Gå til innhold

Kamelot: Albumguide og Diskusjonstråd.


Snurreleif

Anbefalte innlegg

Dæven døtte for en guide. Den var bra.

 

Kamelot er vel mitt favoritt powermetal band. Er ikke tvil om det. Skal på konserten nå til helga og gleder meg sykt mye. Har ikke hørt dem live eller sett DVD-en, men når jeg hører om deres erfaringer så gleder jeg meg enda mer. Visste ikke at noen der var norske. Det var jo litt gøy da. Er ikke noe flink å sette meg inn i faktating om band :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal på den selv, de bestemte seg for å ta turnè avslutningen i Norge pga konserten i mai i fjor, var kjempe stas!

 

Og nå har de lovt at de skal sitat: "holde sin mest eksplosive konsert noensinne!", ikke at det gjør så mye fra eller til da jeg er der for musikken.

 

Blir digg å høre Rule the world, the human stain og ghost opera live igjen, de er knall bra på CD, men enda bedre live ho ho.

 

Og på Forever krever jeg allsang av samtlige!

 

 

(og takk for tilbakemeldingen om guiden).

Lenke til kommentar

20:00.

Er vel 2 support band der i dag, som det var i fjor, så det blir nok et jævla mas om å komme seg tidsnok til t-banen igjen, skulle ønske de kunne ha samkjørt det med den for å være ærlig..

 

 

 

Da har jeg endelig fått skrevet en liten (og egentlig ganke dårlig når jeg tenker på det, men får fikse på den senere) plate-anmeldelse om The Black Halo!

 

Hvis noen synes noe mangler i denne tråden (foruten live-albums/live dvd, som jeg VET mangler), så bare si i fra!

Endret av NiXx
Lenke til kommentar

Konserten synes jeg var en gedigen skuff fra Kamelot sin side :(

 

Fikk ikke med meg så mye av det første bandet, men Firewind hadde sinnsykt bra lyd og bra driv. Heldigvis for det, for hvis ikke de hadde vært så bra som de var så hadde konserten blitt et depresjonsmoment for meg i dag.

 

Så kom Kamelot og jeg forventet minst like bra lyd som Firewind, men den gang ei. Det var et forferdelig rotete lydbilde, det gikk nesten ikke an å høre gitaren og synthen i det hele tatt, og heller ikke Kahn. Synes forøvrig at Kahn brukte mikrofonen svært dårlig når han drog den fra munnen sin altfor mye hele tiden så det vi fikk høre av han var jo bare bruddstykker, i tillegg til at han var for lav. Trommene overdøvet alt med sin altfor høye lyd og sin altfor malplasserte mixing. Altfor mye bass på trommene. Det hele ble bare graut rett og slett. Følte at det på et par låter tok litt tid før jeg i det hele tatt hørte hvilke låter som ble spilt. Gitaren ble litt tydeligere etter hvert, men mot slutten igjen følte jeg at det gikk dårligere.

Publikum jublet definitivt mest på Kamelot for det var jeg de de var der for å se. Så publikum var ingenting å si på. Men jeg følte ikke for å gjøre annet enn å klappe litt her og der pga skuffelsen over lydkvaliteten. Når jeg er på konsert så vil jeg ha noe som gir bedre følelse enn på plata, og det gjorde det definitivt ikke her. Tvert i mot så var det bedre å høre noen av sangene på mine dårlige fronthøytalere i bilen på vei hjem etterpå. Sånn ellers var det kult med pyroen og showet ellers, selv om det ikke var så veldig mye liv i Kamelot. Gamle gutta vet :)

 

Skulle kanskje ikke skrevet dette om konserten her, men fant ikke noen tråd om det på konserter og siden vi allerede hadde begynt å snakke litt om konserten her så tenkte jeg at jeg likså godt kunne gjøre det her.

Lenke til kommentar

Merkelig, jeg hadde ingen problemer med lyden, men nå sto jo jeg helt fremst.

 

"Når jeg er på konsert så vil jeg ha noe som gir bedre følelse enn på plata, og det gjorde det definitivt ikke her"

 

Da er vi der for ulie grunner kan det virke, jeg er der for jo, å høre sangene live, men også for å innvolvere meg i sangene, føle at man er en del, og sånn sett kan man ikke akkurat si at Kamelot mislyktes, og det var jo også en spesiell opplevelse at Bestefar Khan kom på scenen, det er vel kanskje det mest geniale jeg har sett på en konsert på flere år.

 

Jo da, lydkvaliteten kunne ha vært som på Firewind, men jeg brydde meg ikke nevneverdig, fra der jeg sto hørte jeg i alle fall alt, og grunnen til at Khan tar vekk mirofonen fra munnen på de høyeste tonene er jo for å unngå at det "skjærer" i ørene hans, kan være en feil med instillingene det også da såklart.

 

Men med alt dette sagt, så var vel konserten i fjor hakket bedre, siden Khan bare sto og roste oss opp i skyene og var rett og slett flau fordi det virket som om de ikke hadde forventet en slik respons, og slikt er jo artig å få med seg som fan.

 

Men igjen, Khan/Youngblood var trivelige i går, shaket hands med Youngblood, tok på gitaren (giiiiid) og hilste på Khan, morsomt var det jo også med han som ga russekortet sitt til Khan.

 

Alt i alt, en konsert som for mitt vedkommende var verdt å venteet år på, men så er jo jeg Kamelot patriot, me såklart, jeg innrømmer at lyden kunne så visst ha vært bedre.

 

(pluss at jeg savnet Glenn i går, men jeg visste jo at han ikke kunne komme).

