Gå til innhold

speilrefleks til allround + arkitekturfotografering - ~10K?


Anbefalte innlegg

Etter at jeg i årevis kun har brukt digitale kompktkameraer har jeg begynt å lengte etter den kvaliteten og de mulighetene et skikkelig SLR-kamera gir. Er gammel nok til å ha fotografert noen tusen bilder med en god gammel manuell Canon AT1 som jeg kjøpte brukt som tenåring - men denne er forlengst stjålet og aldri blitt erstattet av tilsvarende kvalitetskamera. Har likevel ingen bindinger når det gjelder merke. Som bruker er jeg likevel amatør, selv om jeg også vil benytte kameraet i jobbsammenheng (arkitekt)

Jeg har fulgt lite med i utviklingen av digitale speilreflekskameraer og i utviklingen av elektronikk, optikk m.m. - så jeg er nok litt rusten på å definere en god kravspesifikasjon.

 

Jeg ønsker meg et digitalt speilreflekskamera som:

 

- er robust og godt bygget

- optikk som dekker spennet fra GOD vidvinkel til mellomlang tele (ett eller to zoomobjektiver, eller annen kombinasjon?)

- har god oppløsning da jeg ofte behandler en del bilder digitalt (fotomontasjer/ detaljutsnitt/ utskrifter i storformat)

- egner seg godt for arkitekturfotografering, dvs god vidvinkel, bra lysstyrke for interiørfoto, men også makro- og tele er viktig.

- egner seg godt på reiser (ikke for stort og tungt)

- behøver ikke masse overstyrende programfunksjoner, jeg har fotografert mye med manuelle/halvautomatiske kameraer, og skjønner prinsippene for lukker, blender, iso osv. Kan likevel være spennende med et kamera som gir meg mulighet til mer avansert bruk.

- enkel og intuitivt brukergrensesnitt

 

prisramme ca 10K? når det gjelder pris er jeg fleksibel, men ønsker ikke å bruke alt for mye penger. Samtidig ønsker jeg et kvalitetskamera som jeg kan ha glede av i mange år, og som jeg etter hvert kan supplere med mer optikk o.l.

 

Alle tips mottas med takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Etter at jeg i årevis kun har brukt digitale kompktkameraer har jeg begynt å lengte etter den kvaliteten og de mulighetene et skikkelig SLR-kamera gir. Er gammel nok til å ha fotografert noen tusen bilder med en god gammel manuell Canon AT1 som jeg kjøpte brukt som tenåring - men denne er forlengst stjålet og aldri blitt erstattet av tilsvarende kvalitetskamera. Har likevel ingen bindinger når det gjelder merke. Som bruker er jeg likevel amatør, selv om jeg også vil benytte kameraet i jobbsammenheng (arkitekt)

Jeg har fulgt lite med i utviklingen av digitale speilreflekskameraer og i utviklingen av elektronikk, optikk m.m. - så jeg er nok litt rusten på å definere en god kravspesifikasjon.

 

Jeg ønsker meg et digitalt speilreflekskamera som:

 

- er robust og godt bygget

- optikk som dekker spennet fra GOD vidvinkel til mellomlang tele (ett eller to zoomobjektiver, eller annen kombinasjon?)

- har god oppløsning da jeg ofte behandler en del bilder digitalt (fotomontasjer/ detaljutsnitt/ utskrifter i storformat)

- egner seg godt for arkitekturfotografering, dvs god vidvinkel, bra lysstyrke for interiørfoto, men også makro- og tele er viktig.

- egner seg godt på reiser (ikke for stort og tungt)

- behøver ikke masse overstyrende programfunksjoner, jeg har fotografert mye med manuelle/halvautomatiske kameraer, og skjønner prinsippene for lukker, blender, iso osv. Kan likevel være spennende med et kamera som gir meg mulighet til mer avansert bruk.

- enkel og intuitivt brukergrensesnitt

 

prisramme ca 10K? når det gjelder pris er jeg fleksibel, men ønsker ikke å bruke alt for mye penger. Samtidig ønsker jeg et kvalitetskamera som jeg kan ha glede av i mange år, og som jeg etter hvert kan supplere med mer optikk o.l.

 

Alle tips mottas med takk!

 

 

Beste eg kjem på er Pentax k10d med kit-objektiv (eller kansje 16-45 f.4) og 12-24 f.4. Da er du godt spekket fra vidvinkel til moderat tele, (husk på cropfaktoren, 45mm blir ca 70mm)

(vidvinkelen er ganske god for å vere ein vidvinkel angåande retteikninga, (~2.1% tønnedistortsjon) )

 

Dette sprenger dessverre budsjettet ditt endel. (15-20k, og er kansje litt stort og tungt, men du kan ikkje få både robust og lite og lett.

