Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hjelp til å sette opp DHCP-server


Anbefalte innlegg

som topic sier, trenger jeg hjelp til å sette opp en DHCp-server

det skal være mulig å sjekke hvem som gjor hva.hvlike ip/MACadresser som er brukt.

skal være web-filter slik at man kan blocke f.eks P2P

det skal og være MAC-filter slik at man kan blokkere tilgang til nettverket fra den enkelte maskin.

 

bortsett fra 2 nettverkskort hva må man da ha for å sette dett opp på en windows-basert maskin?

Endret av Grumpy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor lenge skal dette kjøres? Bare for å lekemed så kan du laste ned 120dagers trial utgaver fra microsoft.

 

Evt du kan lære deg linux.

Personlig så ville jeg heller brukt noen kroner på å kjøpe en ruter dersom du er helt ny på dette.

 

Selv så går jeg på universitetet og er med i Academic Alliance. Har gratis lisens på de fleste microsoft produktene. Så her går det i gratis windows 2003 enterprise og Vista Buisness utgave :) Fullverdig lisenser. Mmmm.

Lenke til kommentar

Skaff deg en brukbar maskin (Les: P3/P4, 512MB ram og to nettverkskort), sleng inn m0n0wall og poff - du har en RÅ router.

 

m0n0wall er GNU/Linux (Eller er det *BSD det bygger på?), og er gratis.

m0n0wall har DHCP-server, DNS-server og det meste ferdig installert, og etter litt konfigurering er du klar.

Lenke til kommentar
altså, har fått det på hardisken.(på den jeg ikke skulle ha det på) starter den og M0n0wall starter, når jeg skal komfigurere nettverkskortene får jeg opp " no link detected"

det syns jeg var rart sidet det er pluggget i kabel i begge nettverkskortene

 

Monowall er litt "ginete" i denne posessen (ta ut kablen , reboot boksen og dytt i kablene NÅR monowall ber om det så pleier det å funke ;-) )

men den enkleste veien er å manuelt velge hvilket NIC som skal være inn side / utside ( wan -lan )

 

Forøvrig "liker " ikke Freebsd ( som monowall er basert på ) NIC som er basert på RTL chip jeg vil på det sterkeste anbefale et 3com eller Intell kort .

 

Håper dette er til hjelp :-)

Lenke til kommentar
NIC?? forstod ikke noe av det du sa men jeg bruker 2 stk d-link kort!

 

Sorry , skal prøve å være "tydliger " ;-) Monowall er basert på Freebsd, Freebsd liker IKKE NIC ( netverkskort ) med RTL chipsett ( se om du kan finne en beskrivelse type RTL9169S på nettverkskortetne dine jeg ville da IKKE brukt dem ) ;-)

 

 

Når du skal "sette opp " monowallen din trenger den å vite hvilket nettverkskort som skal være ut mot internett (wan) og hvilket som skal være på "innsiden " ( lan )

 

Erfaringsmessig er det scripet som "finner" netkortet kranglete og helt avhengig av at du følger "oppskriften" DVS: slå av maskinen , ta ut nettverkskablene, slå på maskinen igjen og kjør "oppsett" igjen, scripet vil da BE deg om først å sette i kabelen ut mot internett, så kabelen til "innsiden "

 

Håper dette er klarere :-)

Lenke til kommentar

ok, skal prøve....

 

EDIT: ja, sitter nå her med en DHCP server(m0n0wall) som deler ut adresser men kommer ikke gjennom m0n0wall og ut på nett, det er en router mellom m0n0wall og internett, kan det ha noe å si?

 

Edit2: yey, funka!... i 5min. det var alt. må være noe konflikt mellom router om monowall.

jeg fikk kontakt med router som står mellom m0n0wall og internett, fikk også oing google.

Når jeg derimot prøver å ping gooogle med en maskin bak m0n0wall. så får ingen av dem slippe gjennom

 

Hva må jeg gjøre for at de skal slippe gjennom?

 

PS: legger ved en enkel tegning av nettverk, håper dere forstår.

119403.jpeg

Endret av GrumpY
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...