Gå til innhold

Dårligere batteri etterhvert?


Anbefalte innlegg

Jeg overhørte en samtale mellom selger på Toshiba og kunde. Selgeren mente at det beste er å ta ut batteriet hver gang du kobler den på nett (så lenge den er fullladet) hvis ikke vil batteriet bli fortere dårlig....

 

Finnes det i det hele tatt noen som gjør dette? Blir batteriet mye dårligere etterhvert...hvis man sammenligner med mobiler er det jo noen batterier som gir seg etter 1 år.... :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du setter PC'n i nettkontakten blir jo batteriet OPPLADD igjen.

NYE PC'er skal ikke lade batteriet FØR det er mindre en ca. 95%.

 

Batteriet blir jo dårligere om du lader det OFTE.

Og det skal også være bra å utlade batteriet en gang ibland, for så å fulllade det.

Lenke til kommentar

Tror ikke det har så veldig mye å si, dagens batterier er mye bedre enn det de var for et par år siden.

 

hvis man bruker maskinen mye kan man ikke regne med at batteriet skal holde mer enn ca. 1,5 år tror jeg..

 

Og nei, jeg tror ikke det er mange som tar batteriet ut av maskinen hver gang de bruker den på strøm..

 

Det er nok heller bedre å bruke batteriet på maskinen i blant selvom man sitter ved et strømuttak, batterier blir nemlig heller ikke noe bedre av å ligge uten å bli brukt..

 

(PS: Var en tråd om dette for litt siden også..)

Lenke til kommentar

Sjekk i "Batteriinnformasjon. Selv ser jeg at mitt batteri ble tatt i bruk første gang mai 2001 og har hatt 102 sykluser. Noe jeg tolker til at det har vært ladet 102 ganger. Et Li-ion batteri skal vel tåle en 1000-1500 sykluser, tipper jeg.

 

Har ikke merket noe til redusert kapasitet foreløpig...

Lenke til kommentar

Tja, jeg har jo ikke sjekket hvor mange sykluser det egentlig tåler men et vanlig NICD batteri til mobiltelefon skal vistnok orke 1000 oppladinger. Men hva som skjer i praksis er jo noe annet. Dell har sikkert ikke dårligere batterier en IBM. Det er forresten et Panasonic Li-ion batteri som sitter i IBM´n min.

 

Uansett har jeg jo litt å gå på :)

Lenke til kommentar

Batterier blir dårligere over tid, og spesielt i begynnelsen er det viktig å tappe det helt ut og lade det helt opp. Nyerer LiIone batterier tåler klattlading bedre enn eldre NiCd batterier. Men begge kan få såkalt "memory effect" - dvs at de "husker" hvor de pleier å bli ladet opp, og nekter å tappe seg under dette nivået.

 

Regner med at de fleste moderne PCer har vett nok til ikke å lade batteriet etter at det er fullt :) Kan for så vidt kjenne på det. Om det er varmt så lades det.

Lenke til kommentar

Det er riktig at hvis du ikke har tenkt å bruke den bærbare på batteristrøm så bør du ta det ut før du setter i stikkontakten. Li-ion batterier ha mange kretser bygd inn som måler temperatur, volt, antall ganger batteriet er ladet og andre ting. Hver gang du setter i kontakten og du ser ladelyset kommer på, teller som en lading. De fleste Li-ion batterier oppgis til å vare 400-600 lade sykluser. Når du har ladet batteriet ditt så mange ganger vil det være vesentlig dårligere enn når det var nytt.

 

Jeg har hatt min HP XE3 i 1,5 år nå og vært ganske snill med batteriet mitt, bortsett fra at jeg har ikke pleid å ta ut batteriet. Det fikk jeg vite for ikke så lenge siden. Jeg tipper at jeg har skrudd på min bærbare ca 800-1000 ganger siden jeg fikk den og for ett par uker siden sa batteriet stopp. Nå varer det 2,5 minutt! Ikke akkurat imponerende.

 

Hvis du bruker maskinen mye og for det meste bruker den tilkoblet strømnettet så bør du ta ut batteriet hvis du vil det skal vare lenge. Batteriet bør lagres med 20-50% av full kapasitet. Da holder batteriet best på spenningen og kapasitet tapet blir minst mulig. Batteriet bør lades ut minst ett par ganger i måneden for så å lades helt opp igjen. (La maskinen stå til lading over natten (avskrudd) for å bli skikkelig fulladet)

En annen viktig ting er at du aldri må lade batteriet hvis det ikke får skikkelig kjøling. Du bør ikke ha den bærbare i fanget hvis du lader batteriet. Varme dreper batteriet ditt, la den stå til lading på en kjølig plass.

 

Slik gir du batteriet en lang levetid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...