Gå til innhold

2.1 Til musikk, og litt film.


Anbefalte innlegg

Tenkte å gå til innkjøp av et 2.1 anlegg. Det skal for det meste brukes til å høre på musikk. Det er hovedsakelig rock, blues, hard rock, men bør å også kunne prestere bra i andre sjangere også.

 

Jeg lett en stund nå, men har ikke funnet noen PC-høyttalere som ser ut til å gi særlig fin lyd. Må jeg invistere i studiomonitorer for å få god lyd :(

 

Krav:

- God lyd

- Vil gjerne ha en fjernkontroll (med eller uten ledning har ikke så mye å si) som kan justere volum og bass.

- Bør også kunne kobles til mp3-spiller (dette er vel mulig med alle vanlige PC-høyttalere), men det beste hadde vært en egen inngang for mp3-spiller.

- Pris er ikke så viktig.

 

Her er de jeg har sett på:

 

Logitech Z-2300

 

Z_2300web-564x376.jpg

 

+ Høy effekt

+ Godt til film

+ Fjernkontroll

- Veldig dårlig til musikk?

 

Logitech Z-4i

 

8182-564x376.jpg

 

+ Fjernkontroll

+/- Vet ikke hvordan lyden er på disse?

- Ikke så bra til film (dette er mindre viktig)

 

Creative i-Trigue L3800

 

i_94875-564x376.jpg

 

+ Veldig bra til musikk

+ Bra til film

- Stygt :p

 

Creative I-trigue 3000

 

lowres_it3000.jpg

 

+ Tar liten plass

+ Fjernkontroll

+/- lydkvalitet til musikk

- Dårlig til film

 

Creative X-Fi Z600

 

lowres_z600.jpg

 

 

+ Veldig bra til musikk

+ Veldig bra til film

+ Passer godt sammen med min Creative Zen Vision:M

+ fjernkontroll

+ X-Fi lydkort

- Selges ikke i Europa.

 

Har fra før et Logitech X-230, og trenger noe bedre. Det største savnet er fjernkontroll, men kunne også vært finere lyd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oppgitt effekt på PC-anlegg er som oftest sprøyt, er nesten bedre å bare se på prisen.

 

Hvis du vil ha noe som spiller musikk bra, så kan det nok være en fordel å øke budsjettet litt og kjøpe en integrert stereoforsterker og et par stativ/bokhylle høyttalere.

 

Hvor mye har du å "rutte" med?

Endret av Lefse
Lenke til kommentar
Oppgitt effekt på PC-anlegg er som oftest sprøyt, er nesten bedre å bare se på prisen.

 

Hvis du vil ha noe som spiller musikk bra, så kan det nok være en fordel å øke budsjettet litt og kjøpe en integrert stereoforsterker og et par stativ/bokhylle høyttalere.

 

Hvor mye har du å "rutte" med?

9638526[/snapback]

Takk for svar :)

 

Har ikke tenkt å bruke mer enn 1500kr, men jeg vet ikke om det er verd å bruke så veldig mye mer enn det. Det skal jo bare kobles til PC og mp3-spiller så jeg har jo ikke verdens beste lydkilde. Så jeg tror vanlig PC-høytalere vil være godt nok. Men jeg har også vurdert disse.

Lenke til kommentar

Har selv Logitech z4. Spiller veldig mye bedre musikk enn et noe billigere 4.1 anlegg jeg hadde tidiliger, men volmumet blir ikke veldig høyt. Høyt nok i et lite rom kanskje. Ellers føler jeg at det spiller veldig klart på lavere volum som i og for seg er det jeg bruker det til.

 

Ellers har vel Altec Lansing et relativt bra rykte på rimelige 2.1-anlegg som spiller bra. Mener det var et sett til rundt 1500kr som har fått mye skryt.

Lenke til kommentar

Krav:

- God lyd

- Vil gjerne ha en fjernkontroll (med eller uten ledning har ikke så mye å si) som kan justere volum og bass.

