Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei. Har en rekke Cisco 7940-telefoner som er koblet til Cisco-svitsjer, og det funker bra. Vi har nå kjøpt inn noen nye 3com IntelliJack-svitsjer, og jeg sliter med å få VLAN-konfigen til.

 

Voice-vlanet er Y, og data-vlanet er X.

 

I Cisco IOS er det satt opp slik at porten til IP-telefonen er trunk-port, med native vlan X, og voice vlan Y.

 

Siden disse 3com-svitsjene dessverre ikke har de fantastiske konfigmulighetene IOS gir, hvordan skal jeg da sette dette opp? Har lagt til vlan X og Y i vlanlista, og satt vlan X som vlan_id på portene, og lagt til vlan Y på portene i vlan-lista til svitsjen. Hvordan blir det da med tagging?

 

Finner selvfølgelig telefonene med CDP, men får uansett ikke tak i Voice GW fra telefonene, og har ikke fått anledning til å teste vlan X fra telefonen med en klient enda.

 

Noen som har vært borti dette?

 

PS: før noen pirker, ja, jeg vet at X og Y ikke er gyldige vlan-id'er, men de ønsker jeg å holde skjult ;)

 

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
vel riktig å legge datavlanet x som native vlan. Dvs at datatrafikk ikke blir tagget. Du trunker med dot1q fra 3com til ciscotelefonene?

9619452[/snapback]

Det er dette jeg har prøvd, men får uansett ikke telefonene til å funke. Trunker med dot1q ja, skal se nærmere på det i morgen. Takk for tipset i alle fall :thumbup:

Lenke til kommentar

Oppdatering:

 

har prøvd og feilet videre.

 

Har satt opp vlan x som vlan_id for portene, lagt den til i vlanlista på portene, og satt den som untagged. Har videre lagt inn vlan y i lista, tilknyttet den til portene, og skrudd på 802.1q på alle portene, men fortsatt ingen bedring...

 

I ios står det som følgende:

 

switchport trunk native vlan x

switchport mode trunk

switchport voice vlan y

 

Noen som har noen flere forslag til hvordan jeg skal få konvertert dette til 3com's ubrukelige konfigverktøy?

Lenke til kommentar

Jeg er litt usikker på om 3com'en kan "kødde til" dette med voice vlan..? Er ikke dette en ren Cisco thingy? Jeg vet ikke, jeg bare spør..

 

Så vidt jeg vet så er det CDP som benyttes til voice vlan prosessen.. (eller hva jeg skal kalle det)

 

CDP står vel for Cisco Discovery Protocol...

Endret av lohelle
Lenke til kommentar
CDP brukes vel ikke til spesielt mye annet enn å identifisere enheter?, du har vel hvertfall ingen VoIP over CDP.

9628071[/snapback]

 

Har lest at "negotiation" for å "åpne" voice vlan på en port går via CDP.. Kan jo alltids se om jeg finner dokumentasjonen..

 

edit: står litt om Cisco telefon på 3com switch her..

 

http://www.tek-tips.com/viewthread.cfm?qid=1397487

 

Ser ikke så bra ut.. Det er mulig på 3com switcher som støtter "voice vlan legacy" , men det er sannsynligvis bare større 3com modeller som har dette..

Endret av lohelle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...