Gå til innhold

Kjøpe Pentax K10D i Hong Kong


Anbefalte innlegg

Fyst til deg ErlingBa; Jauda, HK er tax-free sone. Det, saman med eit særs urettferdig lønssystem blir prisane låge. Men det gjeld alle konsumprodukta du finn i norske butikker generelt. For nokre år sidan vart produksjon av fotoutstyr flytta frå Japan, Korea, Taiwan til Kina. No har Kina blitt for dyrt og Pentax utstyret eg nettopp kjøpte var laga i Vietnam. Går du inn på ein Cubus eller Dressmann butikk og handler klær var dei på 90-talet laga i Kina. No må Varner-gruppen ut med 1000 kr i mnd-løn til ei kvinne i tekstilindustrien i Shanghai og det vil dei ikkje. Difor har dei flytta tilnærma all produksjon til Bangladesh og ei mnd-løn på 2-300 kr. Minsteløna der er på 170 kr. Då vert mnd-lønna i ein butikk i HK på 2-3000 kr himmelhøgt høgare.

 

Enig med deg i at fast-objektiv burde ha vore med på lista. Også dette adapteret slik at eg kan halde blitz'en i venstrehanda. I denne omgang var Tamron reise-zoom'en prioritert.

 

Korleis kan eg sjekke at Sandisk minnekorta er ekte? Er klar over at det florerer med piratkort her borte i Asia. Men gjekk ut i frå at ein av dei heller "seriøse" fotobutikkane i HK held seg på rett side her. Likeeins Hoya filtera. Har eg blitt lurt so trur eg det er her det har skjedd og ikkje falske kopier av dei komplekse linsene, huset og blitz'en.

 

Nei, eg reiser ikkje fra HK men Shanghai til Lhasa. På www.travelchinaguide.com finn dere både fly og tog priser innenriks i Kina. Togreisa tek 3 døgn og koster 698 Yuan eller vel 500 kr på "hardsleeper" (4373km). Flyturen koster 1800 Yuan, eller 1350 kr og tek 6 timer med mellomlanding.

 

Når det gjeld moms Tove, so må eg tilstå at eg mest sannsynleg kjem til å gå på grøn sone når mitt etterkvart brukte Pentax-utstyr passerer tollen heime seinare i haust - oppe i ein brukt bag og ikkje originalemballasje. Akkurat det trur eg er meir vanleg enn uvanleg.

 

Med tilgang på PC og to minnekort skal eg forsøke JPEG+RAW modusen, Freeload. Samt justere skarpheita eit hakk opp på JPEG og prøve det nokre dagar før eg reiser til Tibet. Når det gjeld tømming av minnekort so florerer det t.o.m i Lhasa av databutikker og nett-kafeer som brenner til DVD der og då for 10-20 kr.

 

 

Sandisk skal ha serienummer som er hvitt, og være produsert i Kina, er det gule "matrise"-bokstaver er det sannsynligvis noe billigere med nytt merke.

 

Jeg hadde med en harddisk med minnekort-leser, noe som fungerte veldig bra.

Men en harddisk kan jo kræsje, så jeg fikk tatt backup på dvd i tillegg.

 

Det fantes flere som gjorde det i sør-øst Asia, men i Kina var det lengre mellom stedene, de fleste hadde kun cd-brenner, så jeg endte opp med å kjøpe en ekstra harddisk.

 

Hard-sleeper er veldig kurant, eneste fordel med soft-sleeper er at man kan lukke døra.

Pass på at du ikke får øverste seng, litt klaustrofobisk å ligge 40cm fra taket.

Jeg er ganske lang, 194, så jeg kunne ikke ligge i midterste køye siden føttene ble stikkende litt ut i midtgangen og folk dulta borti dem hele tiden.

Nederst gikk bra.

 

En kinesisk reiseparlør regner jeg med at du har, kineserne er veldig interresert i å snakke, og uten en slik får man ikke forklart mye.

 

Lykke til på reisen!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Korleis kan eg sjekke at Sandisk minnekorta er ekte? Er klar over at det florerer med piratkort her borte i Asia. Men gjekk ut i frå at ein av dei heller "seriøse" fotobutikkane i HK held seg på rett side her. Likeeins Hoya filtera. Har eg blitt lurt so trur eg det er her det har skjedd og ikkje falske kopier av dei komplekse linsene, huset og blitz'en.

 

Hvis emballasjen stemmer er det sannsynligvis originale varer. Kopier selges oftest på markeder uten emballasje. Du burde også være trygg i alle butikkene som nevnes på siden du linker til i første post.

 

Hvis ikke dette er godt nok er du 100% sikker på alle Fortress-butikkene i hele Hong Kong.

Endret av simfan
Lenke til kommentar
Korleis kan eg sjekke at Sandisk minnekorta er ekte? Er klar over at det florerer med piratkort her borte i Asia. Men gjekk ut i frå at ein av dei heller "seriøse" fotobutikkane i HK held seg på rett side her. Likeeins Hoya filtera. Har eg blitt lurt so trur eg det er her det har skjedd og ikkje falske kopier av dei komplekse linsene, huset og blitz'en.

