Gå til innhold

Ingen nettskatt i USA


Anbefalte innlegg

dessverre holder dagens skatt/ytelse ikke godt nok nivå. La meg ta to eksempler:

 

For 4 år siden, når jeg var aktiv alpinist som gikk på idrettsgymnas. Dette forholdet måtte avsluttes pga staten ikke klarte å levere meg en enkel time på kirurgisk poleklinikk for å få fjernet deler av stortåneglene mine. Jeg måtte sitte i med en saks ca 2 ganger per måned å klippe tånegelen inn til roten? Dette måtte jeg gjøre i 6 måneder før jeg fikk time, og jeg var knapt i stand til å gå normalt.

 

Så har vi en annen sak, hvor jeg trenge spesialbygde sko pga høy rist, hulfot og generelt galt proposjonerte føtter. Hvor lenge ventet jeg på å få en vurdering, for så å få beskjed at dette var IKKE subsidiert av staten? 1 1/2 år. FOR EN ENKEL legetime?

 

Dere kan si hva dere vil angående det norske velferdssamfunnet, men jeg har erfaring.

 

Når min far jobbet på hjelpemiddelsentralen måtte opptill flere ganger dele ut to maskiner til 30000kr til eldre personer. Dette var grunnet de skulle ha en på hytta og en hjemme, mens de ville ikke subsidiere 5000 til meg for ett par sko så jeg kunne gå ordentlig. Det jeg mener på dette er at samfunnet vi lever i, som har så god støtte og hva vi ikke har, er at det er skjevt, dårlig styrt og overskattet i forhold til det vi faktisk mottar.

 

Jeg har på ingen måte peiling eller erfaring nok til å påstå at mitt tilfelle var så ille, men 6 måneder for 1 time på poleklinikken? 1 1/2 år for 1 time hos spesialist..?

 

PS: var kanskje litt OT dette :S

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørsmålet "Hva vil vi egentlig at staten skal gjøre" gåt rett til kjernen av saken for mine del. For meg hadde holdt i massevis om staten tok seg av et forsvar, håndhevet loven, stod for helsevesenet, bygde veier og regulerte markedet på en effektiv og lite ideologisk måte.

 

Den viktigste forskjellen i norsk politikk, sånn jeg ser det, er om vi går i retning av sosialisme eller mer mot høyresiden. Særlig er jeg opptatt av menneskesynet disse to retningene representerer. Er mennesker helt ute av stand til å ta vare på seg selv og trenger hjelp til ALT? Er vi ikke lenger i stand til å oppdra våre barn, drive et hushold, bestemme hva vi skal spise og drikke etc? (sosialsime) Eller kan det tenkes at mennesker faktisk klarer de fleste av disse tingene selv og takler litt valgfrihet helt fint? (høyre) For meg blir det sosialistiske menneskesynet ALTFOR pesimistisk og dystert. Jeg blir rett og slett redd når jeg tenker på at "alle skal gjøres like, det skal ikke være forskjeller på folk" osv.

 

Jeg synes politikken i Norge er preget av altfor mye rot, og vi kommer ingen vei sett i forhold til tid og resurser. Den ene regjeringen kansellerer det den andre påbegynte osv. Hva med å stemme i to omganger?

1) Først stemmer vi på hvor vi vil hen (f.eks. en 10-års handlingsplan utarbeidet av stortinget/økonomer etc.)

2) Så stemmer vi på hvem som skal ta oss dit vi har bestemt oss for å gå.

 

Den jevne nordmann har ikke peiling på annet enn politiske gulrøtter, og har nok aldri sett et statsbudsjett. Derfor hopper mange fra parti til parti (gulrot til gulrot) og håper at noe skal innfri. Ser man på budsjetter så finner man fort ut at vi ikke hadde trengt mer enn MAX 3-4 partier.

 

Dette med skatter (inkludert internettskatt; jeg holder meg til tema! =) bunner ut i hvor stor/feit/innblandende/kontrollerende staten skal være. I USA er det jo næringslivet som kjører showet (de kjøper politikere, tilsynsorganer og media), så man bør jo ikke bli overrasket når ting går i retning av at enda mer penger skal havne hos dem.

Lenke til kommentar

Det er jo sånn i dag at partiene har planprogram og Stortingsprogram, så er det opp til oss å lese dem og sette oss inn i dette. Men så er det gjerne slik at i dagene før valget, da de fleste av oss gjør opp sin mening, blir politikken tabloidisert, og partiene driver med løfte-galopp. Dermed blir det ikke like lett å vite hva alle vil gjøre og hvordan.

Endret av martinus
Lenke til kommentar

Du har jo alltids det liberale folkepartiet (dlf.info), men alikevel mener jeg at sykeforsikringen skal være styrt av det offentlige (slik at vi ikke får en usa situasjon), oljepengene burde også forvaltes av staten på et eller annet vis.

 

Evt så kan vi betale skatt i dyre dommer og få det slik som i f.eks Frankrike.

 

Enten Rødt eller Blått, alt imellom(med få unntak) klarer jo ikke å gjøre noe.

Lenke til kommentar

Jeg ville vert hovedsaklig imot "amerikanisering" av vår økonomi. Men en ting er jeg gladelig for: Ødelegge NRKs tv lisens, ja vist gikk den ned til 700 kroner for litt sia, men jeg vil fortsatt ikke se på det fordømte vaset. Jeg ville vært villig til å betale lisens for viasat og tv2 da men.

 

For interessens skyld, hvordan er det i frankrike? Vet ikke hvordan det er der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...