- Bør også kunne kobles til mp3-spiller (dette er vel mulig med alle vanlige PC-høyttalere), men det beste hadde vært en egen inngang for mp3-spiller.

- Pris er ikke så viktig.

 

 

Hei har du sett på disse som er på tilbud nå: Audica MPS-1-2.1 hos appel denne uka

 

http://store.apple.com/Apple/WebObjects/no...DM-A30000076207

Lenke til kommentar
Krav:

- God lyd

- Vil gjerne ha en fjernkontroll (med eller uten ledning har ikke så mye å si) som kan justere volum og bass.

- Bør også kunne kobles til mp3-spiller (dette er vel mulig med alle vanlige PC-høyttalere), men det beste hadde vært en egen inngang for mp3-spiller.

- Pris er ikke så viktig.

 

 

Hei har du sett på disse som er på tilbud nå:  Audica MPS-1-2.1    hos appel denne uka

 

http://store.apple.com/Apple/WebObjects/no...DM-A30000076207

9642109[/snapback]

Er det noe fin lyd i de da?

 

Ser ut som om design er prioritert foran funksjonalitet.

 

Takker forresten for alle svar. :)

Lenke til kommentar

DISSE ryktes og være bedre enn STOREBROR jeg har den siste der. de spiller som en drøm. mange høyttalere er gode til spill og film men ikke alle er så gode til musikk og det er viss der Altec Lansing skiller seg ut. skulle jeg klage litt så måtte det være at det er litt summe lyd fra sub. når de ikke er i bruk

 

har en liten fjærnkontroll, en liten fjærnstyring med ca 3 meter kabel. mener også at det er mulig og kobble 2 enheter på, alltså pc og mp3 men har ikke prøvd dette.

kan prøve når jeg kommer fra jobb

 

hvis du leser ALLE brukererfaringene på Z-2300 så ser du at folk jevnt over klager over at bassen ikke spiller men mest buldrer. var egentlig det som fikk meg til og se på andre 2.1 systemer

Lenke til kommentar

Enig med Leifeinar. Har selv Logitech Z5500, og det er meget vanskelig å få bassen til å spille korrekt, enten forsvinner den ellers så buldrer den for mye.

 

Hvis du er seriøs om å kreve god lyd, så legg litt mer penger i det og kjøp heller ett normalt stereo anlegg.

 

Denne er billig, og har fått meget bra kritikk: Denon (Fikk karakter 6 av 6 hos lyd og bilde for 1-2 måneder siden)

 

Sammen med noen av disse: Stativ høytallere. Jo mer de koster jo bedre er de nok. Vil nok minimum anbefalte Dali Concept 1. De har også meget bra kritikk generelt.

 

Sammen så burte de gi mye bedre lyd enn noen av de PC anleggene.

 

Det fine er nok at du faktisk kan kjøpe de etter hvert, kjøp forsterkeren først, og bruk dine nåværende høytallere på dem, så kjøp høytallere når du har råd.

 

Testet min Z5500 høytallere mot en Sony VA555ES hjemmekino forsterker (nypris i sin tid var 17.000,-). De ga da enormt mye bedre lyd enn hva Logitech forsterkeren greide.

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar

Fikk mine Logitech Z-2300 i går.

 

De ser flott ut med et kvalitetsimage.

 

Meget bra lyd i alle toneområdene. Testet høytalerne opp mot http://www.screamer-radio.com/.

 

MEN - subben står å brummer. Har testet alt av tenkelig kobinasjoner for å få bort dette, uten postift resultat. Har sendt e-mail til MPX, håper på fort svar.

 

Høytalerne blir sendt i retur på mandag.

Lenke til kommentar

Klipsch har noen høytalere for PC også, har hatt mitt 2.1 anlegg i snart 7 år. Det er en minijack inngang på den ene høytaleren for signal inn, brukte den med overgang fra phono for og koble min DAB radio til høytalerene for og få litt lyd når eg flytta på hybel før eg fikk tilgang til nettet.. Det er volumkontroll (virker på minijack inngangen og "PC"-inngangen) på den ene høytaleren og justering for bass.

