Gå til innhold

Får ikke startet PC-en etter formatering! [Løst]


Anbefalte innlegg

Hei, nå for noen dager siden under et LAN prøvde jeg å formatere PC-en min, men av en eller annen grunn funket ikke den cden de hadde brent til meg som skulle formatere PC-en (vi testet den på en annen pc og den funket der, men ikke på min).

Så, etter at jeg hadde skrudd av PC-en og tatt den med meg tilbake til hjemmet, skrudde jeg på den og da stoppet den i oppstarten med en skrift hvor det sto: "Boot from CD" eller noe lignende. Jeg hentet windows xp cden min og installerte windows på nytt igjen (veldig forvirra). Deretter installerte jeg noen drivere og programmer på nytt som jeg trengte. Noen av disse programmene trengte en omstart, så jeg skrudde den av og på igjen. På oppstarten skjedde det samme igjen, det sto: "Boot from CD", og jeg måtte innstallere Windows på nytt?!?!?

Kan noen hjelpe meg med dette?

 

Mvh Michael.

Endret av WhoIsLikeGod
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er ikke noen som har vært inne i BIOS og satt opp CD som eneste bootmulighet?

9652242[/snapback]

 

Det kan faktisk godt hende.. Jeg var ikke den som prøvde å fikse alt det greiene (er macbruker <3 og har liten peiling selv på PC-er) Er det noe jeg kan gjøre for å fikse det hvis det er tilfelle?

 

EDIT: Da prøvde jeg å starte med Windows cden - da sto det at jeg hadde cden i, så ble skjermen helt svart før teksten: "kontrollerer maskinvarekonfigurasjon" kom opp og så den blå screenen hvor det står: "Installere Windows"...

rart!

Endret av WhoIsLikeGod
Lenke til kommentar

Du må inn i BIOS menyen. Vanligvis skjer det ved å trykke Del knappen umiddelbart etter oppstart.

Hvordan det ser ut i BIOS varierer ganske mye. Her er et eksempel:

http://www.tomshardware.com/2006/01/04/bio..._priority_order

 

"Boot from CD" er noe man egentlig alltid skal se, det betyr bare at BIOS sjekker om det er noe å boote fra på på CD stasjonen. Problemet ditt er tydeligvis at det ikke skjer noe mer, da skal BIOS prøve å boote fra HDD.

Lenke til kommentar
Inne i BIOS finner du en liste over hva PC-en vil boote fra, feks.

 

1: Floppy

2: Harddisk

3:CD rom

 

OSV, prøv og sett Harddisk som nummer 1 og ikke ha i windows CD-en når du starter PC-en.

9654911[/snapback]

 

Jeg prøvde det og det funket ikke, derimot byttet jeg nummer 1 på lista (husker ikke hva som sto der), trykka på enter og bytta hvilken rekkefølge de to alternativene var plassert og det funket!

 

Så nå er alt i orden, takk igjen for all hjelpen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...