Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[løst]Kontorarbeid - har vi krav på pauser?


Intimvask

Anbefalte innlegg

Emnebeskrivelsen sier egentlig det meste.

Har vi som sitter foran en datamaskin hele dagen krav på 5 minutter pause i timen? Det er litt diskusjoner frem og tilbake på jobb om vi faktisk har det eller ikke.

 

Om noen vet noe om dette, hadde det vært fint om dere kunne legge ved henvisninger til f.eks. Lovdata e.l.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Emnebeskrivelsen sier egentlig det meste.

Har vi som sitter foran en datamaskin hele dagen krav på 5 minutter pause i timen? Det er litt diskusjoner frem og tilbake på jobb om vi faktisk har det eller ikke.

 

Om noen vet noe om dette, hadde det vært fint om dere kunne legge ved henvisninger til f.eks. Lovdata e.l.

Hva står det i arbeidskontrakten deres ? Uansett så vil det vel stå i Arbeidsmiljøloven eller.no ?

Lenke til kommentar
Pauser

 

(1) Arbeidstaker skal ha minst en pause dersom den daglige arbeidstiden overstiger fem og en halv time. Pausene skal til sammen være minst en halv time hvis den daglige arbeidstid er minst åtte timer. Dersom arbeidstaker ikke fritt kan forlate arbeidsplassen under pausen eller der det ikke finnes tilfredsstillende pauserom, skal pausen regnes som en del av arbeidstiden. Når forholdene gjør det nødvendig, kan pausen forskyves.

 

(2) Når arbeidstaker arbeider mer enn to timer etter at den alminnelige arbeidstid er avviklet, skal arbeidstaker gis en pause på minst en halv time. Pausen regnes som en del av arbeidstiden. Pause som legges etter alminnelig arbeidstids slutt, godtgjøres som overtidsarbeid, men regnes ikke med i det antall timer det er tillatt å arbeide overtid etter § 10-6. Når forholdene gjør det nødvendig, kan pausen kortes ned eller forskyves.

 

Mer kan du finne her.

Endret av Cerb89
Lenke til kommentar

Tusen takk for alle svar så langt.

Problemet er vel egentlig om det er lov å tvinge en person til å sitte i fire timer i strekk foran maskinen. Eneste form for pause vi får lov til å ha er å hente kaffe, toalettbesøk o.l., men vi får ikke lov til å gå ut.

 

Så i dag kom jeg på jobb kl 0700, og fikk min første pause kl 1100 :(

Lenke til kommentar

Du har vel ikke krav på det, men du kan kreve korte pauser på annet grunnlag. F.eks. så er det ikke bra for hverken rygg, konsentrasjon eller skuldre å sitte rett opp og ned i flere timer i strekk. Så du kan kreve å få kortere pauser f.eks. annenhver time for å unngå slitasjeskader. Men du har ikke krav på røykepause :p

Lenke til kommentar
tipper du røyker ^^

 

Det er helt riktig. Men det er ikke det som er poenget mitt. Poenget er at vi ikke får de pausene vi faktisk trenger. Etter tre timer (og ofte mer) foran skjermen, merker jeg at ting begynner å bli litt surrete, og jeg hadde satt veldig pris på en pause. Ikke nødvendigvis bare for å ta en røyk, for det kan jeg fint klare meg uten en liten stund.

 

Prinsippet mitt er at jeg syns det er uholdbart for en arbeidsgiver å holde igjen de ansatte i over tre timer uten at de får en pause. Det er på morgenen det er mest rush på jobben, og det forårsaker at folk blir stresset, og dermed blir ukonsentrerte. Tenk på hva en individuell fem minutters pause kunne utrettet :)

 

Men uansett har jeg fått svar på det jeg ønsket, så en mod kan egentlig stenge denne tråden.

 

Takk for alle svar! :new_woot:

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...