Gå til innhold

pc til heavy duty 3d-programmer, kr 20-30.000...?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Håper noen kan hjelpe meg til et oppsett for en ny maskin till hjemmekontoret , da jeg i utgangspunktet har nokså begrenset detaljkunnskap om en PC's indre...

 

Jeg trenger en ny, stasjonær PC som i hovedsak skal benyttes til DAK/3d-programvare som Microstation XM og Maxwell Render. Jeg regner med at de færreste kjenner til disse programmene, så her jeg her lenker til benchmarktester for disse to programmene:

 

Graphics Benchmark for Microstation XM - klikk på "Primary Drawing Aggregate (FPS)" for å sortere de beste øverst.

 

Benchmark for Maxwell Render - denne er viktigst, de beste er øverst.

 

Microstation bruker DX -basert grafikkmotor, mens Maxwell er basert på Open GL

Microstation fungerer stort sett helt greit på de fleste nyere PC-er med litt ekstra ram, mens Maxwell er ekstremt følsomt for hvilken prosessorløsning man har. En ny octa-core maskin knuser dermed fullstendig min to år gamle dual-core, som man ser på benchwell.com: de beste maskinene bruker kun drøyt 10 minutter på testscenen, mens min nåværende PC (AMD Athlon 64 X2 3800+) bruker godt over en time på akkurat samme jobb. Tar man i betraktning at de fleste renderings-jobber gjerne tar 2-3 timer på selv en råsterk PC, og kanskje 15 timer på en litt enklere/eldre PC ser man at her er det mye å hente på å velge riktig løsning. Akkurat nå er det Intel Xeon X5355 4+4 cores som topper listen.

 

noen generelle krav til PC-en:

-bra ytelse

-må være stillegående

-bør inkludere en ca 19-21" skjerm, helst ikke større for å spare litt plass...

-trenger ikke så mye ekstra dill-dall, bare tastatur og mus og andre nødvendigheter...

-jeg ønsker ikke å bygge den selv

-pris 20-30k

 

Blir veldig takknemlig om noen kan sette opp et forslag til en løsning for meg!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja....ikke helt mitt spesialområde med denne handlekurven kunne vel være noe?

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=56651.

 

2 x quad core, og et FX4500 skjermkort.

 

Asus DSBV-D 1948,- Amentio 1948,-

Corsair HX620W 935,- shg.no 935,-

HP Nvidia Quadro FX 4500 11778,- Stretto.no 11778,-

Intel Xeon E5345 3330,- Amentio 6660,-

Lian Li PC-65/65B 1195,- Microplex 1195,-

OCZ 2048 MB Platinum Edition PC3200 (2x1024 MB) 1065,- Netshop.no 2130,-

Plextor PX-810A/T3B 476,- shg.no 476,-

Samsung SyncMaster 245B 3696,- shg.no 3696,-

Seagate Barracuda ES 500 GB 1015,- PS.no 1015,-

Rimeligste totalsum 29833,-

 

Lydløs er den nok dessverre ikke...

Endret av Millmax
Lenke til kommentar

hei,takk for kommentarer og svar.

 

Millmax: takk for forslag!

Jeg ser at grafikkortet utgjør en temmelig stor del av prisen her, og vet fra tidligere at disse Quadro-kortene er svindyre. (ekstremt drøyt at Amentio tar 38313,- for et slikt kort, mens Stretto tar 11778,-!!)

Jeg vet at mer "normale spillkort" som nVIDIA GeForce 8800-serien har dårlig eller ingen støtte for open GL, men kanskje det finnes andre kort som fungerer ok? Jeg er ikke avhengig av rå grafikkytelse, men en viss støtte for Open GL er nødvendig.

 

2x Intel Xeon E5345 er jo bra saker, og ikke så dyrt som jeg trodde.

Jeg ser av tilbudet at det inkluderer deler fra mange forskjellig nettbutikker, så jeg må vel finne noen som kan sette den sammen for meg, og må regne denne kostnaden i tillegg... (- jeg regner med at det er dette du tenker på, torenym?)

 

Har ikke sagt noe om OS, men jeg vurderer Vista 64.

 

Finnes det noen enkle grep for å sikre at ikke maskinen støyer som et uvær? (annet enn vannkjøling...)

Dersom noen har kommentarer eller andre forslag er det bare å fyre løs. Fint med flere innspill.

Endret av gudesen
Lenke til kommentar

Joda, FX3500 er ca 4000 kr billigere. (7683 kr)

https://prisguiden.no/product.php?productId=46016

 

Eller om du kun trenger helt basic OpenGL støtte kan du jo sikkert klare deg med et FX1500 kort til kr 3552.

https://prisguiden.no/product.php?productId=46013

 

Det gir jo en del marginer angående CPU valget ditt; du kan da gå opp til to Intel Xeon X5355, og få 333 MHz ekstra for ca 4000 kr mer.