 

Hvis emballasjen stemmer er det sannsynligvis originale varer. Kopier selges oftest på markeder uten emballasje. Du burde også være trygg i alle butikkene som nevnes på siden du linker til i første post.

 

Hvis ikke dette er godt nok er du 100% sikker på alle Fortress-butikkene i hele Hong Kong.

 

Det skal man ikke være for sikker på, emballasjen blir ofte resirkulert.

Jeg tittet på et Sandisk Extreme IV 4gb kort, eballasjen så original ut, CD-en med rescue-pro programvaren fulgte også med men kortet var falskt.

 

Regner med at de mer seriøse sjappene i HK og Singapore bør ha originalkort, men i resten av Kina er det veldig vanskelig å finne.

Lenke til kommentar
Det skal man ikke være for sikker på, emballasjen blir ofte resirkulert.

Jeg tittet på et Sandisk Extreme IV 4gb kort, eballasjen så original ut, CD-en med rescue-pro programvaren fulgte også med men kortet var falskt.

 

 

Ja, det går an med Extreme som kommer i pappeske, litt vanskeligere med Ultra II og blå Sandisk som kommer i forseglet plastpakning.

Den sikreste måten å unngå piratkopier på er uansett å handle på steder hvor man vet de kun selger originalvarer, som f.eks. Fortress i HK.

Lenke til kommentar
Jeg har selv blitt stoppet i tollen, men hadde ikke med noe ulovlig eller mer enn jeg skulle. Og jeg ser visstnok ganske snill og ærlig ut i følge alle som kjenner meg. Hvor stor sjanse det er for å bli stoppet, vet jeg ikke, men er det verdt risikoen å kanskje miste 15-16.000 kroner?

 

sansynligheten er større for å bli truffet av lynet...

Og jeg har nesten blitt truffet...

 

Legg på noen klistremerker/tape på objektivene med anmerkning om lystyrke og andre preferanser, så vil en toller forstå at du har blitt god venn med utstyret. Men det er ikke nødvendig når tollerne går etter alkohol/narkotika/tobakk smuglere.

Lenke til kommentar

Det kan hende at eg her har blitt lurt! Nr på baksida av Sandisk kortet (med kvit tekst) er ikkje i samsvar med det nr som er på metallstripa på framsida av emballasjen. Dette siste er eit merke med "5 years warranty" og Supply Consultants Ltd - med tel.nr i HK. Heller ikkje var korta pakka på ein forsegla måte.

 

Her skal eg i løpet av eit par dagar få besøkt ei av dei større sjappene her i Shanghai. Betjeninga der kan nok få avklart om dette er ekte vare eller ikkje. Kanskje også prøve å ringe det nevnte tel.nr i Hong Kong.

 

Trur likevel dere har rett erlingba og simfan; Butikken eg handla i og fleire av dei andre meir respekterte vil ikkje ta sjansen på å selge falske minnekort. Ikkje i dagens internett-verden og særleg ikkje til ein kunde som handler ein komplett fotopakke med hus, 4 linser og blitz.

 

Mhp det å bli sjekka av tollvesenet om kamerautstyret er nytt orker eg ikkje å bruke tid på å diskutere. Dei har fokuset på heilt andre ting.

Endret av Dabola
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Pentax K10D camera body HK$5980. (4162 kr)

Samme pris i butikken i måneds-skiftet november/desember.

 

Pentax SMC FA 50mm f1.4 er et knallobjektiv som ikke koster skjorta.

Det hadde de i butikken for 1.680 HK$ (~1.175).

 

Fekk også internasjonal garanti på Pentax produkta.

Gjorde du virkelig det?! Jeg spurte dem om dette, og fikk til svar at man får garanti på et år, som også gjelder i Europa – men arbeidskostnaden måtte dekkes av eier. Det høres ikke ut som en fullgod (internasjonal)garanti for meg.

 

Jauda, HK er tax-free sone.

Indeed. Det støttes opp av flere sider på nettet, og eventuelle faktura etter kjøp - hvor VAT/moms er fraværende.

 

Det kan hende at eg her har blitt lurt! Nr på baksida av Sandisk kortet (med kvit tekst) er ikkje i samsvar med det nr som er på metallstripa på framsida av emballasjen. Dette siste er eit merke med "5 years warranty" og Supply Consultants Ltd - med tel.nr i HK. Heller ikkje var korta pakka på ein forsegla måte.

Det ser litt suspekt ut ja, men jeg sjekket et kort i Palmen (og under lupe), og det er autentisk etter denne sidens oppskrift for å se om kortene er falske;

 

Kortet jeg prøvde oppgav;

 

SD512

Sandisk

Secure Digital Card

Device Id: SD512_70187 o.s.v.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...