Gå til innhold

Prøver igjen med viftekontroll problemet mitt


Anbefalte innlegg

Siden posten min ble mistet lager jeg likså godt en ny en.

 

Jeg trenger en viftestyring til mitt nye hjemmelagde kabinett, men jeg har ikke plass til en hel vanlig viftestyring som går i en 5.25" brønn.

Så jeg trenger en som enten er to delt slik at den går på hver sin side av 80mm viften eller en veldig liten en som kun bruker en av sidene.

Kabinettet bilde1.bmp har en litt korttenkt utforming. Bildet er en skisse av den øverste delen av kabinettet mitt. Det rød er plassen jeg har til rådighet til viftekontrollen.

Kontrollen må ha fire kanaler som alle er justerbare. (potmeter /rehostat)

Jeg skal altså ikke bare ha av/på brytere. Kanalene skal ta:

 

1: Et stk Titan 120mm vifte. 0,36A

2: To stk Titan 120mm vifte 0.36A

3: Et stk Titan 92mm vifte 0.09A

4: Et stk Papst 80mm vifte

(Alle Titan viftene er ny innkjøpt fra Microplex)

 

Jeg har sett på Sunbeam Rheobus, Digital Doc, ToPower Magic Box og Thermaltake Hardcano 8 VR. Det eneste brukens av disse kan være sist nevnte, men da må jeg sage dden over på midten.

 

Jeg tar i mot alle ideer (helst seriøse :) )

PS: jeg har aldri laget noen avansert elektronisk krets. Hadde tenkt å lage det selv på et kretskort,men p.g.a. litt tidspress legger jeg den ideen på is inntil videre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

helt riktig RikkyRally :) Jeg har som sagt ingen normale brønner. Kun tilpassete aluhyller til de forskjellige delene. en til HDD og to til CDrom osv. og der er ikke nok plass mellom hyllene til en slik viftekontroll du snakker om DraZeN.

Kabinettet mitt var i begynnelsen tilnærmet perfekt, i hvertfall bra. Nå finner jeg flere og flere konstruksjonsfeil.

 

Viftesyringen er den største utfordringen.

Lenke til kommentar
Kan ikke bare kjøpe en Sunbeam Rheobus og bore hull rett i kabinettet?

 

Et godt forslag det der og, men jeg har ikke plass. Hvis problemet bare var at jeg ikke hadde en brønn ville jeg laget en tilsvarene aluhylle. Jeg har nesten ikke noe plass og lage konrtollen på. Så jeg kan nok ikke gjøre det på den måten.

 

Hvis du får plassert selve kretskortet ett eller annet sted inne i PC'en, kan du ikke da lodde ledninger mellom punktene på kretskortet og til bryteren.

 

Ja det er en klar mulighet, men da må jeg ha kretskortet. Og det har jeg ikke. Et kretskort er ikke bare, bare. For jeg er litt usiker på delene og loddingen og i det hele tatt. Jeg har verken kunnskapene eller utsyret per i i dag til å gjøre det.

Kretskortet kan og være i to midre deler med to kanaler på hvert kort. De kortene vil der nok være plass til ved siden av viften.

Lenke til kommentar
Er det så utrolig dårlig plass i det kabinettet ditt? :o

 

Vel der er plenty plass i kabinettet. Jeg lagde det så der skulle være mye luft mellom delene. Problemet er at der ikke er plass til en hel 5,25" enhet.

Så vis der var noen mulighet for å skjære over en vifte konroll i to kunne den ha passet. Men det har jeg ikke sett noen jeg kan gjøre på, untatt Thermaltake Hardcano 8 VR. Likevel prøver jeg og ikke velge denne muligheten, for der er jo en god sjans for og ødlegge noe. og dermed kaste penger vekk.

 

SÅ problemet er egentlig samlet plass i fronten. Den ledige plassen er liksom spredd over hele frontpanelet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...