Høytalerene er lettdrevne og spiller "reint" over 100dB - litt mer enn man pleier og høre på selv når man spiller "høyt".

Her er info fra Klipsch, fant og en "test" her Settet i testen er ikke det samme som i linken fra Klipsch, fikk mine hos "BMH" i Bergen - ville ha "skikkelige" høytalere til PC-en når eg handla - fant ikke noe hos PC-"sjappene" og eg hadde et sett med plasthøytalere til en PC fra 98 - ei 1/2 liter flaske med brus var tyngre enn begge høytalerene til sammen :!:

Lenke til kommentar

Jeg hadde et par Klipsch GMX A2.1 .. De var det sick bra lyd i, men dog noe dårlig kvalitet. Sub'en som fulgte med hadde en tendens til å ryke..

 

Ellers har jeg ATM et par JBL SPOT som er, i tillegg til fantastisk designet, også meget god lyd i!

 

Det er klart at med stereo-forsterker og bokhylle-høyttalere så får man god lyd, men noen av løsningene som er laget for PC er også meget bra..

 

Jeg ville testet ut PC høyttalere av produsenter som kun lager lyd-produkter.. JBL, Klipsch, BOSE etc.. Der pleier man å få gode produkter..

Lenke til kommentar
Klipsch har noen høytalere for PC også, har hatt mitt 2.1 anlegg i snart 7 år. Det er en minijack inngang på den ene høytaleren for signal inn, brukte den med overgang fra phono for og koble min DAB radio til høytalerene for og få litt lyd når eg flytta på hybel før eg fikk tilgang til nettet.. Det er volumkontroll (virker på minijack inngangen og "PC"-inngangen) på den ene høytaleren og justering for bass.

Høytalerene er lettdrevne og spiller "reint" over 100dB - litt mer enn man pleier og høre på selv når man spiller "høyt".

Her er info fra Klipsch, fant og en "test" her Settet i testen er ikke det samme som i linken fra Klipsch, fikk mine hos "BMH" i Bergen - ville ha "skikkelige" høytalere til PC-en når eg handla - fant ikke noe hos PC-"sjappene" og eg hadde et sett med plasthøytalere til en PC fra 98 - ei 1/2 liter flaske med brus var tyngre enn begge høytalerene til sammen :!:

9647619[/snapback]

hehe:P Tror jeg hadde noen lignende høyttalere før:P Lydkvaliteten var omtrent som en mobilhøytaler:P

 

Hvor ligger BMH i Bergen? Er det hele navnet eller er det bare en forkortelse? De høyttalerne må jeg undersøke. Hvor mye betalte du forresten?

 

  Jeg hadde et par Klipsch GMX A2.1 .. De var det sick bra lyd i, men dog noe dårlig kvalitet. Sub'en som fulgte med hadde en tendens til å ryke..

 

Ellers har jeg ATM et par JBL SPOT som er, i tillegg til fantastisk designet, også meget god lyd i!

Har du link? Skal forresten undersøke de produsentene :)

 

Denne er billig, og har fått meget bra kritikk: Denon (Fikk karakter 6 av 6 hos lyd og bilde for 1-2 måneder siden)

 

Sammen med noen av disse: Stativ høytallere. Jo mer de koster jo bedre er de nok. Vil nok minimum anbefalte Dali Concept 1. De har også meget bra kritikk generelt.

 

Vet ikke om jeg vil spandere så mye i denne omgang, men jeg skal vurdere forslaget ditt og.

 

Takker for alle svar! :)

Endret av SRD
Lenke til kommentar

BMH er forkorting for Bergens Musikk Handel her er hjemmesida.

Gikk litt der på begynnelsen av 90 tallet, vendte tilbake i 2001 når eg var i Bergen for ei stund..

