Gå til innhold

ny cpu i "hjemmekontorPC'n" min


dominus

Anbefalte innlegg

Sitter i dag med en Pentium D940 i min arbeidsmaskin hjemme. Den brukes til alt mulig, også litt spill ala Far Cry etc.

 

Den består i dag av 4gb 667mhz minne, en disk, ett ASUS P5N-E SLI og ett 7600gt skjermkort.

 

Da er spørsmålet.. bør jeg velge Xeon 3050 eller Core 2 Duo E6750 som ny cpu?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har heller ikke prøvd Xeon, men har en E6750. Synes den fungerer utmerket jeg. Vil også presisere at den klokker veldig bra, kjører stabilt på 3.6GHz på luft.

 

Xeon skiller seg vel ut ved at de er "plukket ut" med tanke på drift 24/7 (slik jeg har forstått). Altså er de mer stabil, men tviler sterkt på at en vanlig person merker noe til det. E6750 er i alle fall dønn stabil her, selv med nesten 1GHz overklokk.

Lenke til kommentar
Jeg har heller ikke prøvd Xeon, men har en E6750. Synes den fungerer utmerket jeg. Vil også presisere at den klokker veldig bra, kjører stabilt på 3.6GHz på luft.

 

Xeon skiller seg vel ut ved at de er "plukket ut" med tanke på drift 24/7 (slik jeg har forstått). Altså er de mer stabil, men tviler sterkt på at en vanlig person merker noe til det. E6750 er i alle fall dønn stabil her, selv med nesten 1GHz overklokk.

 

Hvilkne instillinger har du for å oppnå 3,6ghz?

Lenke til kommentar
Hvilkne instillinger har du for å oppnå 3,6ghz?

 

Har igrunn ikke gjort så mye, var bare veldig nøye med valg av komponenter:

 

Abit IP35 Pro

Noctua NH-U12F

Corsair TWIN2X 6400 CL4

 

Kjører 450MHz FSB og 1,47volt på CPU. Ser ut til at 450MHz er omtrent maksimal verdi for FSB. Får den muligens stabil på 3,7GHz også, men synes ikke det er verdt å prøve å feile så mye for 100MHz ekstra ;)

 

akkurat.. kjøligere er ingen dum ting.. er det med xeon vs C2D som det er/var med opteron vs xxxx+ kanskje? de kjernene som yter best får opteronstempelet men de andre blir hetende alt det andre?(dægger'n.. ser jeg har brukt 4 år på å ikke oppnå 1000 innlegg engang..)

 

Jeg har som sagt ingen erfaring med Xeon. Men mener at C2D er meget bra, og jeg ser ingen grunn til å kjøpe noe annet. CPUen min ligger på ca 29 grader idle, mens kjernene ligger på 38-40 grader. Dette er på 2,7GHz (justerer seg automatisk ned fra 3,6GHz ved idle)Xeon brikkene er nok som du sier håndplukket med tanke på kvalitet. Dette er vel pga. de er laget for å stå i servere å jobbe døgnet rundt. Men som sagt, jeg ser ikke noe poeng i å kjøre Xeon i en "vanlig" PC.

Endret av Chriselv
Lenke til kommentar
Sitter i dag med en Pentium D940 i min arbeidsmaskin hjemme. Den brukes til alt mulig, også litt spill ala Far Cry etc.

 

Den består i dag av 4gb 667mhz minne, en disk, ett ASUS P5N-E SLI og ett 7600gt skjermkort.

 

Da er spørsmålet.. bør jeg velge Xeon 3050 eller Core 2 Duo E6750 som ny cpu?

 

Dersom du tenker på å bare bytte CPU, så er det stor sannsynlighet for at hovedkortet ditt ikkje støtter Core 2 Duo, og helt sikkert ikkje de nyeste modellene med høyere busshastighet, dvs alle E6X50-modellene.

 

Oså er det ett par stykker her som bør gå og diskutere overklokkingen sin ett annet sted. Trådstarter har allereder sagt ifra om at han ikkje er interresert i overklokking, og det bør respekterest :realmad:

Endret av Dragavon
Lenke til kommentar
Dersom du tenker på å bare bytte CPU, så er det stor sannsynlighet for at hovedkortet ditt ikkje støtter Core 2 Duo, og helt sikkert ikkje de nyeste modellene med høyere busshastighet, dvs alle E6X50-modellene.

 

Oså er det ett par stykker her som bør gå og diskutere overklokkingen sin ett annet sted. Trådstarter har allereder sagt ifra om at han ikkje er interresert i overklokking, og det bør respekterest :realmad:

 

Åjoda, det er jo NVIDIA nForce® 650i SLI han har, Så selv ville eg valgt Q6600. Men oppdater til siste bios før du kjøper nyere prosessor

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...