Gå til innhold

Proteinpulver ingen virkning?


Anbefalte innlegg

nå regnes ikke proteiner fra produkter som inneholder mest karbohydrater som fullverdige, i og med at de mangler en del av aminosyrene som gjør at kroppen kan utnytte de til muskelbygging. Er helt sikkert noen som kan utbrodere dette mer enn det jeg kan på forumet, men jeg tenkte jeg bare skulle nevne det.

Det som man også må merke seg med proteinpulver, er at det bare er et tilskudd til den vanlige kosten. Klarer man å få i seg nok fullverdige proteiner gjennom dagen uten å ty til tilskudd er dette selvsagt det mest optimale.

Grunnen til at mange bruker proteinpulver er at det er billigere, raskere og mer lettvint å ta seg en rask shake enn å steke 200 gram kyllingfilet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man kan jo ikke ignorere fordelingen av proteininntaket utover dagen heller da. Et "normalt" kosthold har vel mesteparten av proteinene til middag, noe som gjør at man har jævlig lite proteiner å jobbe med om natten og formiddagen. Og hva er den biologiske verdien på proteiner i havregryn, brød og alt dette som skal være så bra?

 

Personlig kutter jeg mer enn gjerne ned 400 kalorier på kostholdet mitt for å lage rom til 100g protein fra pulver om dagen. Da blir det i alle fall nok. Heller for mye enn for lite. Ikke det at jeg teller kaloriene så nøyaktig, men dere skjønner hva jeg mener.

Lenke til kommentar
Man kan jo ikke ignorere fordelingen av proteininntaket utover dagen heller da. Et "normalt" kosthold har vel mesteparten av proteinene til middag, noe som gjør at man har jævlig lite proteiner å jobbe med om natten og formiddagen. Og hva er den biologiske verdien på proteiner i havregryn, brød og alt dette som skal være så bra?

 

Personlig kutter jeg mer enn gjerne ned 400 kalorier på kostholdet mitt for å lage rom til 100g protein fra pulver om dagen. Da blir det i alle fall nok. Heller for mye enn for lite. Ikke det at jeg teller kaloriene så nøyaktig, men dere skjønner hva jeg mener.

Ikke nok med at får man det meste av proteiner inn via middagen, så får ikke kroppen til å ta inn så mye som den skal ha. Derfor er det greit å enten spise proteinrik mat til alle måltider og/eller supplementere med tilskudd.

 

og med proteiner i mat kommer gjerne også fett og karbohyderater, og da er det greit bytte det ut med tilskudd. Men mr ola normann som napper litt i noe apperater to ganger i uka trenger ikke kjøre i seg kilovis med proteiner utenom normal kost. (dvs, de som denne artikkelen var laget for. Den var ikke laget for de som trente seriøst)

Lenke til kommentar
Men mr ola normann som napper litt i noe apperater to ganger i uka trenger ikke kjøre i seg kilovis med proteiner utenom normal kost. (dvs, de som denne artikkelen var laget for. Den var ikke laget for de som trente seriøst)

 

Men drikker virkelig mr ola nordmann proteinshake da? For enten er det dette puls må legge til grunn, eller så hevder de jo at proteinshake ikke har effekt selv for folk som trener hardt og mye.

 

Jeg har aldri sett "mannen i gata" gå rundt og drikke på en proteinshake. Og når man blir sett mens man drikker en shake så blir man stort sett møtt med enten skepsis eller kommentarer som tyder på at de assosierer det med slanking og nutrilett, av typen "hø hø hø, er det middagen det der eller?" Andre ser ut som om de tror at en proteinshake i seg selv er noe som kan bygge muskler, som om det skulle være noe slags AAS.

 

Eneste konklusjonen man kan trekke er vel at puls-redaksjonen atter en gang var desperat etter å fylle den ukentlige halvtimen sin, så de tyr til slike halvsannheter og grunnløse påstander og kaller det journalistikk.

Lenke til kommentar

Mitt inntrykk er at proteinpulver gir en god effekt på muskelbygging. Jeg mistenker imidlertid at mye av effekten kommer av andre ting enn proteinene. Man skal være forsiktig med "bodybuilder kosttilskudd" ettersom veldig mye av disse inneholder "dopingstoffer". Det er da gjerne stoffer som i praksis er testosteron (med ugjenkjennelige navn for de fleste) eller anabole steroider om du vil. Kjenner selv folk som har blitt tatt i doping ved å ta relativt uskyldige tilskudd fra proteinfabrikken. Og nei, de har ikke tatt steroider. De har da testet positivt på testosteron (og det var neppe naturlige verdier).

 

Hvis du vil ha muskler er det vel bare å kjøre på med all slags tilskudd, men hvis du vil ha god helse burde du unngå det - og hvis du skulle tatt det burde du være veldig nøye med hva du tar. Selv ville jeg først ha fokusert på vitaminer, som gir gode effekter på alle områder, bare det blir tatt i tilstrekkelige doser.

Lenke til kommentar
Ikke nok med at får man det meste av proteiner inn via middagen, så får ikke kroppen til å ta inn så mye som den skal ha. Derfor er det greit å enten spise proteinrik mat til alle måltider og/eller supplementere med tilskudd.
Spiser man 1 kg proteiner til et måltid så blir det tatt opp. Om alt blir brukt til det du vil, spørs derimot.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Det er en ting som ikke blir nevnt her og det er at flytende føde blir tatt opp utrolig mye kjappere enn fast. Det vil si at en shake med proteiner og karbohydrater definitivt vil være mer effektivt etter en økt styrketrening enn en tallerken med kyllingfilet og grønnsaker.

 

At det holder med en banan og et glass melk etter trening kan stemme på papiret. Problemet er bare at kroppen bruker en ganske god stund på å bryte ned bananen. Dette faktumet neglisjerer mange "forskere" og det irriterer litt.

