Gå til innhold

Overvåking med kamera via nettverk


Anbefalte innlegg

Usikker på hvor jeg skal plassere denne tråden, moderator får bare flytte den om den ikke hører hjemme her.

 

Jeg leier et lokale hvor jeg har en PC og ADSL-internett. Ønsker å sette opp et eller flere kameraer for å kunne se hva som foregår om alarmen slulle gå.

 

Lurer derfor på om noen her har peil på hva jeg kan bruke av kamera og programvare ? Må jeg bruke et vanlig webcamera med egnet programvare, eller kan jeg f.eks bruke et slikt IR camera med tilhørende videokort i PC-en ?

 

Hvordan kan jeg aktivere kameraet via min hjemme-PC når det er nødvendig, slik at det ikke opptar linjekapasitet hele tiden, om det i det hele tatt lar seg gjøre ?

 

Noen som har forslag til løsning på dette ?

Endret av WingDude
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer jo litt an på hvor mye penger du er villig til å bruke. Axis sine kameraer er blandt de beste, men koster også temmlig mye. Bildekvaliteten er også mye bedre enn det du får på billige kameraer som du bl.a finner på Clas Olson.

 

IP kameraer kan du sette opp kun til å sende en et par sekunders snutt når det skjer noe i bilde (Motion Detection) på mail, eller du kan logge deg direkte på webserveren til kameraet når du ønsker. Direkte streaming ut på internett krever en del båndbredde, avhengig av oppløsning og valg av codec, vil ikke anbefale det over en ADSL linje pga altfor lav båndbredde opp. Setter du opp flere kameraer, øker jo båndbreddebehovet for hvert kamera.

 

Beste løsningen så lenge du ikke aktivt sitter og overvåker 24/7, er å ta i bruk Motion Detection kombinert med lokal lagring på en PC/server med masse diskplass. Vær obs på at Motion Detection tar laaaaang tid å stille inn så du ikke får masse unødvendige alarmer, de dyre kameraene har som regel bedre funksjonalitet for dette.

 

Eks på noen som selger Axis kamera:

http://shop.triangel.no/modules/cart/defau...&modid=6132

Lenke til kommentar

Takker for svarene.

 

Ønsker å begrense kostnadene på dette, så en løsning med IP kamera hvor jeg kan logge meg på kun når det er nødvendig høres ut som det enkleste og beste, er litt usikker på båndbredda der, men hvor mye kreves det får å få bilde da ?

 

Hele hensikten er jo egentlig å kun koble seg til kameraet når alarmen går, for å se om det er en reell eller falsk alarm.

Lenke til kommentar

Ok, så da stemmer ikke det jeg som tidligere ble sagt her......?

 

Direkte streaming ut på internett krever en del båndbredde, avhengig av oppløsning og valg av codec, vil ikke anbefale det over en ADSL linje pga altfor lav båndbredde opp. Setter du opp flere kameraer, øker jo båndbreddebehovet for hvert kamera.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Jo det stemmer, men kan ikke tenke meg at de kameraene gir så veldig høy oppløsning, og de bruker nok et lurt kodek, kanskje H.246? Men det fungerer absolutt på en ADSL linje.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM
Er webserver integrert i kameraet, eller må en sette opp ei ekstra maskin for dette?

 

Skulle hatt overvåkning i ett verksted, og tror dette vil være den beste løsningen for meg også.

Må slike kameraer kobles direkte til en ledig kostakt i en router/switch, eller kobles det via nettverkskort til PC-en ?

Jeg antar at man kan koble det rett i en switch for å så akksessere det fra nettverket (og/eller WAN). Høyest sansynlig har slike kameraer integrert webserver.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
Hvis det er webserver integrert, vil du kunne se kameraet fra hvor som helst, bare du har internett.

Noen kamera kan jo koble seg på via trådløst nett også da. Men uansett så bør det ikke være for masse stress å strekke en kabel til switchen.

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Tar opp dette temaet igjen da jeg fortsatt ikke har funnet ut av det.

Tok i dag og koblet opp en switch på den opprinnelige kabelen fra veggen, deretter koblet jeg til 2 pc'er, som begge enkelt lot seg koble til internett, men la merke til at begge fikk samme ip, hvordan ville dette fungert om jeg hadde koblet opp et slikt kamera på switchen ? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=311795 Ville det i det hele tatt kunne fungere ?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...