Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Heisann. I sted fikk jeg opp en virusadvarsel fra AVG, hvor det stod at en haug med .exe-filer var infisert av et virus med overnevnte navn. Jeg skrudde av maskinen (vet ikke hvorfor), og nå går det ikke an å skru den på. Jeg kommer til påloggingsboksen i XP, og når jeg skriver inn passordet logger den seg på og så av igjen med en gang. Prøvde å starte PC-en opp i sikkermodus, men det fungerte heller ikke.

 

Hva må jeg gjøre? Jeg har masse bilder og ting jeg gjerne vil beholde.

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1.pri blir å hente ut de viktige dataene som du ikke vil miste.

 

Til dette kan man enten sette harddisken inn i en annen pc slik at man får tilgang og mulighet for backup av bildene etc. (man får da også mulighet til å scanne med et av-prog som kanskje klarer å fjerne infeksjonen) eller man kan lage seg en boot-cd slik at du får startet opp PC-en fra denne CD-en og deretter hentet ut det du trenger fra harddisken.

 

Å lage boot-cd, kan du f.eks. se på bartPE. Bruker denne selv og vil fungere utmerket til ditt formål. Denne gjør at du kommer inn på harddisken og kan ta backup.

 

Det finnes også boot-cd'er som har noen av-programmer inkl., bla. UBCD.

 

Man kan forsøke en repair av windows, men fordi du er infisert så vil dette mest sannsynlig ikke hjelpe og ikke noe jeg vil anbefale. Det høres nesten ut som at du trenger en reinstallering av windows, og da slettes alt som er på hd.

Endret av norbat
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Jeg prøvde fremgangsmåten du beskriver her, både med UBCD og den originale recovery-discen, men uten hell. PCen begynner å laste inn driverne fra cdene, men etter et par sekunder så hopper den bare videre ut i Windows. Så snart jeg logger inn der logges jeg av igjen. Hvis jeg prøver å starte opp i sikkermodus så stopper maskinen med en liten strek som blinker og svart skjerm. Hva kan jeg gjøre?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...