Siden eg var "husvarm" spurte eg om de kunne skaffe Klipsch høytalerene - de ordna det :) tror ikke de har noe lager av høytalere til PC - "hovedgesjeften" til de ligger vel på bilde / lyd..

Tror eg gav rundt 2.500,- var vel en god slump med penger for PC høytalere da.....

De er i sentrum på andre sida av gata av BA.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei!

 

Har i dag kjøpt meg klipsch gmx a-2.1. Er meget fornøyd hittil, men vet mer når jeg har fått spilt de inn skikkelig.

Kjøpte de for 1195,- på Elektrofil-messen, vet de selges på Elkjøp til vanlig også, men da til rundt 2000,-

 

Her er det kablet "fjernkontroll" med justering av volum og sub. Av innganger er det aux in, line in og headphones.

 

Vet det er litt over budsjett, men absolutt verdt å ta med i vurderingen.

Lenke til kommentar
Hei!

 

Har i dag kjøpt meg klipsch gmx a-2.1. Er meget fornøyd hittil, men vet mer når jeg har fått spilt de inn skikkelig.

Kjøpte de for 1195,- på Elektrofil-messen, vet de selges på Elkjøp til vanlig også, men da til rundt 2000,-

 

Her er det kablet "fjernkontroll" med justering av volum og sub. Av innganger er det aux in, line in og headphones.

 

Vet det er litt over budsjett, men absolutt verdt å ta med i vurderingen.

Tror det blir det anlegget på meg også, lurer på hvordan det er til musikk. Har du mulighet til å teste dette? Hvem var det du kjøpte det fra forresten (hvilken butikk)? Har du og mulighet til å sjekke om settet er skjermet? Det vil si om det kommer lyder i høytalerne hvis en mobiltelefon blir brukt i nærheten.

 

Og hvis du gidder hadde det vært fint om du postet din erfaring med settet :)

Lenke til kommentar
Hei!

 

Har i dag kjøpt meg klipsch gmx a-2.1. Er meget fornøyd hittil, men vet mer når jeg har fått spilt de inn skikkelig.

Kjøpte de for 1195,- på Elektrofil-messen, vet de selges på Elkjøp til vanlig også, men da til rundt 2000,-

 

Her er det kablet "fjernkontroll" med justering av volum og sub. Av innganger er det aux in, line in og headphones.

 

Vet det er litt over budsjett, men absolutt verdt å ta med i vurderingen.

Tror det blir det anlegget på meg også, lurer på hvordan det er til musikk. Har du mulighet til å teste dette? Hvem var det du kjøpte det fra forresten (hvilken butikk)? Har du og mulighet til å sjekke om settet er skjermet? Det vil si om det kommer lyder i høytalerne hvis en mobiltelefon blir brukt i nærheten.

 

Og hvis du gidder hadde det vært fint om du postet din erfaring med settet :)

 

Jeg har kun brukt det til musikk hittil (under innspillingsfasen) og er godt fornøyd. Tatt i betrakning pris og at det er et 2.1 sett er det meget god "trøkk" i settet. Sub`en er mer en god nok, og gir en fin lyd syns jeg. Satelittene gir også en fin lyd, uten at den blir for skarp. Har naturligvis ikke fått testet anlegget på så høyt volum enda, men tror det gir mer enn nok effekt!

 

Har ikke merket noe støy mens det har vært i bruk ved siden av mob. Det er en svak støy når det står på uten å være i bruk, men dette er minimalt.

 

Kjøpte det, som nevnt i forrige innelgg, på elektroworld-messen som var i lillestrøm i helgen til kr. 1195,- Handlet da fra stand hvor importør av merket holdt til. Selger fortalte at dette settet er noe elkjøp-kjeden har i butikkene sine, men da til rundt kr. 2000,-

Dette var visst første gang de har gitt rabatt på disse settene. Var forresten sykt mye annet de hadde å tilby i high-end segmentet!:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...