 

Støy: I moderne PC-er er gjerne støyen fordelt mellom CPU kjøler, grafikkort kjøleren og litt fra disker og fra strømforsyningen.

CPU kjølerene er det letteste å bytte ut, men prisguiden her har dessverre ikke mulighet for å vise Socket 771 kjølere. Det enkleste er å be butikken finne frem noen de har gode erfaringer med. Videre er det viktig å ha god luftgjennomstrømning i kabinettet, det får du ved å f.eks montere en 120mm vifte i front, og en bak.

Skjermkortet kan f.eks. kjøles med denne https://prisguiden.no/product.php?productId=43126. Om du ikke vil demonere skjermkortet selv, er det en god ide å be butikken som bygger gjøre dette også for deg.

Edit: Får ikke sjekket at skjermkortkjøleren jeg linker til faktisk passer på noen av FX-kortene

Endret av Millmax
Lenke til kommentar
Tja....ikke helt mitt spesialområde med denne handlekurven kunne vel være noe?

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=56651.

 

2 x quad core, og et FX4500 skjermkort.

 

Asus DSBV-D 1948,- Amentio 1948,-

Corsair HX620W 935,- shg.no 935,-

HP Nvidia Quadro FX 4500 11778,- Stretto.no 11778,-

Intel Xeon E5345 3330,- Amentio 6660,-

Lian Li PC-65/65B 1195,- Microplex 1195,-

OCZ 2048 MB Platinum Edition PC3200 (2x1024 MB) 1065,- Netshop.no 2130,-

Plextor PX-810A/T3B 476,- shg.no 476,-

Samsung SyncMaster 245B 3696,- shg.no 3696,-

Seagate Barracuda ES 500 GB 1015,- PS.no 1015,-

Rimeligste totalsum 29833,-

 

Lydløs er den nok dessverre ikke...

 

Virker som et bra oppsett. Men hva med heller å bruke et Antec P190, vet at det bare er Miditower, men kanskje det største og kan kanskje egentlig regnes som Bigtower....og det koster 2550 på Amentio.no, og det følger med 2 140 mm vifter i toppen av kabinettet, 1 200 mm vifte på siden av kabinettet og 2 stk 120 mm vifter, henholdsvis bak og foran på kabinettet (1 bak, 1 foran). Pluss et Monsterverk av en Strømforsyning på hele 1.2 Kilowatt, altså 1200 watt!

Ville heller gått for en Samsung SpinPoint 500 GB, den er like bra som Barracuda'en. Kanskje Kjøpe to av SpinPiont'en? kommer an på hvor mye plass du trenger......

Pluss minnet ville jeg heller gått for Crucial BallistiX PC8500, 1066 MHZ 5-5-5-15. Det koster deg 2200 på amentio.no for 4 GB.....Pluss at du får et bedre minne.....

Og en skikkelig 3d maskin bør vell egentlig inneholde en Blu Ray spiller? vell, gå for den billigste som jeg tror liggerp å3300 kroner......er vell Pioneer sin....

Lenke til kommentar

En kommentar til Millmax sitt forslag: Minne han har foreslått er helt bak mål, enten DDR2 eller FBDIMM brukes på denne type 2 sokkel-HK. 4 GB er minimum og trolig er 8 GB ikke helt bak mål. HK som er foreslått bruker DDR2 REG/EEC minne så langt jeg forstår (mulig det også er DDR2 FBDIMM). Men det betyr ikke så mye på prisen. Her bruker man vel også 2 GB brikker som minimum. I og med at dette ikke klokkes, holder PC2-5300 i bøtter og spann.

 

I tillegg kan det være hensiktsmessig med svært raske disker i denne type arbeidstasjoner, særlig når man drar så hardt til på CPU og GPU sida. SAS-disker, kombinert med ulike RAID-oppsett kan være alternativer. Men da snakker vi kr. Aner ikke i hvilken grad disse programmene bruker scratch-disk, men jeg vet at på enkelte andre tyngre videorenderingsystemer er det lurt med en rask scratch-disk, og heller en langsommere lagringsdisk.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Steike, ser jeg bomma på minnet, ja. Fixet. La inn 8 GB DDR2 PC 6400 istedet. Og fulgte rådet om kabinett. Byttet quadroen til en FX3500 istedet, og skrellet 4000 av prisen

 

Ny, oppdatert handlevogn:

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=56651

 

PS: En SAS-basert "scratch disk" løsning, drar på ca 3000 kr for 2 disker og kontroller.

