Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Enten HDD eller PSU som har lagt på røret. *løst*


Anbefalte innlegg

Hei, har følgende oppsett:

 

ASUS P5K SE

C2D E6850 3.0 @ 3.0

1 x 200gb SATA + 2 x 500 SATA

580W Hiper PSU

 

Kjører windows vista ultimate.

 

Scenario:

 

Booter, kommer inn i windows, dobbeklikker Min Datamaskin.

PC skrur seg av.

 

Jeg skrur den på igjen, får feilmelding "Reboot and select proper boot device or Insert Boot Media in selected boot device and press any key".

 

Rådvill hiver jeg i Vista CD-en og booter fra den. Prøver å kjøre samtlige alternativer under "Repair my current installation" (el.l). På den "load offline windows"-greia som man kjører via cmd så får jeg opp HDD med windows på, men den er bytta til D:\ (tidligere var den C:\).

 

Ingen av reparasjonsalternativene gir resultater, bare feilmeldinger ala "Because of a hardware problem Recovery could not connect bla-bla-bla".

 

Hadde tenkt å prøve å kjøre maskinen med en gammel PSU, men oppdaget at den ikke hadde strøm til PCI-E (har et geforce 8800), og HK har ikke DVI/VGA inngang.

 

I BIOS får jeg opp HDD med Windows på (WDD200) ca. annenhver gang jeg går inn og kikker på boot devices. :ohmy:

 

Spørsmål: Er det den flunkende nye Hiper'n som har lagt på røret (alt annet får strøm, å f.eks boote fra Windows DVD-en funker brillefint), eller er det den to år gamle disken? :ph34r:

 

En siste kommentar: Jeg prøvde å drite i repair å gå rett til "Install Windows" fra Vista DVD-en, og da får jeg frem disken. Jeg klikker installer og vista sier "Failed to meet the demands required for installation". Det sier den forøvrig på en av 500gb'ene mine også..

 

 

mvh

kjetilfb

Endret av kjetilfb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du kan boote opp med denne diagnoseCDen og se om den finner noe feil på disken (standard windows CD suger til å feilsøke ting).

 

Bruker den selv til alle mulig rare problemer, alt fra RAM til HDD :)

 

http://www.ultimatebootcd.com/

9659634[/snapback]

 

Tusen takk for tipset. :)

 

Lastet ned ISO og brant den, prøvde meg på WD diagnostic tool (ettersom det er en WD disk), den kom opp med 'error - no disk found'.

 

Konkrete forslag til hvilke diagnoseringsprogrammer jeg burde kjøre?

 

mvh

kjetilfb

Lenke til kommentar

*update*

 

WD Lifeguard fant Harddisken, men gir meg få eller ingen muligheter til å reparere den såvidt jeg kan se. På "Technical Information" får jeg opp følgende:

 

(jeg legger vedlegget som en jpeg ettersom det er vanskelig å skrive en ryddig tekst i tekstboksen her på forumet)

 

mvh

kjetilfbpost-91311-1191797165_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Tror den "Reboot and select ..." meldingen kommer av at BIOS ikke finner riktig boot disk.

 

PS: man bruker ikke jpg til skjermbilder, man bruker gif eller png.

 

Vet du hvorfor BIOS ikke finner disken, - eller snarere - hvordan jeg fikser det?

 

gif & png er thorougly noted.

 

mvh

kjetilfb

Lenke til kommentar

Fant ut av det tilslutt.

 

Legger løsning her i tilfelle andre får samme problem.

 

Jeg koblet fra WD My Book Pro (som er koblet via USB 2.0) før jeg tok en siste innsats med Windows Vista DVD-en og "Repair my current installation".

 

Uten USB-disken som forvirret (?) den, fant den et problem med C:\ med en gang. La inn igjen oppstartsfilene og rebootet automatisk. Var back in business på no time. :)

 

Takk for forslag underveis.

 

mvh

kjetilfb

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...