Gå til innhold

OpenOffice.org 3.0 med Thunderbird


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvordan er Exchange støtten i Thunderbird?
Den er vel ikke til stede per dags dato i Thunderbird. Men Evolution er exchange-kompatibel.
La merke til at Evolution bruker OWA'en. Dvs den har vel ikke native støtte for exchange-koblinger men kobler mot web-klienten til Microsoft?
Ja, og det bidrar nok til at Evolution er mye bedre enn den ville vært om den skulle brukt det du kaller «native exchange»-koblinger.

 

Poenget er at på web er grensesnittet er tilgjengelig for alle, man slipper å gjette seg til hvordan det virker. Men om de skulle koblet seg til exchange-tjeneren via det proprietære TCP/UDP-grensesnittet ville det nok ikke vært noen brukbar exchange-støtte på lang tid, på grunn av at reverse engingering er tidkrevende.

Lenke til kommentar

Webinterfacet er vel strengt tatt bare tilgjengelig for dem som jobber i en bedrift hvor det er ønskelig/villig til en slik tjeneste.

 

Har forståelser for at reverse engieneering er grusomt tidkrevende og at webinterface'en er en hendig vei å gå, men fortsatt må det være tilgjengelig for brukerne for at støtten skal være der. Og ei blir vel vel heller "exchange-støtte" men OWA-støtte ;)

Men lang uke er over og nå er det helg!

Lenke til kommentar

Men nå er vel alle Exchange sine funksjoner tilgjengelige gjennom web-grensesnittet, som er tilgjengelig i alle Exchange Servere (siden versjon 5?). Altså er OWA er tilgjengelig for alle som bruker Exchange. Om man vil kalle det Exchange-støtte eller OWA-støtte er vel hipp som happ.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
Forøvrig fører openoffice (spesielt Write) med seg så mange problemer at jeg knapt nok synes man kan sammenligne det med Office....

Helt ukjent for meg. Faktisk så velger jeg å skrive alt jeg gjør av brukerdokumentasjon (til datasystem) og lengre rapporter i OO. Og da skyldes det faktisk at jeg opplever langt mindre problemer, ikke minst knyttet til håndtering av illustrasjonsbilder etc enn i Word.

 

Ditto.

Har blitt dyktig lei Word spesielt (og office generelt) på grunn av mangelen på kontroll som disse greiene tilbyr.

Overgangen til OO og åpne dokumentformater er under prosessering. Fornøyd så langt.

 

Mottak av .doc, .xls og lignende på email blir høflig returnert med forespørsel om annet format.

 

MS Office avinnstallert.

 

Vel, det hele kommer an på hvordan man jobber. Selv jobber jeg i et multinasjonalt selskap, så da er det utelukket å velge noe annet enn MSO. Firmaer som har en oppegående IT-strategi vil heller aldri tillate deg å gjøre endringer eller legge inn programvare som ikke er forhåndsgodkjent av IT/teknisk avdeling i firmaet.

Jeg får gjort avansert arbeid i MSO, herunder kalkyler, fletting av brev, kobling til databaser, deling av dokumenter osv.

 

Jeg bruker OO.org hjemme fordi jeg ikke ser noen grunn til å kaste penger ut av vinduet. Det er også spennende å lære hvordan man bruker alternativ programvare, slik at man får et utvidet repetoar å spille på. Konvertering mellom formatene til MSO og OO.org går i det store og hele uten problemer i det hele tatt. Det kan falle ut noe mellom Excel og Calc, men det er stort sett noe som lar seg rette ved en liten justering. Ikke store dilemmaet. Om det er MSO eller Calc sin feil... det er vel høna eller egget. Uansett så oppstår dette kun i avanserte regneark og ikke i de mindre ukompliserte.

Fordelen med OO.org og deres formater er at når jeg lager dokumenter med macroer (OO.org har fått god støtte til dette), og disse dokumentene er ofte på mellom 100 og 150 sider, så ender doc formatet på over 1,5 Mb, mens i OO.org ligger de på ca 200 til 600 Kb. Det vil si at man kan sende flere dokumenter over e-post (som i mange firmaer har en begrensning på 5 Mb for hver forsendelse).

 

Å lese her at folk ikke ser at OO.org har gode nok kvaliteter til å fungere som en oppgående og god nok officepakke for majoriteten av brukere, det er bare tøys. Da har de rett og slett ikke tilegnet seg kunnskapen. Den kommer jo heller ikke rekende på ei fjøl.

OO.org er spennende, det er i konstant utvikling og man kan følge utviklingen. Det er lett å finne brukermanualer (som er gratis) og det er hauger av råd og vink.

Den siste verjsonen 2.4 gjør oppstarten raskere og den har bedre ordlister enn MSO. Den foreslår faktisk ord som er skrevet riktig.

 

Forstå meg rett, MSO er glimrende, men har sine ulemper, som OO.org også har. Det som avgjør bruken er ikke egenskapene som er bygget inn i programvaren, men at man faktisk må forholde seg til It-avdelingens regler om hva slags programvare som er trygg å bruke innenfor bedriftens oppsett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...