 

 

Om du vil spare litt pengar kan du gå ned til k100d med samme objektiv, eller gå for sigma, tokina eller liknande.

Da går du fra 10 megapikslar til 6, og det kan by på problem med punkt #3 på lista di.

 

Ellers har både canon, nikon, samsung, mm gode alternativ. (med mulig unntak av Olympus med tanke på cropfaktor 2.)

 

 

lykke til.

Lenke til kommentar

Hei, takk for innspill!

 

Pentax k10d virker som et veldig interessant kamera, med svært gode testresultater og tilbakemeldinger. Litt i overkant prismessig i forhold til hva jeg tenkte i utgangspunktet, men kvalitet koster... Jeg har sans for at det er bygd i metall, og ikke plast, f.eks.

 

Ser litt nærmere på objektiver nå, og jeg blir litt forvirret av brennvidder fordi jeg er så vant til å tenke i forhold til 35mm film. Her er noen spørsmål:

 

Cropfaktor er for dette kameraet 1,53 - mens det for de fleste andre DSLR er 1,6 - er det riktig oppfattet?

Når jeg leter etter objektiver fra andre produsenter til dette kameraet, er da den oppgitte brennvidden alltid tilpasset denne cropfaktoren?

I såfall, dersom Sigma har et objektiv (f.eks 18-50mm) som finnes både i utgaver for Pentax og Canon, vil jo dette i praksis bli ulike objektiver selv om oppgitt brennvidde er lik...? Eller er det noe jeg misforstår her nå?

Lenke til kommentar

Hvis arkitektur er veldig viktig for deg, så bør du på sikt satse på Canon fullformat (5D eller 1Ds MkII/III. Det er fordi Canon har det beste utvalget av Tilt/Shift objektiver i dag, og de får man best utbytte av på fullformatsensor. Det kommer til å koste penger til slutt, men er i alle fall den optimale løsningen for digital arkitekturfotografering.

Lenke til kommentar
Hvis arkitektur er veldig viktig for deg, så bør du på sikt satse på Canon fullformat (5D eller 1Ds MkII/III. Det er fordi Canon har det beste utvalget av Tilt/Shift objektiver i dag, og de får man best utbytte av på fullformatsensor. Det kommer til å koste penger til slutt, men er i alle fall den optimale løsningen for digital arkitekturfotografering.

 

Slik eg ser det er trådstarter ute etter ''innendørs arkitektur'' interiør og liknende. Da faller vitsen litt bort med tilt/shift objektiver.(er vel i hovudsak til bruk på høye bygninger tatt nedenfra for å få det til å sjå ut som ein ser rett på? )

dessuten er fullformat svært dyrt, gjerne ei tredobling av trådstarters prisantydning (eller MYKJE meir).

Lenke til kommentar
Hvis arkitektur er veldig viktig for deg, så bør du på sikt satse på Canon fullformat (5D eller 1Ds MkII/III. Det er fordi Canon har det beste utvalget av Tilt/Shift objektiver i dag, og de får man best utbytte av på fullformatsensor. Det kommer til å koste penger til slutt, men er i alle fall den optimale løsningen for digital arkitekturfotografering.

 

Slik eg ser det er trådstarter ute etter ''innendørs arkitektur'' interiør og liknende. Da faller vitsen litt bort med tilt/shift objektiver.(er vel i hovudsak til bruk på høye bygninger tatt nedenfra for å få det til å sjå ut som ein ser rett på? )

dessuten er fullformat svært dyrt, gjerne ei tredobling av trådstarters prisantydning (eller MYKJE meir).

Dyrt er vel bare forordet, siden også T/S koster noen småkroner i tillegg. Det er forøvrig ingen grunn til at ikke slike objektiver skal være kjekke innendørs også, siden det ikke skal så store vinklingen til før linjene begynner å falle. Skal man være kompromissløs er det slik utstyr som gjelder. Det kan jo være et argument for å kjøpe 40D til å begynne med, for siden å investere i gromutstyret. Da er man i alle fall på rett vei.

Lenke til kommentar
Cropfaktor er for dette kameraet 1,53 - mens det for de fleste andre DSLR er 1,6 - er det riktig oppfattet?

 

 

Vel, slik eg har forstått det her Pentax 1.5, Nikon 1.5, Canon 1.6, Samsung 1.5 og Olympus 2.0 (dette gjeld ikkje alle kamerar fra produsentane, tl dømes så har både Canon og Nikon fullframe-kamerar, eller 1.0-cropfaktorkamerar om du vil.)

 

Når jeg leter etter objektiver fra andre produsenter til dette kameraet, er da den oppgitte brennvidden alltid tilpasset denne cropfaktoren?

