Gå til innhold

- Tull og tøys å tøye


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei,

Linken fungerer ikke, men det er sant at man bare blir mer støl av å tøye ut (etter den spesifike gangen).

 

Men om du trener ofte og tøyer ut hver gang kan du få bedre bevegelighet, og med bedre beveglighet blir du ikke så lett "støl" til neste trening, så helt bortkastet er det jo ikke. (Bare hvis du tøyer ut på en slik måte og ofte nok til at du faktisk får framgang).

 

Hensikten med tøying generelt er for oppvarming, forbedre restitusjon, og vedlikeholde leddutslag.

 

Forståelig?

 

Hentet fra kompendiumen min i treningslære "Når du tøyer vil du også få økt blodsirkulasjon til musklene, unngå spasmer, bli mindre støl, regulere muskelspenning og påvirke muskelkjemien på en positiv måte. Dermed

forebygger du skader."

 

Tror jeg fant linken din likevel: Hvis det er denne: http://www.dinside.no/php/art.php?id=493233

 

Og der står det:

"De ulike forsøkene omfattet fra ti til 30 unge og sunne personer som tøyde ut i mellom 40 sekunder og ti minutter. Men effekten følgende dag på stølhet var minimal, enten tøyningen var utført før eller etter aktiviteten. Dette gjaldt både en halv dag etter trening og etter tre dager. "

 

Ikke rart at det ikke ble resultat når testen ble utført slik. La en gruppe på 15 tøye ut hver gang, 15 som ikke tøyer ut. Også fortsette slik i 1 år, så tror jeg man vil merke at de 15 som tøyer ut mellom hver gang har i det minste greid å opprettholde eller forbedret sin opprinnelige beveglighet, mens de som ikke tøyde ut ble "mindre myke". Og etter en treningsøkt føler den gruppen som aldri tøyer ut mer "stølhet" enn den gruppen som har tøyd ut hver eneste gang.

 

Vet ikke om det er noen forskningsresultater som vil støtte min teori? ^^; Men det er i alle fall slik jeg har forstått det.

Endret av unwill
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Å tøye ut før trening ser jeg en vits i, etter trening skader det muskelfibrer mer enn det gagner. Dette gjelder da styrke og vektrening.

 

Hmm. Jeg har i det siste begynte å tøye etter trening, da i hovedsak for å bli mykere, men hvis det er sånn at dette er negativt for muskelfibrene må jeg kanskje legge om litt. Kan du utdype dette, eventuelt henvise til kilder elsn?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Å tøye ut før trening ser jeg en vits i, etter trening skader det muskelfibrer mer enn det gagner. Dette gjelder da styrke og vektrening.

 

 

Jeg trener rimelig aktivt (4-7 ganger i uken), og tøyer aldri. På spørsmål til ekspertisen ved mitt senter så får jeg bare forskjellige signaler, og den mest ekstreme gikk på at tøying er bullshit ...?

 

Så klart gikk jeg for det minst strabasiøse ... :p

Lenke til kommentar
Å tøye ut før trening ser jeg en vits i, etter trening skader det muskelfibrer mer enn det gagner. Dette gjelder da styrke og vektrening.

 

Hmm. Jeg har i det siste begynte å tøye etter trening, da i hovedsak for å bli mykere, men hvis det er sånn at dette er negativt for muskelfibrene må jeg kanskje legge om litt. Kan du utdype dette, eventuelt henvise til kilder elsn?

 

Å "skade" muskelfiber høres mer skummelt ut enn det er. Når man trener så bryter man jo den ned og skader den, men etter en restitusjonsperiode er de fine igjen, og gjerne med positiv virkning (som sterkere, lengre, osv).

 

Du kan godt fortsette som du gjør nå, men ikke kjør deg selv for hardt i treningen, for da blir du veldig støl. Muskelen skal være varm, men ikke sliten. Og fortsett som du gjør det, nemlig i slutten av økten. Du kan også gjøre det etter oppvarmingen da muskelaturen er varm og ikke sliten.

Lenke til kommentar

Det er garantert ikke tull og tøys ved å drive med uttøying.

 

Man blir mykere samt at man forebygger skader.

 

Når jeg var trener i judo, så hadde jeg uttøying både etter oppvarming og trening. Dette for å hindre sakder, at man skulle bli mykere samt å hindre stølhet.

 

Når jeg gikk Nijmegen så tøyde jeg musklene kun for å hindre stølhet, noe som hjalp veldig mye.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Å tøye ut før trening ser jeg en vits i, etter trening skader det muskelfibrer mer enn det gagner. Dette gjelder da styrke og vektrening.

 

Hmm. Jeg har i det siste begynte å tøye etter trening, da i hovedsak for å bli mykere, men hvis det er sånn at dette er negativt for muskelfibrene må jeg kanskje legge om litt. Kan du utdype dette, eventuelt henvise til kilder elsn?

 

Å "skade" muskelfiber høres mer skummelt ut enn det er. Når man trener så bryter man jo den ned og skader den, men etter en restitusjonsperiode er de fine igjen, og gjerne med positiv virkning (som sterkere, lengre, osv).

 

Du kan godt fortsette som du gjør nå, men ikke kjør deg selv for hardt i treningen, for da blir du veldig støl. Muskelen skal være varm, men ikke sliten. Og fortsett som du gjør det, nemlig i slutten av økten. Du kan også gjøre det etter oppvarmingen da muskelaturen er varm og ikke sliten.

 

 

 

Hva med teorier som denne da? Bare tull?

 

Finnes det noen litt større rapporter på området?

 

Jeg tenker i sammenheng med vekttrening.

Endret av Stian89
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...