Gå til innhold

Nikon d40. Autofokus, objektiv og generell info.


Anbefalte innlegg

Har enda ikke gått til innkjøp av dslr. Som sagt før er jeg 14 år med et ikke alt for stort budsjett. Nikon har vært mest aktuelt. Prismessing er d40 en sikker vinner, men spørsmålet er om jeg skal gå et eller flere hakk opp. Og der kommer det med af inn. I tilleg til "vanlig" fotografering kommer jeg til å prøve litt kreativ fotografering, men også fotball, sykkel(downhill) og mulig noe skate fotografering. Det sier seg selv at det blir actionfotografering og det kommer til å gå fort. Panorering er en ting, men har også hørt at d40/x sliter med "raske" bilder. Folk har klaget og jeg blir dermed i tvil... :thumbup:

 

EDIT: Tråden har gått fra d40 autofokus til generell d40 informasjon.

Endret av olopolo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du går for D40 vil du ikke ha så stort utvalg av linser å velge mellom, spesielt på Sigma/Tamron linser. Hvis du finner D50 eller D70 på bruktmarkedet eller nytt gå for det, da har du lang flere linser å velge mellom, eller gå for Eos 350D som ligger i samme prisklasse. Ellers hvis du er fornøyd med å kun bruke den kit-linsa så gå for D40 og med tiden vil det sikkert komme flere linser til denne som du ikke har bruk for akkurat nå. :)

Lenke til kommentar

Canon 350d er uaktuelt. Prøveholdt det i butikken og det funka absolutt ikke. For lite grep, lillefingeren hadde ikke noe plass. Det jeg vel egentlig lurer på er om det vil bli mulig å få objektiver framover med rask nok autofokusmotor i objektivet til d40. Starter uansett med et kit objektiv. Andre objektiver som er å anbefale videre? Evt. telelinse, fastoptikk til d40?

 

KsG :thumbup:

Lenke til kommentar

D40 har ikke treg autofokus. Går du fra kompakt kamera til D40 er det nesten som en drøm!

D70 sitt kit objektiv 18-70mm passer på D40 og skal visst være et veldig bra objektiv - koster rundt 2000,-

 

Jeg ville valgt D40 framfor D40x pga 4megapixel ekstra ikke er verdt prisforskjellen i mine øyne.

 

Telelinser til D40: jeg har selv sett på AF-S 55-200mm VR - 3000,-.. men har også blitt tipset om AF-S 70-300mm VR - 5500,-...

 

Objektiver med autofokus til D40 er Nikkor AF-S og Sigma HSM.

Endret av Bjohansen
Lenke til kommentar

Du kan jo faktisk få kjøpt d40 + nevnte 18-70 objektiv uten at det er spesielt dyrt på f.eks japanphoto. Har selv 18-135, og disse litt dyrere kitobjektivene er ganske så kjappe på autofokus :)

 

Til skatebilder kan du jo klare deg uten autofokus på fisheye-objektiv hvis du senere kjøper ett av den billige varianten, ettersom fisheye-effekten har stor dybdeskarphet, og du har mulighet til å forhåndsfokusere.

Lenke til kommentar
Jeg går ut i fra at Nikkoren er AF-D og ikke AF-S, og dermed ikke er utstyrt med egen AF-motor. Ingen av objektivene vil derfor gi autofokus på D40. 35-70'en vil nok neppe være noe savn uansett - 18-70 er mye mer anvennelig. Tokinaen kjenner jeg ikke.

 

D40 kan bruke AF-I objektiver også, men det er vel ikke snakk om slike objektiver?

Lenke til kommentar

Hei... Jeg har et lite brukt D40 med 18-55 kit objektiv jeg skal selge.... 3800, bare send pm. INGEN riper eller noen feil på kamerat i det hele tatt. Det kommer i orginal pakke med kvitering! Jeg har selv brukt mitt nikon D40 til skatebilder, og det funker VELDIG bra. Du kan jo se på flickr'en min i signaturen. Kameraet fikk jeg til jul btw. Send pm om du er interissert:)

Lenke til kommentar

Elite Foto Down Town har tilbud på D50 og D70 fra siste parti fra nikon til bra pris. på D70 får du også med nikor 18-70 mm linsen som er veldig bra.

 

til tidligere svar så har det i høst bedret seg med linser som man kan få til d40. Så det bedrer seg for hver dag som går..

Lenke til kommentar
Hei... Jeg har et lite brukt D40 med 18-55 kit objektiv jeg skal selge.... 3800, bare send pm. INGEN riper eller noen feil på kamerat i det hele tatt. Det kommer i orginal pakke med kvitering! Jeg har selv brukt mitt nikon D40 til skatebilder, og det funker VELDIG bra. Du kan jo se på flickr'en min i signaturen. Kameraet fikk jeg til jul btw. Send pm om du er interissert:)

 

Vet ikke helt om det er en pris å juble for akkurat. D40 splitter nytt koster jo 4500,- og har nettopp vært til salgs til rundt 3995,-

 

Ville nok heller betalt 5000,- for D40 + 18-70mm eller 18-135mm, alt etter hva du har behov for.

 

3800 + ~2000 = ~5800,- (D40kit brukt + 18-70mm)

Lenke til kommentar

Siden dette er ditt første kamera vil jeg anbefale deg å kjøpe et brukt D50 eller D70(s).

 

Om du skulle fatte interesse for fotografi med speilrefleks vil mangelen på fokusmotor i D40 begrense utvalget ditt i optikk, spesielt fra Tamron (som har den mest rimelige lyssterke normalzoomen (17-50 f/2.8)) og eldre optikk fra Nikon (som 50mm f/1.8).

 

Uten at jeg vil spekulere for mye virker det som om de som kjøpte D40 nytt og utvikler en interesse føler seg ganske hemmet av mangelen på fokusmotor og ender opp med å selge huset på grunn av det.

 

Kjøper du noen av de eldre Nikonhusene som D50/70 får du fokusmotor, gleden av et billigere kamerahus og slipper å "tape" så mye når eller hvis du en gang skulle bestemme deg for å oppgradere.

 

Når det er sagt har D40 bedre støyegenskaper ved høy ISO enn det de to ovennevnte har.

Lenke til kommentar

Livet ligger foran meg... Som det er blitt nevnt tidligere kommer det stadig nye objektiver med innbygd fokusmotor. Og med en 18-70mm og en 10.5mm fisheye har jeg MYE og holde på med framover :cool: Kan fortsatt veldig lite i forhold til mange her på forumet, og mye skal til før jeg blir en god fotograf. Dessuten setter penger grenser for hvor mye optikk jeg kan gå til innkjøp av med det første. Så summa sumarum ser jeg egentlig ikke på det med mangel på autofokusmotor som noe kjempestort problem (også er det jo alltid mye kulere med noe nytt, ikke bare nesten nytt). Og hvis det viser seg at jeg vil oppgradere hus i framtiden kan jeg jo alltids prøve å selge det overpriset til en ny medlem på forumet :p Det må da være grenser for hvor mye man kan tape på det...

 

KsG

 

Edit: retting av skrivefeil.

Endret av olopolo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...