Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC-en skrudde seg plutselig av...og vill ikke på igjen


Anbefalte innlegg

Hei. Kjøpte ny stor skjerm og høytalere idag til PC-en. Til å begynne med funket den perfekt, endret på resolution og sånt, men plutselig etter ca. 10 min fikk jeg bluescreen og PC-en restartet seg. Men den kom ikke lengere en til hovedkort reklamen i begynnelsen og den frosset helt, var ikke mulig å trykke tab eller noe. Jeg restarta et par ganger og etterhvert viste skjermen bare svart. Jeg prøvde å ta ut en ram brikke for å se om en av de 2 var ødelagt, da kom jeg tilbake til hovedkort reklamen...etter at jeg puttet den inn igjen startet maskinen som vanlig og jeg klarte å komme meg helt inn til skrivebordet. men etter 5min igjen startet hele problemet på nytt.

Noen som vet hva som er galt? :/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ganska mange ting som kan ha forårsaket feilen:

* Varmeutvikling kan ha skadet maskinen (cpu/hk) over tid. Konsekvens er skade på cpu/strømforsyning. Skjeldent at ram tar skade av overoppheting.

* Strømforsyninga leverer ikke den spenninga den skal. Konsekvens: mulig skade på HK/cpu.

* Bios-batteriet begynner å gå tomt. Konsekvens: Bios-instillingen rotes til. Løsning: Bytt cmos-batteriet og sjekk etter at innstillingene i bios er korrekte. Kan være en idé å resette cmos etter batteribytte.

 

Men uansett, for å finne ut om du har defekt ram/cpu/strømforsyning tester du maskinen med Memtest86+. Bruk en annen maskin til å lage disketten/cd-rommen. Og Memtest er også en del av Ultimate Boot CD som inneholder en del andre test-verktøyer, deriblandt verktøy for å teste om harddisken din virker som den skal.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...