Men de er svært mye raskere enn noen SATA (standard) disker.

Endret av Millmax
Lenke til kommentar
Steike, ser jeg bomma på minnet, ja. Fixet. La inn 8 GB DDR2 PC 6400 istedet. Og fulgte rådet om kabinett. Byttet quadroen til en FX3500 istedet, og skrellet 4000 av prisen

 

Ny, oppdatert handlevogn:

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=56651

 

PS: En SAS-basert "scratch disk" løsning, drar på ca 3000 kr for 2 disker og kontroller.

Men de er svært mye raskere enn noen SATA (standard) disker.

Det er lov det, selv om en da må regne med litt "deng".

 

Litt synd at de benchmark-listene inneholder lite info om resten av oppsettet. Så det kan godt hende at et system med f.eks E5335 og SAS-disk yter omtrent like bra. Mitt inntrykk er at "rendering"systemer må balanseres når det gjelder de ulike komponentene for å yte best mulig.

 

Ellers et tips til trådstarter. www.nextron.no spesialiserer seg til en viss grad på slike løsninger. Men det blir fort over 30 000,- inklusive mva.

Lenke til kommentar

takk for masse nyttige innspill og tips - spesielt til Millmax som har laget et handlekurv!

 

Et spørsmål: siden jeg kan få tak i alle delene hos Amentio eller Multicom (riktignok noe dyrere enn å konsekvent velge billigste nettbutikk), -, betyr dette kanskje at jeg også kan få nettbutikken til å sette sammen en slik maskin for meg? Multicom setter i allefall sammen egne PC-er...?

 

Eventuelt får jeg revurdere min beslutning om ikke å bygge selv... (kommer litt av at jeg nylig forsøkte å bytte ut en støyende northbridge-vifte og plundret i over en time uten en gang å få løs den gamle vifta!)

 

Bolson: har kikket litt på www.nextron.no, og forsøkt å sette opp et system basert på 2 x quadcore, men på nettsidene kan jeg bare velge Opteron 2350, ikke xeon prosessorer... Hvordan er Opteron 2350 vs. Xeon E5345?

Lenke til kommentar

@gudesen:

Link til Xeon med 2 Quad CPU-er

 

Opteron 2350 er bra den, Barcelona, dvs siste AMD arkitektur. Så langt jeg kan se av tester yter den noe dårligere enn E5345. Det varierer på type program, og det er minimalt med tester ute. Men kan du få et 2 ways oppsett (2 cpu-oppsett) med den noe rimeligere enn for Xeon, da er det et helt greit kjøp. Den er også en ca 600 kr rimeligere pr CPU enn E5345. Den er også noe kjøligere enn E5345 (bruker mindre strøm).

 

Når det gjelder tester, er det så tynt at det nesten er umulig å konkludere etter min mening. Men den er ikke dårligere klokk for klokk, men den er heller ikke svært mye bedre. Dvs at den tilsvarer omtrent en Xeon på 2,1 - 2,15 Ghz.

Lenke til kommentar

Hvis du har mulighet til å lage dist. render-stations i Microstation XM og Maxwell Render så kan du f.eks lage en grei spekket (og mer stille) workstation (rundt 10k-12k) og dermed ha en (eller flere) andre maskiner til å utføre selve renderingen.

 

Det er vel slikt oppsett de som er mye brukt i slike programmer? I tillegg gir det en fordel på backup osv...

Lenke til kommentar

hei Largie,

 

joda, det er fullt mulig å sette opp en liten "render-farm" både for MStation og Maxwell, men det spiser både av lisenser og er litt mer plasskrevende. Og så blir det jo litt mer å holde styr på...

 

Jeg har justert litt på oppsettet, spekket litt ned på grafikk og ram, men valgt bedre prossessorer, I tillegg har jeg lagt inn OS og andre nødvendigheter.

 

Nå ca 25.000,- inkl. mva

eller ca 20.000 eks mva som er en akseptabel pris:

HANDLEVOGN

 

Tips meg gjerne om noe mangler eller er uheldig i oppsettet!

Lenke til kommentar

Valgte å bestille alt fra Multicom, fordi de bygger PC-en for meg mot et lite tillegg i prisen. Hadde som nevnt tidligere i tråden ønske om å slippe å bygge selv... :)

 

Jeg sparer jo litt frakt ved å bestille alt fra et sted, selv om totalprisen hadde blitt gunstigere ved konsekvent å velge billigste butikk.

 

Noen av delene er bestillingsvare, så jeg regner med at det drøyer en uke eller tre før jeg får PC-en. Det blir heftige saker...!

 

Tusen takk for all hjelp!

Endret av gudesen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...