Gå til innhold

Har vi fri vilje?


Anbefalte innlegg

Så, fritt valg er valg begrenset av årsak virkning, dog ikke valg begrenset av andre viljer?

 

Ville ikke eksistensen av andre viljer enn ens egen nesten måtte medføre ens årsak/virkning er påvirket av andre viljer og således kan anses som en form for tvang?

 

Må denne tvangen være utført i valgøyeblikket eller kan tvangen komme før valget?

 

Eks, "penga eller livet" er da tvang i valgøyeblikket, mens fordi min bestefra valgte ett eller annet så ble jeg som følge av hans valg tvunget til en valgsituasjon mange år senere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm, så lobbyvirksomhet går under tvang?

 

Uansett. dvs at fritt valg da er et valg der valgmulighetene er begrenset av alt utenom en aktiv vilje som tvinger deg til noe?

 

en tenkt situasjon. Det er to stk som har lyst på bolle, men det er bare 1 bolle igjen. Person A tar den før den andre rekker det. Dermed forandrer Person B sine valg seg fra "enten ta bollen på fatet eller ikke tilfredstille lysten på bolle" til "enten reise å kjøpe ny bolle eller ikke tilfredstille lysten på bolle". A sin handlinger har jo da begrenset/forandret B sitt valg. Har B da et fritt valg?

Lenke til kommentar
Hmm, så lobbyvirksomhet går under tvang?

Nei.

 

Uansett. dvs at fritt valg da er et valg der valgmulighetene er begrenset av alt utenom en aktiv vilje som tvinger deg til noe?

 

en tenkt situasjon. Det er to stk som har lyst på bolle, men det er bare 1 bolle igjen. Person A tar den før den andre rekker det. Dermed forandrer Person B sine valg seg fra "enten ta bollen på fatet eller ikke tilfredstille lysten på bolle" til "enten reise å kjøpe ny bolle eller ikke tilfredstille lysten på bolle". A sin handlinger har jo da begrenset/forandret B sitt valg. Har B da et fritt valg?

 

Du har ikke et problem med fri vilje, du har et problem med begrepet tvang. Jeg forsøker bare å bruke en helt vanlig forståelse av begrepet tvang. Si meg, bruker du aldri begrepet selv? Er det ikke tvang om jeg stikker en pistol i trynet på deg og ber deg gi meg pengene dine?

 

Dine eksempler, om de skaper problemer for noen begreper, gjør det for tvang, og jeg kan ikke se hvordan de skulle gjøre det.

Lenke til kommentar

Jo, "penga eller livet" er tvang ja :)

 

Lobbyvirksomhet "øver press på" alt mulig rart, noe ifølge definisjonen over skulle være tvang.

 

Det jeg lurer på er hvor du trekker grensen for hvilke begrensninger av valg som utgjør tvang og hvilke som ikke gjør det.

 

Som sagt er "penga eller livet" tvang. Det er vi enige om. Er tvang også det å "øve press på" så kan man jo si at en kjæreste med dådyr øyne som vil at du skal gjøre noe du egentlig ikke har lyst til også er tvang. Er skattebetaling tvang? Staten øver rimelig mye press på deg om du ikke gjør det. De gjennomfører også betaling med makt om de skulle trenge det.

 

Ser du hvor jeg vil hen? Lager man en definisjon der fri vilje er avhengig av tvang får du en grense for hva som utgjør tvang som igjen lager en grense for hva som er fri vilje. Dermed blir fri vilje det samme som ikke tvungene valg. Da må jeg utforske begrepet tvang for å forstå hva som menes :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...