Gå til innhold

Omtale av Heavenly Sword (PS3)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg digget Heavenly Sword men hatet Ninja Gaiden :) Ninja Gaiden syns jeg ble for useriøst og arkade for min del. Heavenly Sword var ett spill fullt av følelser og livlige karakterer du forelsker deg i bokstavelig talt.

9652563[/snapback]

 

heh. Høres ikke ut som du har gitt Ninja gaiden den store sjansen da. Og nei, det er ikke realistisk, men så vidt jeg vet påstår de vel heller aldri at spillet er noe annet enn en arcade-fighter med historie. Men fremdeles et ganske så fantastisk spill emd en gang du kommer inni det. Nå har jeg ikke spilt Heavenly sword men det jeg har sett av det får jeg inntrykk av at det er en miks av Ninja gaiden og God of war. Så å sette det ene opp som arkade for å heve det andre virker litt... teit.

Lenke til kommentar

Jeg simpelthen elsket dette spillet. Alt ifra musikken, storyen, grafikken, karakterene, rett og slett fabelaktig.

Mens du spiller det igjennom første gang er det en 9 eller 10 av 10 for meg, men siden spillet er så kort, og at man sannsynligvis ikke spiller igjennom det mer enn 1 eller 2 gang, så ville jeg gitt det en 8'er.

*venter i spenning på Heavenly Sword 2*

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Ønsker å parere et lite knippe av anmelderens påpekelser av Heavenly Swords angivelige svakheter.

 

Historien i Heavenly Sword føles likevel tynn. Vi blir introdusert for et helt nytt univers, og spillet har vanskeligheter med å skaffe spilleren knagger å henge historien på. Dette gjør at historien blir mer personfokusert, og omstendighetene rundt krigene og selve sverdet blir skjøvet litt ut i skyggen. Hva er det som er så spesielt med det sverdet jeg har i hånden, bortsett fra at det kommer fra himmelen? Hva skal Kong Bohan med det? Spørsmålene er mange og svarene få – Ninja Theory lar alt for mange tråder henge i løse luften.
(...)
Hvis du i tillegg til troverdig visuell historieformidling legger til spillets flotte lydside og gode stemmeskuespill, sitter du på et uttrykk som er skapt for innlevelse. Hadde Ninja Theory bare hadde hatt et idégrunnlag å lene seg på, slik at de kunne laget et skikkelig epos, ville dette lett blitt spillets aller største joker.
Sier meg uenig. På Heavenly Swords hjemmeside vil du finne 'Heavenly Sword - Animated Series', som gir mer enn god nok intro til spillets generelle historie. - Gir deriblant svar på hvorfor Bohan vil ha sverdet, og hvorfor Nariko ble utstøtt av egen klan. (Jeg for min del, setter pris på å samle info før jeg uttaler meg.) Trist at Ninja Theory/Sony ikke har valgt å la spilleren få se disse fem korte animerte episodene før eller underveis i gameplayet. Episodene kunne med fordel vært utbrodert ytterliggere.

Link til de fem animerte episodene finner du HER.

 

Det er vanskelig å komme unna hvor utrolig pent Heavenly Sword er. Det er uten tvil det nydeligste spillet på PlayStation 3 per dags dato, og både omgivelser og generell detaljgrad viser seg i sin fineste kjole. Alt visuelle godteriet har naturligvis sin pris. I noen av spillets aller største slag stormer flere titalls fiender mot deg, og du blir sittende å måpe når Nariko slipper helvete løs i midten av det hele. Når du får summet deg, legger du merke til at grafikkmotoren har store problemer med å holde kalaset på beina, og det lugger til tider vel mye i disse kampscenene.

Dette er litt vågalt å sette pekefingeren på, da verken jeg eller bekjente som har spillet, har sett noe til dette. Mulig det er spilleren din som harker? Dette burde du kanskje fått undersøkt og bekreftet, eller ikke nevnt i det hele tatt.

 

Spillet er imidlertid veldig lineært. Du beveger deg i praksis fra A til B uten alternative ruter eller hendelser. Brettdesignet loser deg gjennom delkapittel på delkapittel som om du skulle vært et digert containerskip på vei gjennom Panama-kanalen. Det er bare én riktig vei, og denne er praktisk talt hugget ut i brettdesignet.

Dette vil jeg ikke nødvendigvis si at alltid er negativt når det forekommer. Ønsker å peke på det fakta at God of War tidvis er nokså lik. Selv om en viss frihet er ønskelig, satt jeg ikke med noen "fanget" følelse iløpet av spillet.

 

Minus:

* Ja, Ninja Theory kunne skapt flere gåter å bryne seg på! Dog, dette måtte isåfall blitt gjort med omhu; da vi ikke ønsker neonskilt-omfang på pekerne mot God of War. Dette er et spill som først og fremst baserer seg på kamp; ikke problemløsing...

