Gå til innhold

-Karakterer sier ingenting om kvaliteten på skolen


Anbefalte innlegg

-Karakterer sier ingenting om kvaliteten

 

Både elevene og lærerne mener eksamenskarakterene ikke sier noenting om skolen er god eller dårlig.

 

VG og VG Nett offentliggjør i dag eksamensresultatene for landets tiendeklassinger.

 

Finn resultatene fra din skole her!!

 

Karakterene er lastet ned fra nettstedet www.skoleporten.no. De er deretter bearbeidet og behandlet for å få frem gjennomsnittskarakterene.

 

Både elevene og lærerne mener imidlertid at elevenes resultater på eksamen ikke henger sammen med kvaliteten på skolen.

 

 

- Om elevene gjør det bra eller dårlig, sier ingen ting om kvaliteten på skolen. Dette er ikke dekkende for å si noe om hvilken opplæring skolen gir. Eksamen måler hverken utvikling eller trivsel, sier leder for Elevorganisasjonen, Vibeke Mohn Herberg (20) til VG Nett.

 

Klokken 12 i dag kommer hun på nettmøte og svarer på spørsmål om karakterer. Send inn ditt spørsmål her.

 

 

Elevene får støtte av Utdanningsforbundets leder, Helga Hjetland.

 

- Karakterer sier noe om enkeltelevers prestasjoner, ikke noe om skolen som helhet, sier Hjetland til VG Nett.

 

Skolebyråd i Oslo, Torger Ødegaard (H), er ikke enig, og er positiv til karakterstatistikken, selv om en Oslo-skole kommer på jumbo-plassen.

 

- Åpenhet om resultatene er viktig for å få til en forbedring. Det er jo avdekkingen av utfordringene som er selve poenget med kartleggingene og denne åpenheten, sier Ødegaard til VG i dag.

 

Mot offentliggjøring

 

Elevorganisasjonen derimot, er svært kritisk til offentliggjøring av skoleresultater. Under den forrige Regjeringen arrangerte de en landsomfattende boikott av de nasjonale prøvene, som da ble offentliggjort.

 

- Offentliggjøring er veldig problematisk. Det skaper et kunstig bilde av A- og B-skoler, taperskoler og eliteskoler, sier Herberg i Elevorganisasjonen.

 

Utdanningsforbundet er i utgangspunktet ikke i mot at karakterene publiseres, men syns ikke det er noe poeng i å sammenligne skoler.

 

 

- Skolene har ansvar for så mye mer enn bare karakterer, som for eksempel samarbeid, toleranse og likestilling. Ikke alt lar seg måle i eksamensresultater, påpeker Hjetland.

 

Blant de 20 skolene med best resultater, ligger hele ti av skolene i Oslo kommune. Flere av disse er tradisjonelle «vestkantskoler». Helga Hjetland syns ikke dette er oppsiktsvekkende.

 

- Det har noe med elevgrunnlaget å gjøre. På disse skolene har elevene gjerne ressurssterke foreldre, de har hjelp med leksene hjemmefra og foreldrene har ambisjoner på barnas vegne. Disse elevene har også de beste forutsetningene for å yte maks på eksamen, sier hun.

Sier karkaterene noe om kvaliteten på skolen?

Er det bra at de offentliggjør eksamens resultatene?

Hva mener du?

Endret av Feltherre
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Lærere i vgs er etter min erfaring altfor subjektive når det gjelder karaktersettingen.

Men nå er det snakk om eksamen, og der har man sensorer som ikke kjenner elevene. Hvordan kan de da være subjektive?

9633546[/snapback]

Det er forskjell på subjektive og favoriserende. Du kan være subjektiv (altså ikke så objektiv som mulig) uten å være favoriserende eller antagoniserende (justere karakteren opp/ned basert på kjennskap til eleven). Å være subjektiv vil vel si at man lar personlige meninger gå foran objektive mål i et eller annet henseende.

Lenke til kommentar
Lærere i vgs er etter min erfaring altfor subjektive når det gjelder karaktersettingen.

Men nå er det snakk om eksamen, og der har man sensorer som ikke kjenner elevene. Hvordan kan de da være subjektive?

9633546[/snapback]

Det er forskjell på subjektive og favoriserende. Du kan være subjektiv (altså ikke så objektiv som mulig) uten å være favoriserende eller antagoniserende (justere karakteren opp/ned basert på kjennskap til eleven). Å være subjektiv vil vel si at man lar personlige meninger gå foran objektive mål i et eller annet henseende.