Lenke til kommentar
Det er en ting som ikke blir nevnt her og det er at flytende føde blir tatt opp utrolig mye kjappere enn fast. Det vil si at en shake med proteiner og karbohydrater definitivt vil være mer effektivt etter en økt styrketrening enn en tallerken med kyllingfilet og grønnsaker.

 

At det holder med en banan og et glass melk etter trening kan stemme på papiret. Problemet er bare at kroppen bruker en ganske god stund på å bryte ned bananen. Dette faktumet neglisjerer mange "forskere" og det irriterer litt.

Helt riktig. Kroppen kan nyttiggjøre seg av aminosyrene ca 20 minutter etter man har drukket en proteinshake. Spiser man f.eks kylling filet tar denne prosessen noen timer ;)

Lenke til kommentar

En ting er sikkert og visst , olympiatoppen og alle ekspertene nrk drar inn har null peiling og erfaring med kosttilskudd. Her sitter det 60 år gammle gubber som mimrer fra OL 57 da man kun hadde gulrøtter og de unge "erneringsekspertene" som igjen hadde disse eldre herrene som lærere og bøker fra 1994 viser deg å være de som kan minst om dette.

 

Kom over en kostholdsekspert som sa ikke få i deg tran for det er fett og ikke spis mer en

ett stykke kjøtt om dagen for det er protein i det og du vil få for store muskler.

 

Min egen erfaring er høyere tittel man har ,mindre kan man

Og de som faktisk kan mest er de med minst utdanning i dette.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Kom over en kostholdsekspert som sa ikke få i deg tran for det er fett og ikke spis mer en

ett stykke kjøtt om dagen for det er protein i det og du vil få for store muskler.

 

Seriøst? Sånne folk skulle vært bannlyst fra alle landets gymmer.

Lenke til kommentar
Det de mener er at vi får i oss nok proteiner via kostholdet vi har i Norge, ikke at proteinpulver ikke virker.

 

Nei, det de mener er at vi får i oss nok proteiner via kostholdet i norge, og at proteinpulver virker men er overflødig.

Var ikke det akuratt det jeg skrev? (lol)

Nei, les litt nøyere. Hint ikke virker og overflødig.

 

Edit: To slow

 

I tillegg til å helle i seg alt dette, noe jeg selv er stor fan av :!: så er det jo en ide å trene regelmessig. (Sett at det er muskler man er ute etter da :roll: )

Lenke til kommentar
Det de mener er at vi får i oss nok proteiner via kostholdet vi har i Norge, ikke at proteinpulver ikke virker.

 

Nei, det de mener er at vi får i oss nok proteiner via kostholdet i norge, og at proteinpulver virker men er overflødig.

Var ikke det akuratt det jeg skrev? (lol)

Nei, les litt nøyere. Hint ikke virker og overflødig.

 

Edit: To slow

 

I tillegg til å helle i seg alt dette, noe jeg selv er stor fan av :!: så er det jo en ide å trene regelmessig. (Sett at det er muskler man er ute etter da :roll: )

 

Vil også nevne at opptaket av både karbs og proteiner er størst halvtimen etter trening, og det er jo Derfor man bruker produkter som dette. Noen som tar med seg en skinkestek til gymmen, for å konsumere denne rett etter trening? Neppe.. :p

Lenke til kommentar

Husk at PT er noen helgekurs som innebærer førstehjelp ,tøying osv og når de får en jobb setter de mennesker på maskiner og ikke frie vekter for der kan dem ikke skade seg og da har di gjort en bra jobb med å trent de. De legger opp treningen helt lik for alle uansett målsetting.

Bare av å lese igjennom 1-2 tråder her så vil jeg påstå at man kan mer en 90% av alle norske PT

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Jeg har en del kompiser som har vært på PT-kurs rundt forbi (flest på NIH) og noen av dem kunne nevne elever som blandet benkpress med knebøy og fortsatt fikk bestått.

Lenke til kommentar

Jeg måtte nesten le litt av det innslaget til PULS. Herregud, hvorfor i alle dager er snittet så høyt for å komme inn på journalistikk, når de som har gått der viser tydelig mangel på grunnleggende journalistiske egenskaper? Jeg savnet virkelig å få en såpass omdiskutert sak som proteinpulver belyst av eksperter fra begge sider, altså de som sier det virker og de som sier det motsatte. De (NRK) syntes at det holdt med én enkelt kostholdsekspert, som var pro anti-proteinpulver, samtidig som de konsulterte førsteårs-studenter som ikke har gjort leksa si. Hvordan skal man kunne måle effekten av proteinpulver når man ikke trener, og dersom de gjorde det, hvorfor fikk vi ikke det opplyst? Hvorfor nevnte de aldri at proteinpulver ville være overflødig for den som nesten ikke løfter vekter i det hele tatt, kontra den som trener mye? Isteden er tydeligvis proteinpulver totalt bortkastet for absolutt alle som trener. Nei, var rett før jeg vurderte å skrive en rasende mail til amatørene som har laget innslaget, men tror jeg skal spare dem for det foreløpig.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg tror jeg ligger en del utenfor et normalt norsk kosthold. Spiser biffkjøtt eller kyllingkjøtt med grønnsaker og evt litt ris til middag, og Go'Dag til frokost. Kveldsmaten blir egg hvis jeg er sulten nok, ellers blir det frukt/youghurt. Skammer meg over lunsjen, den er en baguett som jeg kjøper på skolen :(

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Lurte på om noen kunne si meg hva et "normalt norsk kosthold" er idag?

 

Mye brødmat og frokostblandinger vil jeg si. Mye poteter til middag.

 

Personlig spiser jeg kun ris og pasta sammen med middagskjøttet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...