Endret av NiXx
Lenke til kommentar

Jeg kan være enig i at det er bra å delta i sangene osv. Men det er jo tragisk når man ikke hører hva de synger. Jeg vet hvorfro Kahn tar drar mic'en fra munnen, men poenget var at i går drog han den sånn bort at man hørte ingenting. Som sagt hørte bare bruddstykker. De jeg har snakka med til nå har vært veldig skuffa over Kamelot delen pga lyden. Jeg stod midt i litt lengre bak, der lyden liksom skal være best. Men merket ingenting til det.

 

Helt enig i at bestefar tok helt av. Det var gøy. Det var mange morsomme ting i konserten, men lyden blei for dårlig rett og slett. Det var virkelig synd. Synes dog March of Memphisto på slutten der var dritrå. Han growla jo ganske bra gitaristen også :)

Lenke til kommentar

Er han som growler når Shaggybear ikke er med (lès, aldri), men igjen, jeg sto helt fremst der på midten, og jeg hørte alt på både edenecho og ghost opera, der lyden skulle være verst.

Forsvarer ikke lyden, for den var dårligere enn i fjor, men jeg fikk med meg alt i alle fall, kanskje du burde vurdere å flytte deg nærmere neste år? ;p

 

Og kan tro på det med at du ikke hørte Khan i perioder, vi hørte jo selvfølgelig han fra der vi sto, altså foran tærene hans, så der kan jeg forstå at du hadde problemer.

 

Det som var digg i år var at keyboardet hørtes bedre ut i fjor, men trommene var dratt alt for mye opp, i fjor var det faktisk en ganske bra balanse foruten gitaren, som man da ikke hørte soloene ;p

 

Virker alltid som om det er noe på Kamelot konsertene med henhold til lyd, men så lenge konsertene er av sånt kaliber, så bryr jeg meg ikke nevneverdig, jeg er der som sagt mest for opplevelsen sin skyld.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 1 måned senere...

Min oppdagelse av Kamelot..

 

Var inne på Platekompaniet på Byporten en gang for et lite år siden, eller noe.. Jeg sto i kø og hadde en større bunke CDer jeg skulle betale for.. Køen foran meg brukte litt tid så det ble til at jeg kikket meg litt rundt, som man jo som regel gjør i køer.. og bak meg, på en av de "nyhetshyllene" som sto der, så jeg Ghost Opera -coveret..

 

ÅI!!

 

Dette så rett og slett drittøft ut! Elsket damen på fela som sto i en enorm kul posisjon.. Dessuten hadde og har jeg The Sins of Thy Beloved og deres bruk av fele tett inntil hjertet! Hadde helt ærlig ingen spesiell kjennskap til Kamelot fra før, annet enn at navnet lå et sted langt i bakhodet, og jeg skjønte gruppen tilhørte en sjanger jeg liker svært godt; Metal! Det hender av og til at jeg kjøper CDer nesten ene og alene pga cover (innenfor Metal -avdelingen, verdt å merke), og dette var absolutt intet unntak!

 

Jeg ble helt frelst! Og Kamelot er nå # 3 på min favorittliste, etter Guns N' Roses og Metallica.. Og det er en VELDIG STOR bragd, som da også har prestert å passere andre grupper jeg har elsket i årevis!

 

 

Ghost Opera er favoritten! Og så kommer The Black Halo! Det er mye mulig at det er fordi det var i den rekkefølgen jeg kjøpte CDene, men tror ikke det.. Synes Ghost Opera og The Black Halo er superknallsterke skiver!

 

Kjøpte vel kanskje A Cold Winter's Night FØR The Black Halo, og jeg må virkelig si at det er en av de bedre live -skivene jeg har vært borti! Og Gud, så overrasket og i grunnen smågla jeg ble når jeg fant ut at Roy Kahn (Sætre) var/er norsk!!

 

Når jeg hører Roy Kahn synge live, så er det nesten så jeg lurer på om det er playback, enda jeg vet (er overbevist i hvert fall) at det ikke stemmer! Synes den mannen har en av de mer geniale stemmene in the history of vocalists! Sykt "ren og pen", og kraftig! Og at han klarer å gjennomføre den høye kvaliteten live, er for meg intet annet enn imponerende!

 

 

Har bare fått med meg en live-konsert (den som var nå i mai), hvor jeg selv har vært tilstede, i tillegg til det jeg har sett og hørt fra A Cold Winter's Night CD/DVDen.. Jeg skal også, mest sannsynlig, delta på Metal Rock Fest på Lillehammer i August, og på på den fredagen kommer Kamelot! Gleder meg sykt! Bare synd konserten ikke er like lang som på en vanlig dedikert konsert..

 

 

Ellers, så er jo Power Metal en av de få sjangerene jeg ikke liker innenfor Metal. Ikke noe særlig sansen for Sonata Artica (dog, jeg har et par CDer -som ikke får noe særlig spilletid, og vært på den siste konserten deres), ei heller Strativarious, Hammerfall, Helloween og sånne band.. Men, disse definerer jeg som Europeisk / Finsk Power Metal.. Kamelot er jo Amerikansk Power Metal og føles mer progressivt enn de andre.. Et annet amerikansk power metal band er Symphony X, som jeg også digger! Litt rart, men disse to: amerikansk vs. finsk / europeisk er som dag og natt for meg..

 

 

 

KAMELOT! :love:

 

 

 

EDIT: Det må bare sies: Når jeg var på min første konsert med Kamelot nå i mai, og introen kom, den som er introen på Ghost Opera -skiva, og hun fele-dame sto i en lilla/rosa røyksky og alt du kunne se var skyggeprofilen hennes, da hadde jeg helt ærlig tårer i øynene! :cry::blush:

 

 

:w00t:

Endret av Bone
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...