9633573[/snapback]

Greit nok, men i sammenheng med setningen det stod i regnet jeg med han mente favoriserende.

 

Hvordan skal en sensor være subjektiv i den forstand? I norsk/samfunn/historie går det kanskje til en viss grad men...

Lenke til kommentar
Lærere i vgs er etter min erfaring altfor subjektive når det gjelder karaktersettingen.

Men nå er det snakk om eksamen, og der har man sensorer som ikke kjenner elevene. Hvordan kan de da være subjektive?

9633546[/snapback]

Det er forskjell på subjektive og favoriserende. Du kan være subjektiv (altså ikke så objektiv som mulig) uten å være favoriserende eller antagoniserende (justere karakteren opp/ned basert på kjennskap til eleven). Å være subjektiv vil vel si at man lar personlige meninger gå foran objektive mål i et eller annet henseende.

9633573[/snapback]

Greit nok, men i sammenheng med setningen det stod i regnet jeg med han mente favoriserende.

 

Hvordan skal en sensor være subjektiv i den forstand? I norsk/samfunn/historie går det kanskje til en viss grad men...

9633829[/snapback]

 

I de fleste fag kan det dukke opp spørsmål som gir den som setter karakterer mulighet til å bruke mer skjønn enn strengt tatt nødvendig. Matte er vel stort sett det eneste faget jeg ikke kan tenke meg en slik situasjon i.

Lenke til kommentar
Sier karkaterene noe om kvaliteten på skolen?

9632593[/snapback]

Vel, ungdomskolen jeg gikk på er blitt trukket fram som den beste i landet utifra denne undersøkelsen. Hvis dette virkelig stemmer, kan jeg ikke si annet enn at da står det dårlig til med skolesystemet her i landet, fordi dette var en skole som var stygg, hadde særdeles varierende lærerkvalitet og ikke engang prøvde å innlemme teknologi i undervisningen.

 

Dette er selvfølgelig basert på et par år gamle observasjoner, men det er vel grenser for hvor store forbedringger man får til til på 2 år.

 

Er det bra at de offentliggjør eksamens resultatene?

Hva mener du?

9632593[/snapback]

Hvorfor ikke offentliggjøre?

 

Tviler på at dette går utover noen elever ihvertfall. Du skal nok lete lenge etter eleven som føler så sterk tilknytning til skolen at vedkommende lar noe sånt gå inn over seg. Dette blir vel heller som en slags evaluering av hvor godt ledelsen og lærerstaben har utført jobben sin, selv om det som nevnt tidligere kanskje ikke er helt pålitelig her heller.

Lenke til kommentar

Det blir jo bare en latterlig uttalelse. Skolen er ikke ment for å bare ha det gøy å surre rundt hele tiden, selv om jeg gjorde akkurat det samme på VGS og Ungomdsskolen.

Hvis skolen har et høyt snitt på eksamen vil den være akademisk sterk.

Og det er strengt tatt hele poenget, selv om man så klart skal trives på skolen også.

 

Offentliggjøring av karakterer ser jeg på som positivit. Det kommer til å legge press på lærerne som må forbedre undervisningen.

Jeg er også for nasjonale prøver.

Egentlig alt som kan sette strengere krav til skolen. Når jeg ser tilbake på det skulle jeg ønske at skolen var litt strengere.

Endret av wrangler
Lenke til kommentar

Karakterene sier vel mer om lærerene enn det sier om elevene?

 

Skolen er ikke der for å være underholdene nei, men underholdene undervisning fungerer bedre.

 

Er mot nasjonale prøver og for privatisering av skolene. Privatisering fører til at skolene har kontrollen selv og jobber mot et økonomisk mål. Det målet kan nåes ved å tilby bedre undervisning, noe som spesielt konkurranse vil kreve.

 

Når staten har kontrollen vil alltid noen bli "glemt". Det er lettere å kontrollere èn skole, enn 100+. Monopol hemmer innovasjon, ettersom innovasjon ikke trengs når folk uansett må bruke tjenesten.

Endret av FLarsen
Lenke til kommentar

Etter hva jeg har forstått så fungerer de ikke som forventet, og da er det ikke noe vits i å fortsette.

 

Skulle gjerne hatt alle skolene privatisert ja. I hvert fall der det er mulig.

