Gå til innhold

Er min kabel cat5e?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Merket : EIA 568A

 

EIA 568B definerer cat5e har jeg sett.

 

9632009[/snapback]

 

Sikker?

 

 

Får vi har en ca 20 tp-kabler her hjemme, og noen av dem må jo være cat5e =)

 

 

edit: Men også STP og FTP kabler (Shielded Twisted Pair og FTP, som står for Foild Twisted Pair, brukes om hverandre) benyttes i utstrakt grad for Cat 5(26 AWG), Cat 5E (24AWG kabel) og Cat 6 (23 AWG

 

Dette er tatt fra irontech og her sier de jo at 24 AWG = cat5e, så det er en cat5e kabel!?

Endret av _Bendik_
Lenke til kommentar

Jeg fikk en mega hyggelig opplevelse da jeg kablet hele nettverket mitt på nytt. Ofte får en tilsendt tp kabler fra isp når modem ryker ol. disse kablene er ikke alltid de samme og en runde med rydding og ikke miste bruke samme type kabel gjennom hele nettverket fikk jeg betrakelig bedre fart på nettet mitt. Bruker kun cat5e 568B

Endret av regga
Lenke til kommentar

Om jeg ikke tar feil er 568A den amerikanske standarden, mens 568B brukes i Europa. Begge fungerer da, så skal i egentlig ikke gjøre noen forskjell.. Jeg tror også CAT5 er 26AWG, mens CAT5E er 24AWG. Mener å huske den ble bedre jo lavere nummer. FTP-kabel har jeg ikke hørt om. Bare STP og UTP (shielded og unshielded).

 

Tror kabelen din skal funke jeg, men ta med noen ekstra om den bare gir 100mb. Også mange som griner etter å kjøpe kabler på sånne store lan ;)

 

edit: sitter her med en 24AWG Cat5E ihvertfall :)

Endret av PepsiCo
Lenke til kommentar
Merket : EIA 568A

 

EIA 568B definerer cat5e har jeg sett.

 

9632009[/snapback]

 

Sikker?

 

 

Får vi har en ca 20 tp-kabler her hjemme, og noen av dem må jo være cat5e =)

 

 

edit: Men også STP og FTP kabler (Shielded Twisted Pair og FTP, som står for Foild Twisted Pair, brukes om hverandre) benyttes i utstrakt grad for Cat 5(26 AWG), Cat 5E (24AWG kabel) og Cat 6 (23 AWG

 

Dette er tatt fra irontech og her sier de jo at 24 AWG = cat5e, så det er en cat5e kabel!?

9632148[/snapback]

 

TIA/EIA-568-A standarden har ingen definasjon av gigabit/cat5e overhode.

Dette kom som addendum med "Transmission Performance Specification" for cat5E i TIA/EIA-568-A-5 (Februar 2000).

TIA/EIA-568-A er nå erstattet av TIA/EIA-568-B.

 

Derfor jeg reagerte på merkingen EIA568A.

 

Ellers så er farge kodingen for terminering endret i B vs. A.

 

Mtp. 24AWG er det er ikke aut. cat5e kabel , crosstalk reduksjon krever mere revolvering pr. fot enn vanlig cat5.

Men det er alltid brukt avg24 i cat5e.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...