Gå til innhold

Leoparden slippes snart løs


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Mye eye-candy for en tusenlapp det der ja :)

 

Vet om flere som har sittet på gjerdet angående Mac de siste månedene (i vente på Leopard), men Apple har vel tradisjonelt latt folk få oppgradering av OS'et gratis hvis maskinen er kjøpt mindre enn 30 dager før lansering av det nye OS'et, så nå er det vel trygt å handle straks.

9647077[/snapback]

 

Absolutt interesanate nyheter, da er det kanskje greit å kjøpe en macbook nå, men så var det det med ryktene om at de lanserer en mindre versjon med 10.5 dä, er det noen som har noen formening om hvor mye hold det er i de ryktene?

 

AtW

Lenke til kommentar
Det er noe av greia med Apple - design fremfor alt (egentlig det meste, men jeg skrev alt - det så bedre ut). iPoder, iMacer, MacBook; enkel, elegant design er kjennetegnet til de fleste Apple-produkter! Det ser jo unektelig bra ut, men kan det same sies om funksjonaliteten?

9647815[/snapback]

 

Du er klar over at ordet "design" stikker dypere enn kun estetikk? Neste gang du for eksempel ser ordet "designmøbel" kan du tenke over at absolutt alle møbler som finnes er "designmøbler". Om noe i det hele tatt skal kunne produseres, må det designes. Hvorvidt designet er dårlig eller bra avhenger ikke av om det er pent eller stygt, det kommer an på om det fyller den funksjonen det er ment å fylle på en god måte. En sofa som ikke er god å sitte i er en dårlig designet sofa, selv om den er aldri så nydelig å se på.

 

GODT design er kjennetegnet til de fleste Apple-produkter. Og da er det hovedsaklig funksjonaliteten som er i fokus, ikke estetikken. Selv om det ikke er så mye å utsette på den heller ;)

Lenke til kommentar

Netopp, men nå skal det også sies at den designfilosofien som de fleste Apple produkter må sies å være designet ut i fra er at funksjon og estetikk henger sammen. Både de som designer apple produkter og vi som bruker er som regel mennesker som mener at pen = bruker vennlig, og at detaljer uten noen funksjon er unødvendig.

Dvs. Vi har litt bedre smak en dem som synes at neonlys, glorete klistremerker og detaljer inspirert av bilindustrien, har noe å gjøre på en datamaskin. Hvorfor skal så å si alt som kommer fra DELL eller HP, ha detaljer i glanset Sort, Sølv og Carbon, gjerne en kombinasjon av alle tre. Dette er åpenbart inspirert av gatebil-kulturen og gjør seg svært lite godt på et kontor eller hjemme hos en person med mer enn 3 års utdannelse (noe jeg antar at de fleste brukerne har).

Endret av modin
Lenke til kommentar
Hvorfor skal så å si alt som kommer fra DELL eller HP, ha detaljer i glanset Sort, Sølv og Carbon, gjerne en kombinasjon av alle tre. Dette er åpenbart inspirert av gatebil-kulturen og gjør seg svært lite godt på et kontor eller hjemme hos en person med mer enn 3 års utdannelse (noe jeg antar at de fleste brukerne har).

9654310[/snapback]

De holder seg nok unna Apple, fordi de er redde for å bli som dette.

Lenke til kommentar
Hovedgrunnen i mine øyne er at ting er 'fordummet og forenklet' altfor mye for den vanlige bruker hvis man ønsker å gjøre små endringer og tilpasninger. Nå skal det legges til at jeg er en kontrollfreak da - ikke meningen å starte en stor Mac vs Win-diskusjon, jeg ser absolutt at OSX har sin misjon.

9647992[/snapback]

 

OSX jeg synes ikke OSx er så veldig forenklet i forhold til Windows. Det har en brukervennlig frontside, men det har jo et kraftig system under dette. Selvsagt krever det en del kunnskaper hvis man skal begynne å jobbe på høyere nivåer i OSx. Men sånn som nå sitter jeg å kompilerer Gnome til Macen min, gjennom x11 og terminal. På dette ommerådet med komandolinje og slikt er OS X i hvertfall helt overlegent windows.

 

Jeg mener desuten at det ikke er overforenklet i vanlig bruk, i motsetning til Windows viser jo OS X brukerne hva de gjør. Innstalerer man et program så spretter det ikke bare inn et mer eller mindre tilfeldig sted på hardisken, det er derimot brukeren selv som trekker programmet inn der han vil ha det. Dette er en veldig god egenskap for usikre brukere, selv om MS sin tanke bak helautomatisk innstalering er at det skal være enkelt for brukeren og legge inn ting. Men realiteten er at mange uerfarene brukere blir litt usikre når datamaskinen bare gjør ting de ikke har oversikt over, og de vil mye heller lære seg å gjøre en kontrolert handling der de vet hva som skjer.

 

Det jeg høres oftest fra uerfarene brukere jeg skal hjelpe er, "Hva skjer nå, hvorfor kommer den meldingen opp på skjermen, skal jeg svare ja eller nei der?". Da hadde det hvert bedre for dem om OSet selv lot de styre prosesen og en ilustrasjon viser dem at de skal dra fil X til mappe Y, dette er både enkelt og gir brukeren full kontroll, noe som skaper tryghet.

Endret av modin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...