 

altså, et objektiv fra en annen produsent er den brennvidda det er, men om du setter en 18mm på en pentax vil det i forhold til ''film-utsnittet'' tilsvare ca en 27-28mm, men om du setter samme objektiv på en canon vil du få ca 28-29mm, men dette er ikkje særlig merkbart. Olympus med sin ekstreme 2.0-crop gir ut normalzoomer med største vidvinkel 12mm/14mm for å kompansere dette.

 

 

I såfall, dersom Sigma har et objektiv (f.eks 18-50mm) som finnes både i utgaver for Pentax og Canon, vil jo dette i praksis bli ulike objektiver selv om oppgitt brennvidde er lik...? Eller er det noe jeg misforstår her nå?

 

ja akkurat. men dette vil vil utgjere ein så liten forskjell i praksis at det er ubetydelig. (dessuten: sigma 18-55 er laga spesiellt for apc-s sensorar, eller crop- 1.5/1.6 slik at det vil tilsvare ca 28mm- 80mm, altså den ''normale allroundzoomen'' i ''gamle dager''

 

Dyrt er vel bare forordet, siden også T/S koster noen småkroner i tillegg. Det er forøvrig ingen grunn til at ikke slike objektiver skal være kjekke innendørs også, siden det ikke skal så store vinklingen til før linjene begynner å falle. Skal man være kompromissløs er det slik utstyr som gjelder. Det kan jo være et argument for å kjøpe 40D til å begynne med, for siden å investere i gromutstyret. Da er man i alle fall på rett vei.

 

Jojo, er for so vidt enig med deg. Men så kan ein spørre seg om det er verdt det. Er vel berre vi ''nørdsa'' som henger på ymse fotoforum som oppdager att linjene er marginalt krumma.

Dei fleste eg kjenner ville ikkje merka forskjell på forvrengning og vignettering, om dei sett det i det i det heile tatt. ;)

Lenke til kommentar

Takk for kommentarer og tips!

 

eksteriørfotografering er i høyeste grad interessant, men jeg gikk automatisk ut fra at kameraer og objektiver med tilt/shift-kontroll ville ligge i et høyere prisleie. Perspektivkontroll kostet i allefall skjorta 10 - 20 år siden... Videre må jeg presisere at selv om jeg vil ha mye nytte av godt fotoutsyr - også i jobbsammenheng - vil jeg nok forbli en amatørfotograf. Trenger jeg virkelig perfekte fotografier av et nybygg til publikasjoner o.l. ringer jeg Jiri Havran eller en annen dyktig fotograf med dette som spesialfelt.

 

Jeg ser at jeg kanskje bør utvide prisrammen til rundt 15K for å få med nødvendig optikk dersom jeg går for et godt kamerahus som f.eks Pentax k10d.

Lenke til kommentar

Optikken er jo ikke noe problem, Sigma har jo flere gode alternativer feks 20mm 1,8 og 30mm 1,4 som begge er relativt retttegnende, og tilt/shift er neppe ett must til arkitekt fotografering. Nå har vi jo ett fiffet program kalt photoshop med oppretnings verktøy + det virker som selv arkitekter har begynt å se ting med litt mere kreative øyne og tillater litt skeive linjer og vinkler. De likte iaf ett slikt bilde best da jeg tok eksteriør bilder for Oslo Areal nå nettop, og det gjorde fotograf som jeg gjorde oppdraget for også:=)

 

Nikon D80 + en av de sigmane ville nok ikke vært ett dårlig valg. Ikke det mest robuste, men tåler over gjenomsnittet mye, 10,2mp oppløsning, samme bildebrikke som D200 feks så det er ikke noe å klage på der. Ganske average størrelse på bodyen, funker nok for både stor og små hender, og ikke minst har den jo veldig enkel og brukervennlig interface =)

Også viktig at du kjøper ett godt stativ forresten =) hjelper ikke med fett utstyr om du ikke klarer å få bilde vater engang :D

Burde få alt dette for rundt 10 - 11k

 

Har first hand experience med begge de objektivene om du har noe spm om de.

Lenke til kommentar

takk for kommentar!

 

Enig i det du sier om Photoshop - har brukt det i mange år og rettet opp "styrtende linjer", retusjert, manipulert og forfalsket mang en virkelighet med dette programmet... :)

 

 

Nikon D80 er et interessant kamera, men holder en knapp på Pentax'en så langt - den virker mer robust, er støv/dråpetett og har en god bildestabilisator i huset. Leser at Nikon er bedre med blitz og har bedre utvalg i optikk, men dette er ikke så viktige faktorer for meg. I det hele tatt synes jeg Pentax K10D virker som et kamera som passer meg svært bra.

 

Jeg må ta meg en tur ned i en fotobutikk og prøvesikte litt med kameraene. Kanskje jeg forandrer mening....

 

Mange fotobutikker har disse kamerane, antar jeg - men er det noen butikker som har godt utvalg og god ekspertise dere vil anbefale (Oslo)?

Endret av gudesen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...