Gå til innhold

Dud fra ebay - what to do?


Anbefalte innlegg

Kjøpte en linse, en klassiker fra 60-tallet. Annonsert som near mint to mint av selger med ca 300 positive salg, et nøytralt og ingen negative. Har kontaktet selger, men ville høre hva dere mente.

 

Prismessig betalte jeg det som lignende går for på ebay, kanskje en hundre eller to høyere siden den skulle være i så bra tilstand.

 

Først hadde vedkommende glemt å sende den, og det tok fort en mnd lengre å få den. Den kom i dag, og den ser fin ut med bare typiske bruksmerker (litt slitt på metallringen man fokuserer med) - men den fokuserer veldig smooth, glasset er topp og aperature-ringen klikker veldig greit.

 

MEN det er to detaljer, den ene mer alvorlig enn den andre.

 

Først viser det seg at den ikke har linsecaps hverken bak eller fram. Noe som ikke er noe "big deal" egentlig, men med tanke på at dette er et klassisk objektiv til Minolta MF så er ikke akkurat linsecaps så enkelt å finne - og penger koster de. Jeg hadde heldigvis en rear-cap fra før men ikke noen original metall-frontcap til overs.

 

Men den andre mangelen var ganske mye mer seriøs. Aperatureringen klikker fint inn de forskjellige aperaturene, men bladene rører seg ikke. Den stopper altså ikke ned bladene. om det skjedde i transporten eller hva vet jeg ikke - men den er ihvertfall dau. Nå har jeg bygget om en tilsvarende linse før så jeg vet hvordan den er innvendig - men det betyr også jeg vet at den er veldig sårbar og ikke enkel. Og jeg står i fare for å spre 1mm store kuler fra kulelagret i aperature-ringen over hele gulvet. Så jeg går ikke løs på den før jeg må.

 

Så hva bør jeg gjøre her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men den andre mangelen var ganske mye mer seriøs. Aperatureringen klikker fint inn de forskjellige aperaturene, men bladene rører seg ikke. Den stopper altså ikke ned bladene. om det skjedde i transporten eller hva vet jeg ikke - men den er ihvertfall dau. Nå har jeg bygget om en tilsvarende linse før så jeg vet hvordan den er innvendig - men det betyr også jeg vet at den er veldig sårbar og ikke enkel. Og jeg står i fare for å spre 1mm store kuler fra kulelagret i aperature-ringen over hele gulvet. Så jeg går ikke løs på den før jeg må.

 

Så hva bør jeg gjøre her?

 

 

Du har prøvd ut dette med objektivet påmontert kamera og ikke bare mens objektivet er løst?

 

Edit: På de gamle objektivene jeg har vært borti med blenderring på må man i tillegg til å stille blenderringen også flytte på en hendel bakpå objektivet for at blenderlamellene skulle bevege seg. Dette var på Canon FD objektiver riktig nok.

Endret av zorry
Lenke til kommentar
Du har prøvd ut dette med objektivet påmontert kamera og ikke bare mens objektivet er løst?Edit: På de gamle objektivene jeg har vært borti med blenderring på må man i tillegg til å stille blenderringen også flytte på en hendel bakpå objektivet for at blenderlamellene skulle bevege seg. Dette var på Canon FD objektiver riktig nok.
Det er en 58mm f1.2, jeg har en annen 58mm f1.2 og en 58mm f1.4 av samme merke (1.2'en jeg har fra før av er nyere generasjon, mens 1.4 er samme generasjon) - så jeg er temmelig sikker på at den ikke virker. ;) For de stopper ned når man vrir på ringen. denne stopper ikke ned når man vrir.
Dette var på Canon FD objektiver riktig nok.
canonf075.jpgDette er forresten mest fornuftige måten å bruke et Canon-objektiv på :tease:
Lenke til kommentar

Siden selger har såpass god feedback vil jeg i utgangspunktet tro det går an å finne en løsning som er holdbar for begge parter.

 

Men mye avhenger av hvordan gjenstanden var beskrevet. Hvis den var bekrevet som i god stand. Da har du en del å gå på. Men hvis beskrivelsen er vag, da har du mindre forhandlingsrom.

 

Du har et forhandlingskort, nemlig feeback. Han er avhengig av god feedback for å kunne fortsette å selge. Det jeg sier er at du bør vente til handelen er avslutta, før du gir feedback. For i det øyeblikk du har gitt den, da har du spilt fra deg det ene kortet du har.