 

Privatisering fører (forhåpentligvis) til konkurranse, som vil tvinge skolene til å forbedre seg. Det gir foreldre mulighet til å velge skole basert på kvalitet fremfor beliggenhet.

 

Vet ikke hvordan det ville fungert på landet og der det er lite folk, men i byer og godt befolkede områder burde det fungere flott.

Lenke til kommentar

Mitt subjektive syn på privatisering av barne- og ungdomsskolene er at det kan skape et skille og ulik kvalitet på på offentlige og private skolene.

Jeg er klar over at staten kommer til å måtte ut med subsidier til privatskolene også, men de beste lærerne kommer med alle sansynelighet til å begynne på de private skolene. Siden det private vil kunne tilby bedre lønninger.

Dette vil resultere i at foreldrenes økonomiske kraft og sosiale bånd vil være med å påvirke kvaliteten på barnas utdanning. Noe som i mine øyne blir feil.

Noe jeg er for, så langt ihvertfall. Er at når man skal begynne på VGS så kan man godt dele inn i dumme / middels / smarte klasser.

At noen blir lei seg for at de havner hos de dumme eleven er selvskyldt i den alderen, og jeg tror det vil bli lettere å planlegge undervisningen.

For sånn som skolesystemet er nå kan man jo dele en klasse opp i: 4-5 dumme som faller av, 10-15 i midten som har det fint, og 4-5 smarte som ikke får utnyttet potensialet sitt.

 

Og nei, jeg er overhode ikke en sosialist.

Endret av wrangler
Lenke til kommentar
Mitt subjektive syn på privatisering av barne- og ungdomsskolene er at det kan skape et skille og ulik kvalitet på på offentlige og private skolene.

Jeg er klar over at staten kommer til å måtte ut med subsidier til privatskolene også, men de beste lærerne kommer med alle sansynelighet til å begynne på de private skolene. Siden det private vil kunne tilby bedre lønninger.

Som igjen er et bevis på at private driver bedre, og vil kunne gi et bedre tilbud. Er ikke det bare positivt? Så må igjen de offentlige skolene gjøre grep for å være bedre selv.

 

Dette vil resultere i at foreldrenes økonomiske kraft og sosiale bånd vil være med å påvirke kvaliteten på barnas utdanning. Noe som i mine øyne blir feil.

Hvis staten betaler skolegangen også på private skoler så vil jo ikke foreldrenes økonomiske kraft ha noe innflytelse. Riktig nok vil kanskje noen hardbarka sosialister og hardbarka høyrefolk velge skole basert på politisk syn, men dette vil trolig være et fåtall.

Lenke til kommentar

Så klart vil de private kunne tilby bedre lærere med tanke på lønninger. Men en privat skole drives ikke kun av statlige subsidier, det kreves også at foreldrene må betale for skolegangen. Det er jo ikke private skoler hvis staten betaler alt, eller?

Så hvis du har en alenemor og et par søsken kan det bli økonomisk vanskelig å betale for å kunne skaffe best mulig utdannelse.

Lenke til kommentar

Hva er viktigst. Få mer kvalitet og prestisje inn i læreryrkene. Eller å la være å få et "klasseskille". Altså her i Norge har vi en gigantisk middelklasse og en relativt stor "overklasse".

 

Ser ingen grunn til at man ikke kan privatisere skoler på alle klassetrinn. Ser ei heller ingen grunn til at de offentlige skolene kan satsje mer på "nisjeskoler". Type skoler med overveiende fokus på realfag, idrett osv.

 

Har man midler til å sende sine barn på en bedre skole bør man få lov til å gjøre det. Flere elever i de private skolene = mindre elever i de offentlige skolene. Mindre elever betyr mindre klasser og mer lærertid pr elev.

 

my two cents.

Lenke til kommentar

Jeg tror mye av grunnen til at vi har et elendig skolesystem er fordi for hver nye regjering kommer det en reform/kunnskapsløft. Modern er lærer, og de rekker ikke å legge opp en fornuftig metode å lære før det kommer noe nytt.

Klasseskille er ikke et stort problem i Norge nei. Men jeg synes det blir feil at din start på livet skal bestemmes av foreldrenes økonomi.

Og det hjelper ikke at det er mer tid pr. elev når de beste lærerne er på skoler du ikke har råd til å gå på.

 

Er enig i "nisjeskoler". Så på den gamle ungdomsskolen min på oversikten over karakterer, og det er skammelig at et land med våre ressurser ikke kan få et bedre snitt enn 3.4

Endret av wrangler
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...