Gå til innhold

Mye harddisk aktivitet


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Kjører win Vista på min stasjonære pc i dag, men merker at en av diskene mine

jobber utrolig mye av og til, sånn uten at den driver med noe spess, kun desktop.

 

Har 2 stk Seagate Barracuda 7200.10 på 500 GB, og en litt eldre Samsung Spinpoint på 250 GB.

 

Er en del programmer som kjører, som f.eks Norton, vanlige vista prosesser og noen overvåkningsprogrammer (Everest, Aquasite, Asus AIBooster blant annet.)

 

Riktignok er det mye som kjører i bakgrunnen, men ikke noe som burde kreve perioder med veldig hyppig hdd aktivitet.

 

Vurderer og reinstallere Vista på Samsungen da vista på denne bråkte sånn omtrent ikke noe..

 

Er det noen som har noen tips til hvordan finne ut hvorfor denne periodiske unormale hyppige HDD aktiviteten oppstår..

 

Har foresten sett på resourse monitor (det greiene som er innebygd i vista) og ser via den at pagefilen er ganske aktiv til tider, men skal ikke den kun brukes når man har lite ram da? Har 2 Gb med ram, og denne blir ikke "full"

Endret av Ascubal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes et program som heter NTFILEMON (evt. NTFILMON e.l.) som viser alt som blir utført av filoperasjoner. Med det kan du se nøyaktig hvilke programmer som gjør hva, hvilke filer som blir åpnet, lukket, skrevet til eller lest fra.

 

Er dog usikker på om det fungerer i Vista. Kanskje i Vista 32bit. I XP x64 virker det ikke. Mulig det har kommet en nyere versjon. Har ikek sjekket på lenge.

 

Btw: Med dette programmet kan man VIRKELIG se hvor inneffektivt Windows er! :lol: Åpne en enkel txt-fil og windows utfører rene DOS-angrepet på harddisken(e)!

Lenke til kommentar

Indeksering av harddisken(e) er automatisk påslått i Vista, så den er ganske aktiv hvis du skriver mye til harddisken.

 

Jeg la merke til dette selv i begynnelsen, og forsto heller ikke så mye av all harddisk-aktiviteten. Gå inn på indekseringen og juster på både filer og plasseringer du vil skal indekseres, da reduseres aktiviteten dramatisk. :)

Lenke til kommentar

Hvor kan man redigere indekseringen da? Lastet forøvrig ned SeaToolsDOS for å sjekke diskene før windows oppstart.. Skal sjekke dette snart..

 

Leita etter ntfilemon, men ved oppstart av programmet fikk jeg blåskjerm.. Usikker på om det skjer med den stasjonære..

 

Sitter på den bærbare nå atm.

 

Ellers takker jeg for all hjelp :) Hvis noen andre har noen tips så er det bare og komme med dem :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...