenke til kommentar

Du vil ikke dokumentere hvor du har det fra at de skal fungere bedre med FAT32?

 

At de blir levert med FAT32 har jo ingen relevans. Det gjøres bare fordi NTFS er et proprietært Microsoft filsystem, mens FAT32 er åpent tilgjengelig og vil derfor fungere hvis man f.eks har en Mac.

 

FAT32 er et eldgammelt filsystem som ble laget for disker som var vesentlig mindre enn det vi har i dag. NTFS fungerer mye bedre på store disker, og er et generellt sikrere filsystem.

Lenke til kommentar
Slik jeg har oppfattet det så skal/bør ikke disse diskene formateres til NTFS filsystem, de bør ha FAT32. Når det gjelder logo så ligger den i den software pakken som lå på disken når du fikk den. Gjorde samme tabbe selv.

 

Dessverre krever Windows Vista sin PC-backup at USB-disken er formatert med NTFS.

 

Mvh

Kjetil

 

Vista krever ikke NTFS filformat på backup disker, dette er ikke sant.

Slik jeg har oppfattet det så fungerer disse diskene bedre med FAT 32 og det er det de blir levert med.

 

Å reversere filsystemet tilbake (fra NTFS til FAT32) igjen er vist ikke så lett og levere igjen en slik disk med et havarert NTFS filsystem er kanskje ikke så enkelt.

 

FAT 32 på backup disker... :thumbup:

 

Jeg får lov til å levere den inn igjen. Får en ny en. Hvis "delayed"-tullet begynner igjen, så får jeg heller ordne det på andre måter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...