Gå til innhold

Betaler Forsvaret leien mens du er i militæret?


kaka

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Uansett, så masse teite militærspørsmål det er for tida.

Finnes ikkje dumme spørsmål, kun dumme svar. ;)

 

Eg fant ikkje noko klart svar på nettsidene, nokon som kunne forklart litt?

Diverse godtgjøringer

Dekning av reiseutgifter ifm oppmøte og dimisjon. Erstatning for kost og kvarter gis til de som etter søknad er innvilget hjemmeboerstatus (beredskapsmessige og tjenestemessige hensyn). I tillegg til ovennevnte godtgjøringer, finnes også en rekke spesielle godtgjøringer knyttet opp til ulike stillinger, som for eksempel elever ved befalsskoler, dykkere med flere.

I dag leiger eg ein leilighet som eg har hatt i 8 månader, eg vart innrullert og blir innkalt i mars til neste år, då har eg leigd i 1 år.

 

Kan eg få dekket leigeutgiftene når eg er i militæret? Det er nevnt hjemmeboerstatus, kva betyr det? Eg er ikkje registrert på leiligheten i folkeregisteret, må eg være det for eventuelt å få dekka noko?

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Eg fant ikkje noko klart svar på nettsidene, nokon som kunne forklart litt?
Diverse godtgjøringer

Dekning av reiseutgifter ifm oppmøte og dimisjon. Erstatning for kost og kvarter gis til de som etter søknad er innvilget hjemmeboerstatus (beredskapsmessige og tjenestemessige hensyn). I tillegg til ovennevnte godtgjøringer, finnes også en rekke spesielle godtgjøringer knyttet opp til ulike stillinger, som for eksempel elever ved befalsskoler, dykkere med flere.

I dag leiger eg ein leilighet som eg har hatt i 8 månader, eg vart innrullert og blir innkalt i mars til neste år, då har eg leigd i 1 år.

 

Kan eg få dekket leigeutgiftene når eg er i militæret? Det er nevnt hjemmeboerstatus, kva betyr det? Eg er ikkje registrert på leiligheten i folkeregisteret, må eg være det for eventuelt å få dekka noko?

Dette er svada fra militæret sin side, så lenge du har behov for bolig eller er under utdanning har du krav på å få det dekt. Trenger ikke endre fastaddresse. Å de viser skjønn i enkeltsaker uansett, kanskje ikke ved første forsøk men når de ser at saken er reel. Mange som prøver seg som må lukes ut i starten. Hvis du ikke er under utdanning sier du bare at du skal ta videreutdanning når du er ferdig med militæret, hvis de krever at du skal endre fastaddresse.

 

Hvis du har hatt forskjellige leieforhold det siste halvåret må du ha med kontrakt og utskrift av overføringer for begge leieforhold. Om du har andre som bor i leiligheten å du deler leien med så dekkes bare deler av strømregningen og deler av leia. Er man en skurk betaler du hele summen og får igjen av partner, dermed dekkes hele leiesummen av militæret.

Lenke til kommentar
Eg har jo behov for bolig i den tida. Er det noko søknadsskjema for dette? Tidsfrister? Må eg evt. scanne leiekontrakt?

 

Ikkje meiningen å hijacke tråden, men det er ganske lik problemstilling, bortsett frå at eg bur aleine.

Får alt når du innrulleres, ingen tidsfrister. Ja en kopi av leiekontrakt må du ha. Å kontoutskrifter der overføringer er dokumentert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...