Gå til innhold

i mskonfig huke eg av noko ikkje bra


Anbefalte innlegg

På stasjonær PC-en 2 her i huset kjørte eg "mskonfig" i kjør i start-menyen, der skulle eg avhuke MSN messenger for at det ikkje lenger skulle starte opp automatik i oppstart.

Men det var opplakt ikkje msn, men noko windows register so no klara ikkje windows å starte, heller ikkje i safe mode.

 

korleis fikse ditte?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Merkelig... det skulle normalt ikke være noe der, i msconfig og fliken oppstart, som skulle få slik konsekvens. Jeg har for vane å deaktivere/fjerne alle haker der, som en del av vedlikehold eller feilsøking, og haker på igjen når det er funksjonalitet jeg ønsker.

 

Sikker på at du var i Oppstart?

 

Uansett, koble fra evt. nettverkskabel eller annet unødvendig i USB-porter, og sett i XP-CD-en. Velg cd-rom som første bootup i BIOS, og kjør en reparasjon. Hvis det fortsatt er problemer, hvilket hovedkort er dette?

Lenke til kommentar
den vil ikkje boote frå min hattelco windows cd (andre PC-en er apacer)

 

Muligens en OEM-maskin/ ferdig installert WinXP m.m. + recoverypartisjon på hdd. Finn modell-betegnelsen.

 

korleis formatere når den ikkje kjører cd eigentleg?

Fra diskett eller gjøre en usb minnepinne bootbar o.a.

 

kva meinar du med "sikkert på du er i oppstart"

Oppstart og Tjenester er fliker tett ved hverandre i msconfig, innholdet er nesten likt å se til.

Lenke til kommentar

Var maskina stabil både på nett og ellers før du endra i msconfig?

 

En "frisk" maskin som ikke restarter pga. ting som deaktiveres i msconfig-->Oppstart, det må ha en spesiell forklaring. Den kan ligge i konfigurasjonen, hvis maskina kom ferdig bygget og med OS installert (OEM). Du nevner Hattelco?

 

Er det satt riktig bootrekkefølge i BIOS? Hvis den likevel ikke finner cd-rom (?) blir det enda mere spesielt. Er cd-/dvd-plata med OS-et i orden? (at den er ren og ikke mye ripete/nedslitt)

 

Har du mer info om maskina, særlig hvilket hovedkort, produsent og modellbetegnelse osv. Helst alle komponenter og hvordan de er tilkoblet (S-ATA eller PATA/IDE, master eller slave). Trenger å vite det bla. for å se hvilke kontrollere som er i bruk, hvordan de bør settes i BIOS.

 

Alternativt, prøv å ta ut strømkabelen og Clear CMOS (se manual, eller flytt jumperen ved siden av batteriet fra pin 1-2-->2-3-->1-2), start opp. Åpne BIOS og velg optimized default. Slik setter man BIOS tilbake til fabrikkinnstillinger og får rimelig grei ytelse.

 

Jeg vet ikke hva du kan, så jeg tar heller med for mye enn for lite - håper det ble forståelig, hvis ikke er det bare å spørre i vei :)

 

Men hvis du ikke kommer videre pta. av mye prøving, da må vi nesten vite mere om hardware. Hk-modell f.eks. står preget i plastikken (PCB) ett eller annet sted, gjerne mellom skjermkort og nærmeste PCI-slot.

Lenke til kommentar

no fekk eg til boot frå cd:

 

kom til valg av reinnstalering av XP eller reperasjon, eg velgte reperasjon so kom eg til denne beskjeden

 

Kva skal eg skrive inn her?

 

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Gjennopprettingskonsoll for microsoft windows XP

 

Gjennopprettingskonsollen inneholder systemreperasjon- og

gjennopprettingsfunksjonalitet.

 

Skriv Exit for å avslutte gjennopprettingskonsollen og starte maskinen på nytt.

 

1: C:\Windows

 

Hvilken windows-innstalasjon du vil logge deg på

(trykk enter for å avbryte)

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Fekk ikkje til eit stillbiletet...

post-101671-1192138243_thumb.jpg

Lenke til kommentar

sikkerheitsmodus funkar ikkje spørsålet mitt er etter å ka skrivd inn

 

1 (so enter)

so adminpassord (har ikkje so eg trykte enter)

so kom det opp c.\windows ------------> kva skal eg skrive inn no??

 

serriøst. Pappa bjynde å bli pist, svar meg takk :ermm:

Endret av knegg
Lenke til kommentar
Du skal vel ikke i recovery consolen?

Sikkermodus starter du ved å trykke F8 som en gal ved oppstart, og velge Sikkermodus.

Logg inn som administrator.

 

Les det som er uthevet ;)

 

På stasjonær PC-en 2 her i huset kjørte eg "mskonfig" i kjør i start-menyen, der skulle eg avhuke MSN messenger for at det ikkje lenger skulle starte opp automatik i oppstart.

Men det var opplakt ikkje msn, men noko windows register so no klara ikkje windows å starte, heller ikkje i safe mode.

 

korleis fikse ditte?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...