* Spillets lengde er et klart minus; burde vært 15-20 timers gameplay for den jevne spiller, ikke 10+.

* Flerspillermuligheter; savnet det ikke i God of War, savner det heller ikke her. Det skal dog sies at en slik del kunne vært kjærkomment, spesielt fordi spillet ellers utnytter PS3's sterke sider til det fulle. Flerspillermuligheter blir derfor en smule savnet grunnet få spilltimer. Men med noen ekstra timers "vanlig" gameplay, hadde flerspillermuligheter for meg uansett blitt overflødig, - for meg.

 

Konklusjon:

Få timers gameplay er spillets klart største svakhet. Men dette er ikke en 7'er. Til det er det for lite negativt å peke på!

Spillet gir en gjennomgående god følelse med etnisk og spennende atmosfære. Stemmene har innlevelse og dybde, - sammen med skarp animasjon og vakker fargebruk formidler de følelser på særegent vis. Kampene er like medrivende hver gang, med flere ulike fiender å bryne seg på. Spillet utnytter seg i tillegg godt av sixaxis gjennom aftertouch (styring av prosjektiler etter "avfyring") - denne delen av spillet er hittil unik. Alt i alt synes jeg spillets elementer samkjøres på en knallbra måte.

Heavenly Sword er en definitiv 8'er.

 

 

Synspunkter/meninger, noen? =p

Endret av Saisuke
Lenke til kommentar
Sier meg uenig. På Heavenly Swords hjemmeside vil du finne 'Heavenly Sword - Animated Series', som gir mer enn god nok intro til spillets generelle historie. - Gir deriblant svar på hvorfor Bohan vil ha sverdet, og hvorfor Nariko ble utstøtt av egen klan. (Jeg for min del, setter pris på å samle info før jeg uttaler meg.) Trist at Ninja Theory/Sony ikke har valgt å la spilleren få se disse fem korte animerte episodene før eller underveis i gameplayet. Episodene kunne med fordel vært utbrodert ytterliggere.

Link til de fem animerte episodene finner du HER.

 

Jeg vil vel ærlig talt aldri påstå at noe av det som ligger til grunnlag for Heavenly Sword rent historiemessig kan smis til noe som ligner på et skikkelig epos. Ringenes Herre-triologien eller for eksempel Homers verker kvalifiserer til dette. Dette er historier som veldig mange kjenner til, de har et stort antall rollefigurer og strekker seg over lang tid. Jeg påpeker bare at det kunne vært fantastisk om de hadde hatt noe slikt, og jeg synes ikke fem små animerte snutter skaper noe alibi for å si at det er en fantastisk historie.

 

Dette er litt vågalt å sette pekefingeren på, da verken jeg eller bekjente som har spillet, har sett noe til dette. Mulig det er spilleren din som harker? Dette burde du kanskje fått undersøkt og bekreftet, eller ikke nevnt i det hele tatt.

 

Jeg har prøvd spillet på flere PlayStation 3-maskiner for å få bekreftet det som var mitt inntrykk. Hakkingen viser seg ganske tydelig i en av spillets siste områder, hvor det er imponerende mange fiender på skjermen. Uten å ha gjort noen stor etterforsking, ser jeg at blant annet Eurogamer påpeker det samme.

 

Dette vil jeg ikke nødvendigvis si at alltid er negativt når det forekommer. Ønsker å peke på det fakta at God of War tidvis er nokså lik. Selv om en viss frihet er ønskelig, satt jeg ikke med noen "fanget" følelse iløpet av spillet.

 

Ingen spill taper noe hos meg utelukkende for å være lineære. Mange av de beste spillene jeg har spilt er nettopp det. Poenget med lineære spill er at de må variere eller skjule i stedet for å blottlegge. Heavenly Sword føles svært lineært, av flere grunner. For det første er det ingen alternative ruter eller hendelser, A til B, ikke noe mer enn det. For det andre er gåteløsningen lite variert og nesten hånlig. Et tredje moment er knappetrykkingssekvensene, hvor du slavisk skal trykke på de knappene spillet sier at du skal - i de aller fleste tilfeller et stykke latterlig spilldesign. Vi har også sett det i spill som God of War og Tomb Raider.

 

Et fjerde og femte moment er dårlig belønningssystem, både i form av å belønne deg for å komme videre i spillet, og å belønne deg for å bruke mer enn 3-4 kombinasjoner.

 

Konklusjon:

Få timers gameplay er spillets klart største svakhet. Men dette er ikke en 7'er. Til det er det for lite negativt å peke på!

 

Det er som du kanskje ser av omtalen en rekke negative aspekter å peke på. Forskjellen er vel hvor mye man vektlegger de, og i hvor stor grad spillopplevelsen farges av dette. :)

Endret av EmmJay
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...