Amento Skrevet 21. oktober 2007 Skrevet 21. oktober 2007 (endret) Tittelen er muligens litt dårlig og plasseringen av tråden er muligens feil, men var veldig usikker på hvor å legge denne... Oki, lurer på en ting. La oss bare bruke et spill som eksempel. Du har lyst til å bruke musikk, bilder, modeller etc fra det spillet. Hvor går grensen for hva du kan bruke til egen produksjon? Nå vil dere sikkert tenke "Doh! Copyright!" Men greia er det at jeg har hørt at hvis man kaller det man selv lager for 'fan game' eller no sånt, så er faktisk ganske så mye greit... La oss si at du ripper noe fra WoW. For eksempel musikk og noen bilder, loading screen kanskje. Det er vel i grunn ulovlig, sant? Men hva om man kaller produktet sitt 'WoW Fan game' eller liknende, er det da lov? Vil bare få klarert dette litt, fordi er veldig usikker selv og har planer om å bruke no stuff fra et spill, ikke WoW bare så det er sagt. Mulig jeg er helt på villspor også, så det er bare å si ifra Amento Endret 21. oktober 2007 av Amento
PerB Skrevet 21. oktober 2007 Skrevet 21. oktober 2007 Du har lyst til å bruke musikk, bilder, modeller etc fra det spillet. Hvor går grensen for hva du kan bruke til egen produksjon? Brudd på åndsverksloven og plagiat. Men greia er det at jeg har hørt at hvis man kaller det man selv lager for 'fan game' eller no sånt, så er faktisk ganske så mye greit... Hjelper ikke. Du må ha tillatelse fra rettighetshaverne.
noob11 Skrevet 21. oktober 2007 Skrevet 21. oktober 2007 plagiat er vel å ta litt hardt i Du kan 'kopierer' ganske mye før man kaller det plagiat. Lager du feks en presentasjon av wow, eller en parodi på wow så kan du bruke materiale fra spillet. I praksis så er det ikke noe problem hvis ikke rettighetshaverene klager
Amento Skrevet 23. oktober 2007 Forfatter Skrevet 23. oktober 2007 Som jeg sa, kjenner en som lagde no Narutogreier og kalte det for fangame for å ungå problemer, derfor ble jeg veldig usikker... Men angående svaret ditt noob11: Så du kan egentlig lage hva som helst så lenge ikke rettighetshaverne klager? Selvfølgelig, hvis de klager så må det jo fjernes. Jeg tenkte da også mer på å bruke innhold for spillproduksjon og i den sammenhengen så er det veldig greit å bruke f.eks. musikk fra f.eks WoW. Vil dere si det er på lik linje med en presentasjon eller parodi, som noob11 beskriver? Amento
noob11 Skrevet 23. oktober 2007 Skrevet 23. oktober 2007 (endret) nei, spillproduksjon er ikke presentasjon eller parodi. Men, du kan jo sjekke om alt som er i wow er egenprodusert av blizzard. Det kan jo være de bruker PD saker, eller annet fritt materiale i sin produksjon. Da er det ingenting i veien for at du bruker samme materiale. btw, ang det å lage hva du vil så lenge ingen klager. Selv om det ikke nødvendigvis er lov så spiller det jo ingen praktisk rolle om ingen klager på det. Jeg har ved flere anledninger sett gjenngitt materiale med "gjenngitt her uten at [rettighetsinnhaver] blir sure, håper vi " Og tilsvarende. Det er litt som "It ain't a crime if you don't get caught" Endret 23. oktober 2007 av noob11
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå