Gå til innhold

Endre systemdisk Windows 2000


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har en PC med 3 harddisker og pga BIOS kommer Windowsdisken som disk nummer 2 hos Windows 2000.

Nå har jeg altså fjerna harddisken som står som "nummer 1" og dette fører til en rekke problemer når jeg skal boote.

 

Har blant annet fått feilmeldinger som invalid partition table og NTLDR is missing

 

Hvordan kan jeg fikse dette? Helst uten å måtte reinstallere windows.

Endret av Melkekartong
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fikk ordnet det. :D

 

Problemet er at IDE-disken som står som #1 i BIOS tok kvelden.

 

Derimot lå alt av bootinformasjon (boot.ini og mbr) på Disk #1 samt. at det ikke var noen aktive partisjoner på (SATA)disk #2 (som inneholder windows'en jeg bruker).

 

Fikk aktivert den ene partisjonen på Disk #2, men da klagde bootloaderen over at "NTLDR is missing". Etter å ha tukla og surra med boot.ini, reinstallerte jeg windows på #2 (men til en annen windowsfolder) og nå funker både den nye og den gamle windowsinstallasjonen.

 

Å kjøre fixmbr/fixboot med windowsCDen funka ikke.. sugent. Men problemet er hvertfall løst. Slipper å reinstallere alt av programvare... foreløpig.. tror jeg skal ta litt backups snart :eek:

 

 

Edit2: Trodde problemet i starten var at bootloaderen på #2 lette etter en windowsinstallasjon på D:\ mens den ga seg selv navnet C:\, men det var ikke tilfelle. Har ingen C:-disk lenger

Endret av Melkekartong
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...