 

Uansett. Når du nå har kontaktet selger. Så må du avvente svar før du gjør noe mer. Få han i dialog, da er mye gjort. Still ham spørsmål om hva han foreslår. Da legger du problemet der det hører hjemme, hos ham. Hvis han prøver å skyve problemet over på deg, sender du problemet høflig, men bestemt tilbake.

Begynn for all del ikke å tukle med objektivet selv (i hvert fall ikke før han eventuelt har refundert hele eller deler av kjøpssummen). For da tar du ansvaret for hans problem. Da blir det du som blir sittende med svarte per.

 

Mvh Tim Typo

Lenke til kommentar
Siden selger har såpass god feedback vil jeg i utgangspunktet tro det går an å finne en løsning som er holdbar for begge parter.

 

Men mye avhenger av hvordan gjenstanden var beskrevet. Hvis den var bekrevet som i god stand. Da har du en del å gå på. Men hvis beskrivelsen er vag, da har du mindre forhandlingsrom.

 

Du har et forhandlingskort, nemlig feeback. Han er avhengig av god feedback for å kunne fortsette å selge. Det jeg sier er at du bør vente til handelen er avslutta, før du gir feedback. For i det øyeblikk du har gitt den, da har du spilt fra deg det ene kortet du har.

 

Uansett. Når du nå har kontaktet selger. Så må du avvente svar før du gjør noe mer. Få han i dialog, da er mye gjort. Still ham spørsmål om hva han foreslår. Da legger du problemet der det hører hjemme, hos ham. Hvis han prøver å skyve problemet over på deg, sender du problemet høflig, men bestemt tilbake.

Begynn for all del ikke å tukle med objektivet selv (i hvert fall ikke før han eventuelt har refundert hele eller deler av kjøpssummen). For da tar du ansvaret for hans problem. Da blir det du som blir sittende med svarte per.

 

Mvh Tim Typo

 

Jeg har gitt han rom for å rydde opp, det står pent og pyntlig i skapet inntil jeg har fått noe mer greie på dette. Feedback er ikke gitt, og jeg vet han ikke har lyst på en negativ feedback basert på hans motvilje mot å handle med folk med negativ feedback. Men bare hører rundt om noen har hatt lignende opplevelser og hva som er best å gjøre.

 

Her er forresten beskrivelsen på objektet. er det noe der som får deg til å tro du får et objektiv som aperaturen ikke virker på og det følger ikke med linselokk hverken foran eller bak?

 

You are bidding on a Minolta MC Rokkor-PG 1:1.2, 58mm lens in near-mint to mint condition! This lens has barely been used and is in perfect working condition, as good as the day I bought it. It contains no scratches, dents, or damage to the lens, the only thing keeping this from absolute mint is some very, very, very light wear that you probably wouldn't be able to find with a good set of eyes and a bright light. Still, by techincal definitions, this means it isn't absolute mint, so I'm just being honest to my bidders. Similar lenses from MC Rokkor have gone for nearly $500 on Ebay...here's a chance for a great deal! This lens is for use on Minolta film cameras only.

Lenke til kommentar

Nei, det er ingen ting i beskrivelsen som tyder på at det er mekaniske problemer med objektivet. Så når det gjelder blenderen har du ut fra det du beskriver, grunnlag for å be om kompensasjon (som dekker en eventuell reparasjon), eller å få handelen hevet.

 

Men når det gjelder beskyttelsesdeksler så er det ingen ting som sier at det medfølger. Sedvane med gammel optikk er at det slikt og eventuell orginalembalasje o.l. blir nevnt eksplisitt, hvis det følger med i handelen. Hvis ikke det er nevnt, bør man nok gå ut fra at det ikke medfølger. Altså, på det punktet synes jeg ikke du har grunnlag for kompensasjon.

 

Mvh Tim Typo

Endret av fototim
Lenke til kommentar
...

You are bidding on a Minolta MC Rokkor-PG 1:1.2, 58mm lens in near-mint to mint condition! This lens has barely been used and is in perfect working condition, as good as the day I bought it. ...

 

Og her har du kanskje forklaringen? Slike mekaniske ting har vanligvis godt av litt bevegelse i ny og ne. Kanskje det er noe gammelt smøremiddel på lamellene eller ellers i mekanismen som har fått herde? Hvis objektivet ellers ser nytt og fint ut er dette ihvertfall den mest sannsynlige forklaringen jeg kommer på. Om selgeren brukte objektivet for et par år siden og siden har latt det ligge i ro vil det forklare hvorfor han mener det er i topp stand, selv om det egentlig kanskje trenger en service.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...