Gå til innhold

MINNE!!! Stabilitet og AMD (VIA) vs. Intel.


maggri

Anbefalte innlegg

Det er mye diskusjon angående hva som er best av intel eller AMD. Det viser seg da i de fleste tillfeller at det bare er pris , stabilitet, overklokkingsegenskaper og hva du skal bruke de til som spiller noen rolle. Ytelsen er så og si den samme.

 

TEMA:

 

MEN når det er snakk om stabilitet. Hovedkort for intel er kjent for å være de mest stabile, og AMD hovedkort(VIA) er kjent for å være mindre stabile. Men hva legger vi i mindre stabile???

 

Jeg har hatt (først et intel stabilt) tre ulike AMD(VIA) hovedkort. Jeg har også hatt sabilitetsproblemer på to av disse. Alle ganger fordi jeg kjøpte minne av for lav kvalitet. Når jeg da kjøpte minne av høy kvalitet opplevde jeg at stabilitetsbroblemene forsvant. Da var kortene minst like gode som Intel HK.

 

Minne typer: orginal minne=boss, 2xmosel meget=stabilitet, Twinmos(elexsir)=Veldig bra, orginal minne=boss, Twinmos(år03)= greit, Neste antagelig corsair.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har et AMD sett på et via kt333 HK. Det funker uten problemer. Hadde i starten problemer men rammen(Anya), men det var rammen som var helt gåen. Etter at jeg fik ny har jeg ikke hat problemer med Pc en i hele tatt. Hvilket OS du bruker har mye mer å si.

 

Jeg har hatt etpar Intel HK , bl.a i845d og I845G chipset, og så et sis 648 kort jeg har nå. Jeg har oplevd veldig mange blåskjermer og bugs på disse ved bruk av typisk pc2700 ram , men med pc2100 ram så er det stabilt som fjell .. litt rart.. typen pc2700 jeg ha oplevd som ustabil

er samsung fra www.pcmax.no og pc2700 ddr noname fra komplett (twinmos).

Lenke til kommentar

har to maskiner som er relevante for denne tråden:

 

a) duron 650@1007 med noname pc133 ram på 140 mhz på et abit kt7 (via kt133 chipset) - ingen problemer med ustabilitet

 

B) P41800@2700 med noname pc2700 ram på 200 mhz på et abit be7 (intel i845pe chipset) - ingen problemer med ustabilitet

 

før man raser rundt å klager på ustabile maskiner - sjekk om alt er som det skal være med en eller annen motherboard utility som sjekker volt og varme. jeg har selvfølgelig presset maskin a & b for høyt i overklokkingen min, maskin a) måtte klokkes ned til 900 når jeg satte i 3. minnebrikken og et satans varmt gf4ti4200 kort... maskin B) går stabilt på 2880, men da høres maskina ut som en støvsuger og cpu'n blir godt over 65 grader varm....

 

men jeg strener litt fra poenget... poenget er at selv med rimelig blodoverklokkete systemer har jeg ikke noe problemer med stabilitet. hvis maskina er ustabil så er det noe feil/inkompatibilitet på en eller flere av komponentene. det har vært kjent at hovedkort for amd har vært spesifik med hvilken ram du setter i, men den informasjonen var tilgjengelig når man kjøpte hovedkortet, og hvis man har kjøpt ram og hk fra en leverandør og de ikke funker bra sammen er det da ikke noe problem å bytte?

 

poeng to: OS - var hos en kompis som kjørte en athlonxp 1800+ og en ny 80 gb disk og 512mb ram, maskina var som sirrup, helt jævelig å bruke, faktisk dårligere enn min duron 1007... han hadde da installert alt mulig DRIT og hadde 8 ikoner i system trayet, osv... det er faen ikke nødvendig hehe maskina hadde nok vært som ny med en installasjon av winxp/win2k

Lenke til kommentar

Alt er relativt vil jeg tro :wink:

 

Når jeg snakker om ustabilitet er det ikke nødvendigvis en bluscreen jeg får men et system som delvis henger seg opp.. xp)(w98 ville gitt blu screen eller krasj)

Jeg undersøker gjerne brikken ved å presse den gradvis over spesifikasjonene hvis jeg tror at det kan være en feil på den. kan da oppdages med et mer ustabilt system....krasj.

 

Hadde tidligere et program for å analysere minnebrikken men har ikke klart å finne det igjen...... Noen som vet?

 

 

Takker så mye for alt så langt :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...